GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

BestÀllde ocksÄ dÀrifrÄn förra veckan. 25kg ligger och vÀntar pÄ posten nu nÀr jag kommer hem. VÀldigt snabb och billig leverans.

Sent from my RM-937_eu_euro1_935 using Tapatalk

Postat

Köpte 30kg ifrÄn Aquaristic till mitt Eheim-kar och jag Àr mycket nöjd med stenen. Porös, bitar i alla storlekar och former till ett mycket bra pris! :)

Postat

Hornbach har vÀl inte död LS?

Mig veteligen har dom bara sÄ kallad faxesten, lavasten och en sorts kalksten jag kallar för spagettisten.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

• 7 mĂ„nader senare...
Postat

Jag har bestÀllt en lÄda med den "billigare" stenen.

Uppdaterar er sÄ fort den kommer om hur den Àr, gentemot en "riktig"

dyrare sten

Postat
Jag har bestÀllt en lÄda med den "billigare" stenen.

Uppdaterar er sÄ fort den kommer om hur den Àr, gentemot en "riktig"

dyrare sten😉

Kollat upp sÄ den lÀmpar sig för salt? Den jag köpte stÄr det ju att den Àr för "marine aquarium". Det behöver ju vara kalksten som inte slÀpper ut massa metaller i vattnet.

Postat

Den billigare stenen Àr ju inte tagen frÄn havet, utan det Àr vÀl bruten korallfossil om jag förstÄtt det rÀtt? Det vore intressant att veta om det Àr mer fosfat i sÄdan sten, och om urlakningsprocessen tar lÀngre tid.

Jag övervÀger att byta ut min levande sten mot pelare byggda av död sten, dÀrav frÄgorna :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat

SÄ förstod jag det med. Att den Àr bruten frÄn ett berg, men har havet gÄtt upp dit innan? stÄr ju att det Àr en "reef rock". Men testar den i mitt nanokar sÄ fÄr vi se hur den uppför sig med alla tester;) mÄste ju testa för att fÄ veta:smiley5:

Postat

Det finns olika sorter av död sten.

1. FrÄn havet som Àr mer homogen (tyngre Àn vanlig levande sten.) Ser kanske mer ut som korallskelett Àn LS.

2. Brutet frÄn ett kalkbrott. Oftast bra men ser lite mer ut som Faxesten. (Ett kalkbrott med förhÄllandevis gammal sten)

3. Bruten i kalkbrott under jord. Man ser jordrester nÀr man sköljer av den. Kan innehÄlla mÀngder av fosfat.

Postat

Jag har haft den som Àr mer homogen frÄn havet men byter nu ut den mot porösare Àr bÀttre tycker jag mera hÄlor betydligt lÀttare och för djuren

att göma sig i samt fÀsta koraller eller annt i.

:kaffe:

• 2 veckor senare...
Postat

Har nu fÄtt hem den billiga stenen. Och vad kan man sÀga om den???

Fin med gamla koraller

Tunga som bly

passar inte mig alls :x

helt homogena och inga hÄl eller grottor

sÄ gillar man sÄna sÄ passar det bra men inte för mig hehe

post-8871-14468935642504_thumb.jpg Hmm bilden blev sne :-S

Postat

Intressant lÀsning -Tummen upp

skulle bestÀlla levande sand och nÄgra flak dÀrifrÄn enbart och sÄ lÀste jag hÀr om vilken sten man skulle ha, och bestÀllde nÄgra kilo enbart för att alla skulle fÄ se hur den var och sÄg ut:smiley16:

Försöker hjÀlpa mig sjÀlv och alla andra nya som funderar pÄ olika alternativ

Postat

Bra initiativ Tomas. Ska man ÀndÄ bestÀlla annat sÄ Àr det ju smart att passa pÄ att bestÀlla ett prov. Det Àr ju inte helt enkelt att bedöma frÄn bilderna pÄ nÀtet.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...