Janne Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Om du inte har en slangstump mellan pump och den fasta installationen så skulle jag prova med det, gärna silikon. /Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 13 augusti 2014 Författare Dela Postat 13 augusti 2014 Om du inte har en slangstump mellan pump och den fasta installationen så skulle jag prova med det, gärna silikon. /JanneBra observerat Janne. Har 2st silikonstumpar efter Y från pumpen som kom dit efter bilderna tagna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Är själv inne på min fjärde på 4 år, 1 aquabee 3000, två laguna 4500.Använder nu en Red dragon 7500 som jag hoppas håller bättre. Upplever att lagnuna pumparna bara var av sämre kvalite, de dog inte utan började sakta pumpa mindre och mindre, till slut orkade dem knappt pumpa upp 1.5m i höjd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 13 augusti 2014 Dela Postat 13 augusti 2014 Är själv inne på min fjärde på 4 år, 1 aquabee 3000, två laguna 4500.Använder nu en Red dragon 7500 som jag hoppas håller bättre. Upplever att lagnuna pumparna bara var av sämre kvalite, de dog inte utan började sakta pumpa mindre och mindre, till slut orkade dem knappt pumpa upp 1.5m i höjd.Det skulle vara intressant att veta vad som händer när de bara minskar sitt flöde. Något sker med motorn men kan inte förstå vadSkickas från min iPhone via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 14 augusti 2014 Dela Postat 14 augusti 2014 Eftersom både Red dragon och Laguna har samma motorblock och magnetassy med relativt litet gap mellan magnet och hus - är det viktigt att de görs rena med jämna mellanrum.Jag skulle tippa på att problemen kan ha samband med strömspikar i nätet och någon form elektronískt motorskydd som pajar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 augusti 2014 Dela Postat 14 augusti 2014 De här pumparna har synkronmotorer som snurrar med 3000 varv per minut om de snurrar. Minskar pumpen i kapacitet kan det bara bero på tre saker.1. Avbrutna impellervingar.2. Skräp i impellern eller i rören. Kanske pumpens insugsgaller. De brukar behöva rensas från kalkrörmaskar minst en gång om året.3. Stopp i kranar. En vanlig kran som är neddragen har en smal springa som vattnet går genom. Den sätts rätt lätt igen av småsnäckor eller kalkrörmaskar.Misstänker man det öppnar man kranen helt och stänger den ungefär 5 gånger innan man justerar in rätt läge igen. Då brukar småskräp ha lossnat och blåst bort. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 14 augusti 2014 Dela Postat 14 augusti 2014 Stig, syftar du på laguna?Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 14 augusti 2014 Dela Postat 14 augusti 2014 Jag har en DC-pump som visar tecken på att mattas. Jag har gjort rent den, men ingen skillnad. Jag kör den rakt in i en Kz:a skummare och jag har fått styra upp den ca 30% på 6 månader. Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 14 augusti 2014 Dela Postat 14 augusti 2014 Jag har en DC-pump som visar tecken på att mattas. Jag har gjort rent den, men ingen skillnad. Jag kör den rakt in i en Kz:a skummare och jag har fått styra upp den ca 30% på 6 månader. Skickas från min iPhone via TapatalkVilken pump? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 14 augusti 2014 Dela Postat 14 augusti 2014 Fish Street Jebao dc6000. Den som jag berömde för ett tag sedan . Men vi ska inte döma ut dem ännu. En pump innebär inte att alla är skit. Att trycka vatten genom ett Becket-munstycke är trögt. Om man kör den som returpump så kanske det inte blir samma problem. Men det får andra berätta Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 14 augusti 2014 Dela Postat 14 augusti 2014 Om en dc-pump matys måste det nästan vara controllern som ger lägre utspänning va? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 augusti 2014 Dela Postat 14 augusti 2014 Red Dragon, Laguna, Sicce, Tunze och Aqubee är alla byggda på samma princip.Men DC- pumparnaq har inte fast varvtal på samma sätt.@ Henrik. Är du säker på att du inte har kalk i luftkanalen i Becketmunstycket? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JonasW Postat 15 augusti 2014 Dela Postat 15 augusti 2014 Min DC6000 är iof bara tre månader gammal men håller samma fart ännu. Den jobbar dock endast som retur och inget annat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 15 augusti 2014 Dela Postat 15 augusti 2014 Om en dc-pump matys måste det nästan vara controllern som ger lägre utspänning va?Intressant, kan du vidareutveckla detta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 15 augusti 2014 Dela Postat 15 augusti 2014 Red Dragon, Laguna, Sicce, Tunze och Aqubee är alla byggda på samma princip.Men DC- pumparnaq har inte fast varvtal på samma sätt.@ Henrik. Är du säker på att du inte har kalk i luftkanalen i Becketmunstycket?Jag gör rent munstycket då och då men det blir ingen skillnad. Jag stänger av luften och ser då att vattenpelaren i skummaren har blivit lägre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 15 augusti 2014 Dela Postat 15 augusti 2014 Intressant, kan du vidareutveckla detta?Varvtalet är spänningsberoende Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacs Postat 15 augusti 2014 Dela Postat 15 augusti 2014 Är det som till el-motorerna vi har i flyget så reglerar man med att tända/släcka väldigt snabbt och varierar hur länge det är släckt sas. Detta gör att du har samma spänning hela tiden. Då mina jebao pumpar har tre trådar till motorn så funderar jag på om det inte är brushless teknik inblandad mao lindningen står still medan magneterna roterar. Väldig effektiv lösning på upp till 90% mot knappt 70% på brush motorer. För att växla håll på rotationen byter man plats på två trådar helt enkelt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 15 augusti 2014 Dela Postat 15 augusti 2014 En DC-motor borde rimligen bara slitas av för hög värme i magneterna och obalans i rotor och lager.Så fungerar åtminstone de motorer som jag använder inom miniracing. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 12 november 2014 Dela Postat 12 november 2014 hur ofta görs impeller samt magnet osv rent? där kan lätt problem uppkomma. kalkbeläggningar. mottrycket låter inte jättevtroligt då det är kraftiga pumpar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 12 november 2014 Dela Postat 12 november 2014 Alla pratar om mottryck men jag skulle kanske mer titta på hur pumpkurvan ser ut - det kan vara så att 0,125 bar i mottryck är för lite och att du behöver en strypning så du kommer rätt i kurvan,MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.