Gå till innehåll

3400l bygge!!


blazez

Rekommenderade inlägg

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

det står att det ska fungera i 12mm och han på åleds säger också att det ska gå men vill vara riktigt säker för jag är 14 år och pappa vill nog inte att det ska börja läcka eller gå sönder-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du och dina föräldrar införstådda i kostnaden för att driva ett 3400-liters kar? :)

Säger det inte för att vara dryg, utan för att man ska vara medveten om att allt drar iväg rätt rejält ju mer man går upp i storlek.

Streamers, skummare, remover, kol, belysning, salt, el osv osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

betalar själv så det är lungt men kommer säkert behöva låna lite pengar av han när det händer något oväntat

Betalar själv, ett 3400L akvarium?

Man brukar räkna ca 100kr litern, för att bara starta, och sedan mycket mer för att underhålla och fylla det med levande.

3400 * 100 = 340 000 kr,

och du är 14?

Inte för att spräcka din bubbla, men du bör nog starta något mindre till att börja med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft sötvatten med rovfisk länge så jag är lite nybörjare men mitt 840l är saltvatten men undrar hur stort det största akvariumt man kan göra i 12mm med 65cm i höjd. det ska till en början vara sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det mesta brukar man räkna på höjden för att avgöra tjocklek. Speciellt om man kör med eurobrace och stag.

Jag skulle säga, håller du dig kring 60cm högt kan du nog bygga större än 3400L, men varför inte köra tjockare glas om du vill ha större?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte dom pengarna just nu:ledsen: men vilka mått med 60cm i höjd när jag flyttar blir det större jag lovar-Tummen upp

Om du kör 60 i höjd och 12mm i sidor och botten skulle jag inte ens våga bygga ett 3400L, men det är jag

Enligt den excelfil jag använder borde du kunna köra

55cm i höjd

440cm långt

200cm djupt utan problem.

Men det är inget jag skulle rekommendera om du inte vill ha 5 kubik vatten på golvet en dag när du kommer hem.

Har du inte pengarna för ordentligt glas, kör på ditt 3400l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...