Gå till innehåll

TYST skummare 2-300l


kiwi11

Rekommenderade inlägg

Håller på att smälla ihop ett kar på ~220l (+ sump) och vill ha tips på en skummare för runt 2-300l som är TYST men inte kostar skjortan.

Sätter ett max pris på runt 2000 för en ny,men jag kan givetvis tänka mig en Begagnad också.

Första tanken är MC600, den är ju väldigt tyst med den nyare pumpen, men är kanske lite overkill för mitt kar..

Annars kanske en mc500 är ett bättre alt?

Ös på med förslag.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle aldrig ha köpt en MC500/600 om jag hade sump (har ägt 3st...).

Coral Box D300 (150-350) skulle ju passa ett kar i din storlek fint. Blir runt 13-1400:- inkl frakt för en sådan.

Den större D500 kanske blir för stor (250-600 liter) men kostar bara ~150:- mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Curve 5a låter intressant!

Försöker hitta någon fakta om ljudnivån men hittar inget direkt..

Hör du din utanför skåpet/bänken? :)

Tyvärr har jag inte så stor erfarenhet av skummare ännu, så jag kan inte jämföra med något ang ljudnivån mer än att jag tycker att den är helt acceptabel. Finns dock en jämförelse som övertygade mig här på guiden som Maglofster gjort: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?53188-Bubble-magus-curve-5-En-liten-recension&highlight=bubble+magus+curve

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze 9004 är nog världen sämsta skummare och aldeles för liten för 220 l. Bm5 tycker jag personligen inte alls är en tyst skummare. Helt klart prisvärd och låter inte allt för mycket när skåpet är stängt. Men tyst är den knappast. Gå upp en tuselapp så får du en riktigt bra skummare: http://www.drakfisken.se/skummare/1926-vertex-omega-130.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Noterar att Bubble Magus antingen varierar stort i utförande, folk i allmänhet lider av hörselskador eller har olika krav på tysthet. Min BM5 är inte tyst, den var inte det när den var ny och den är inte det nu heller. Den låter inte speciellt mycket men långt ifrån knäpptyst. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...