Gå till innehåll

Vilken är den bästa osmolatorn?


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Har en tunze 3155, den flippade totalt ur efter ett år med resultat att den tömde osmosvattnet i karet i ett svep, sen slutade pumpen fungera. Tydligen är det nätdelen till den som är boven, tyvärr går min inte att reparera. Hade högre förväntningar på Tunze, men denna är skräp.

Kör nu en gammal hederlig ATO med flytbrytare, den har gått i 4 år och inte ett enda problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze 3155 har en tidsbegränsning för påfyllnadspumpen som gör att den inte skär om vattnet tar slut. Dessutom har den en extra sensor man kan sätta i karet så att det bryter påfyllningen om vattnet från karet skulle haka upp sig.

Jag undrar om Aqua Smart har liknande funktioner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inget att jämföra med, men så här skrev jag 2009 om min Tunze osmolator:

"För övrigt var inköpet av osmolatorn det bästa jag gjort sen jag startade karet. Med hjälp av den klarade sig karet helt utan tillsyn i 12 dagar på semestern. (Fast jag blev förvånad över hur fult/dåligt gjutna en del av plastdetaljerna till fästet för nivåmätarna var. Förväntade mig perfektion i varje detalj till det priset.)"

Fem år senare fungerar den lika bra. Jag hade dock gärna haft den nyare modellen med magnetfästen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en tunze 3155, den flippade totalt ur efter ett år med resultat att den tömde osmosvattnet i karet i ett svep, sen slutade pumpen fungera. Tydligen är det nätdelen till den som är boven, tyvärr går min inte att reparera. Hade högre förväntningar på Tunze, men denna är skräp.

Kör nu en gammal hederlig ATO med flytbrytare, den har gått i 4 år och inte ett enda problem.

Du måste ju ha garanti efter 1år bara?

Vet att vissa har problem med glapp från nätdelen så den bara fyller och fyller (Kör dom 8 sec om och om igen) Men har för mig att om flottören är uppe så ska den inte ens kunna fylla dom 8sec heller. Så låter som någon jätte kortis i kontrolldosan eller felinstallation av flottör om den lyckades fylla så högt? Kan ju bli väldigt fuktigt i sumpskåp om man har den sitter där.

I alla fall för trådskaparen så tycker jag tunze pumpen är ett säkert kort för påfyllning och har själv haft sådana sen jag börja med hobbyn.

Har dock haft några problem med dom men om man ser till helheten så är jag väldigt nöjd.

Första felet var att den överfyllde den optiska givaren. Fixade det med att tvätta sensorn i varmvatten och yes då det var en fet yta på den. Antagligen från tillverkning.

Andra felet var glapp kontakt till kontrollern och det har jag haft på 2st. Jätte irriterande fel som gör att den överfyller till flottören. Gäller att sätta i kontakten rätt så flyter den på. (Får skylla mig själv med som inte har reklamerat det heller men den funkar ju när man sätter kontakten rätt hehe)

Trots dom felen så skulle jag köpa den igen.

Men eftersom jag tycker det är kul med nya saker så skulle jag nog köpa den nya som triton har :D.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara haft en Smart ATO i en vecka, så länge har den fungerat bra och den är enkel att använda. Den fick pris som "Best new product" på MACNA.

Säkerhetsfunktionen fungerar så att man jämför med tidigare fyllningstider(pumpen på) och om det uteblir en fyllning enl. tidigare fyllningscykler(pumpen av).

Däremot så kan man ju fundera över hur mycket vatten den tål, jag skulle trä en plastpåse över den eller om man har finsump så får man köpa t.ex. en plexiglaslåda för gem eller notisar och sätta den i.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men de som skrivit den där recensionen hade ju synpunkter på att den ger ifrån sig ett högt varningsljud när nivån i sumpen blir för hög och att den sen inte gick igång igen eller hur det nu var. Idag har vi haft tre korta strömavbrott. Det vore sjukt störande med ett högt pipande varje gång och att man måste "starta om" den. Eller är det en missuppfattning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det bara över optiska sensorn så piper det inget men går vattennivån över flottören som ska vara en kritisk nivå så ska den ju larma och piper tills man återställer så att flottören är i nedre läge igen. Den slutar pipa och funkar igen bara flottören gått ner.

Så bryter du strömmen och slår på igen så är flottören felmonterad i mitt tycke om den börjar tjuta för det. Eller så har man för små marginaler i sumpen (Akvariet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft tunze 3155 och är såpass van med den att jag inte skulle våga att byta.

Har fått byta pumpen, då jag var borta och den gick "torr", men oftast stannar den till som sagt och larmar så då blir det inte problem..

Den har extra flottör om den den skulle få för sig att tömma allt, vilket adrig hänt.

Med andra ord känner iaf. jag fullt förtroende till Tunze, och med tanke på storlek så blir det nog inte mkt smidigare att byta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...