arnstad Postat 20 juli 2014 Postat 20 juli 2014 NÄgon som har en bra och pÄlitlig samt billig hemsida dÀr man kan köpa torr levande sten? Citera
Orchide Postat 20 juli 2014 Postat 20 juli 2014 BestÀllde ocksÄ dÀrifrÄn förra veckan. 25kg ligger och vÀntar pÄ posten nu nÀr jag kommer hem. VÀldigt snabb och billig leverans.Sent from my RM-937_eu_euro1_935 using Tapatalk Citera
Seahorse Postat 20 juli 2014 Postat 20 juli 2014 Köpte 30kg ifrÄn Aquaristic till mitt Eheim-kar och jag Àr mycket nöjd med stenen. Porös, bitar i alla storlekar och former till ett mycket bra pris! Citera
DaTrucka Postat 21 juli 2014 Postat 21 juli 2014 Hornbach har vÀl inte död LS?Mig veteligen har dom bara sÄ kallad faxesten, lavasten och en sorts kalksten jag kallar för spagettisten.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
hagbard Postat 21 juli 2014 Postat 21 juli 2014 hÀr kanske? http://www.cyberzoo.se/akvaristik/inredning/sten-rotter/storre-dekorationsstenar/antique-coral-22-kg-fellerstone.html Citera
Vidofner Postat 23 juli 2014 Postat 23 juli 2014 Kan ocksÄ rekommendera http://www.aquaristic.net. Köpte 25 kg dÀrifrÄn för ett tag sen. Fick hem det snabbt, var bra packeterad och stenen var vÀldigt fin med intressanta formationer. Citera
Jim_J Postat 1 mars 2015 Postat 1 mars 2015 Lyfter den hÀr gamla trÄden Ni som köpt torr sten hÀrifrÄn, Àr det denna (som Àr superbillig): http://fish.aquaristic.net/en/Marine-Reef-Rock/Evolution-Reef-Rocks.html Citera
Vidofner Postat 1 mars 2015 Postat 1 mars 2015 Ne det Àr denna jag kört med http://fish.aquaristic.net/Marine-Reef-Rock.html Citera
Noxy Postat 1 mars 2015 Postat 1 mars 2015 Jag har bestÀllt en lÄda med den "billigare" stenen.Uppdaterar er sÄ fort den kommer om hur den Àr, gentemot en "riktig"dyrare sten Citera
Vidofner Postat 1 mars 2015 Postat 1 mars 2015 Jag har bestĂ€llt en lĂ„da med den "billigare" stenen.Uppdaterar er sĂ„ fort den kommer om hur den Ă€r, gentemot en "riktig"dyrare sten😉Kollat upp sĂ„ den lĂ€mpar sig för salt? Den jag köpte stĂ„r det ju att den Ă€r för "marine aquarium". Det behöver ju vara kalksten som inte slĂ€pper ut massa metaller i vattnet. Citera
Noxy Postat 1 mars 2015 Postat 1 mars 2015 StÄr samma pÄ denna sten. Enbart bestÀllt 5kg för att testa och se om den stenen Àr nÄtt att ha. Citera
Jim_J Postat 1 mars 2015 Postat 1 mars 2015 Den billigare stenen Àr ju inte tagen frÄn havet, utan det Àr vÀl bruten korallfossil om jag förstÄtt det rÀtt? Det vore intressant att veta om det Àr mer fosfat i sÄdan sten, och om urlakningsprocessen tar lÀngre tid.Jag övervÀger att byta ut min levande sten mot pelare byggda av död sten, dÀrav frÄgorna Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Noxy Postat 1 mars 2015 Postat 1 mars 2015 SÄ förstod jag det med. Att den Àr bruten frÄn ett berg, men har havet gÄtt upp dit innan? stÄr ju att det Àr en "reef rock". Men testar den i mitt nanokar sÄ fÄr vi se hur den uppför sig med alla tester;) mÄste ju testa för att fÄ veta:smiley5: Citera
stigigemla Postat 1 mars 2015 Postat 1 mars 2015 Det finns olika sorter av död sten.1. FrÄn havet som Àr mer homogen (tyngre Àn vanlig levande sten.) Ser kanske mer ut som korallskelett Àn LS.2. Brutet frÄn ett kalkbrott. Oftast bra men ser lite mer ut som Faxesten. (Ett kalkbrott med förhÄllandevis gammal sten)3. Bruten i kalkbrott under jord. Man ser jordrester nÀr man sköljer av den. Kan innehÄlla mÀngder av fosfat. Citera
Conjor Postat 2 mars 2015 Postat 2 mars 2015 Jag har haft den som Àr mer homogen frÄn havet men byter nu ut den mot porösare Àr bÀttre tycker jag mera hÄlor betydligt lÀttare och för djuren att göma sig i samt fÀsta koraller eller annt i. Citera
Noxy Postat 11 mars 2015 Postat 11 mars 2015 Har nu fÄtt hem den billiga stenen. Och vad kan man sÀga om den???Fin med gamla korallerTunga som blypassar inte mig alls helt homogena och inga hÄl eller grottorsÄ gillar man sÄna sÄ passar det bra men inte för mig hehe Hmm bilden blev sne :-S Citera
peterj66 Postat 11 mars 2015 Postat 11 mars 2015 Jag köpte den andra sorten som Vidofner lÀnkade till och blev supernöjd. Citera
Vidofner Postat 12 mars 2015 Postat 12 mars 2015 Japp den jag köpte var jag grymt nöjd med. Dumt att snÄla med sÄ lite prisskillnad Citera
peterj66 Postat 12 mars 2015 Postat 12 mars 2015 Noxy: Kolla min trÄd sÄ har jag lagt ut lite info om vad jag fick nÀr jag bestÀllde: https://saltvattensguiden.se/topic/47638-torr-död-fd-levande-sten/#comment-571399 Skapade trÄden just för att det Àr sÄ svÄrt att veta vad man kommer att fÄ nÀr man bestÀller pÄ nÀtet. Citera
Noxy Postat 13 mars 2015 Postat 13 mars 2015 Intressant lÀsning skulle bestÀlla levande sand och nÄgra flak dÀrifrÄn enbart och sÄ lÀste jag hÀr om vilken sten man skulle ha, och bestÀllde nÄgra kilo enbart för att alla skulle fÄ se hur den var och sÄg ut:smiley16:Försöker hjÀlpa mig sjÀlv och alla andra nya som funderar pÄ olika alternativ Citera
peterj66 Postat 13 mars 2015 Postat 13 mars 2015 Bra initiativ Tomas. Ska man ÀndÄ bestÀlla annat sÄ Àr det ju smart att passa pÄ att bestÀlla ett prov. Det Àr ju inte helt enkelt att bedöma frÄn bilderna pÄ nÀtet. Citera
patan76 Postat 13 mars 2015 Postat 13 mars 2015 Min sambos vÀteperoxid Àr 3,6,9 och 12%.Hon ska ta reda pÄ vad den kostar per l.Mvh Patrik Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.