Gå till innehåll

Nicos 2900 liter system "no limits budget"


niki68

Rekommenderade inlägg

Köper du gastuber vilka som på bätet kan det bli svårt att få dem fyllda. Brandsläckarvarianten är både ekonomisk och framtidssäkrad, du lät alltid kunna få dem fyllda.

Att köpa in sig i ststemet kostar typ 1200 för 6kg tuber ich sen kanske 300 att fylla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med brandsläkare är inte lika lätt idag.

Dem är väldigt kinkiga på brandredskap hör i Stockholm.

Det ska vara rätt märkta och i rätt material.

Har köpt här på guiden två tuber som dem vägrar fylla.

Men nu så köpte jag en 5 kg som dem byggt om skälva.

Om jag skulle köpa en ny idag hade jag vänt mig till AGA.

Och det finns en AGA precis brevid skogskyrkogråden.

Med vänlig hälsning Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med brandsläkare är inte lika lätt idag.

Dem är väldigt kinkiga på brandredskap hör i Stockholm.

Det ska vara rätt märkta och i rätt material.

Har köpt här på guiden två tuber som dem vägrar fylla.

Men nu så köpte jag en 5 kg som dem byggt om skälva.

Om jag skulle köpa en ny idag hade jag vänt mig till AGA.

Och det finns en AGA precis brevid skogskyrkogråden.

Med vänlig hälsning Thomas

Så är det här med, har en firma (Gbg brandservice) med jobbet som jag frågade om co2 flaska med kran.

Han sa att de ej har sådana inne längre å kommer det in någon så slängs dom i bingen.

Fick tips om hällre kolla med tex AGA så har dom utbytes system så kan man få den bytt på dagen.

nico: såg du royal exklusivs Facebook sida om det stora akvariet de bygger en sump till. Tänkte mest på det verkar vara lika stort som du är på G med..

post-736-14468934667069_thumb.jpg

post-736-14468934667226_thumb.jpg

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så är det här med, har en firma (Gbg brandservice) med jobbet som jag frågade om co2 flaska med kran.

Han sa att de ej har sådana inne längre å kommer det in någon så slängs dom i bingen.

Fick tips om hällre kolla med tex AGA så har dom utbytes system så kan man få den bytt på dagen.

nico: såg du royal exklusivs Facebook sida om det stora akvariet de bygger en sump till.

Tänkte mest på det verkar vara lika stort som du är på G med..

[ATTACH]120997[/ATTACH]

[ATTACH]120998[/ATTACH]

/Christian

Jag såg på deras shop -sida deras 3m sump.

Vill inte ha acrylic eller pixel glas sump, tyckte är bra med deras 8 filter påsar i början av sumpen.

Men man få klara sig med en bara.

Tänker följ Peter i spåret och köpa en :

THEILING Rollermat

size 42 x 45,5 x 23,5cm

http://www.aquapro2000.de/en/Interzoo-2014/Theiling-Rollermat::10997.html

post-5479-14468934667378_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver lite tips hur ska jag välja djupet på min akvarium .

300x120x75cm eller 80cm , borde räcka hela livet 15mm tjock glas och bottenplatta 19mm.

Avrinning boxen vilken är snyggare ? höger bak i hörnet.

Sen vet ej hur ska sitta de 4 hål på längen eller två o två.

Blir två rör 40mm på retur pumpen kommer ha eductoren.

post-5479-14468934667537_thumb.jpg

post-5479-14468934667738_thumb.jpg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta fall skulle jag rekommendera AGA:s tuber. En gastub måste provtryckas med jämna mellanrum (5 år?) och jag är inte säker på att få en ombyggd tub provtryckt. När det gäller AGA:s tuber byter man dem bara när det är dags för provtryckning så det slipper man tänka på.

Vanlig påfyllning kan man göra billigt hos en brandsläckarfirma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver lite tips hur ska jag välja djupet på min akvarium .

300x120x75cm eller 80cm.

Beror på hur lång du är. För mig som är 176cm lång så är 70cm djup tillräckligt jobbigt att nå ned till botten när man väl har toppen av möbeln på plats. Det blir säkert närmare 80-85cm man ska nå ned till då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aros brandservice i Västerås säljer själva ombyggda brandsläckare som de fyller. De lär knappast vara ensamma. Aga kostar det dubbla

Vet inte vad du fått för priser när du vart där, men där jag bor skiljer det sig väldigt lite i pris mellan brandredskap och AGA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på hur lång du är. För mig som är 176cm lång så är 70cm djup tillräckligt jobbigt att nå ned till botten när man väl har toppen av möbeln på plats. Det blir säkert närmare 80-85cm man ska nå ned till då.

Jag är också 176cm men har en bra stege finns inte några problem röra sand botten på min 75cm idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som säljer denna slang 1 x 30m (oklippt), behöver till min calcium reakctor

Har frågat överalt .

http://www.inet.se/produkt/5321801/slang-masterkleer-pvc-19-13mm-klar-bla-uv-aktiv-3-3m

Du kan inte ta vilken slang som helst utan en slang som funkar med co2, vet en som tog vanlig slang å tömde hela flaskan ganska snabbt....

Här finns bra slang som jag själv köpt 5 meter utav

1624.jpg

Kolsyreslang 6mm pris/meter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klickar du på den sista länken och väljer 13/19mm så kan du välja den i 30m-längd.

Jag såg men inte samma slang som jag ville bättre betala lite extra men får jag riktiga grejer.

Slang, Masterkleer PVC 19/13mm klar/blå, uv-aktiv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också 176cm men har en bra stege finns inte några problem röra sand botten på min 75cm idag.

Men då har du ingen topp på karet. Den jag har är som sagt runt 15cm hög, vilket gör att karet upplevs som kanske 85cm djupt när man ska ned med armen.

Ska du köra rimless, som du kör idag eller med en topp som döljer förstärkningarna?

Antar att det inte blir rimless pga storleken, då räcker nog inte 15mm glas på långa vägar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det slangen för gasen som avses duger inte PVC: slangen. Den måste vara godkänd för gas annars godtar inte försäkringsbolaget det.

Förutom risken för dig och din familj.

A)

You only need to order 30m of our DaStaCo PE Tubing, going from your sump to the technical room.

You need a bigger clear flexible hose (Clear Vinyl Tubing) of 13mm diameter (30m) for the reactor discharge from the the technical room towards your sump.

You can buy this at your local hardware store.

http://www.inet.se/produkt/5321801/slang-masterkleer-pvc-19-13mm-klar-bla-uv-aktiv-3-3m

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför 30m? Kan inte flaskan stå där reaktorn står?

Annars tror jag fish street säljer på metervara.

Kan inte ha den under bänken det är för stor 110cm höjd , bänken kommer vara bara 85cm.

Den ska stå i service rum och blir ca. 25m till sumpen (dra fint mot alla hörn) raka vägen mot sumpen är 6-7m)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hittat Co2 flaska på ebay , är den bra ?

http://www.ebay.de/itm/CO-2-FLASCHE-CO2-KOHLENSAUREFLASCHE-10Kg-VOLL-KOHLENSAURE-BIERGAS-TUV-/281470121699

http://www.ebay.de/itm/STEIGROHRFLASCHE-EIGENTUMS-KOHLENSAUREFLASCHE-Co2-CO-2-FLASCHE-10-KG-VOLL-/271635523142?ssPageName=ADME:X:AAQ:DE:

http://www.ebay.de/itm/Kohlensaeure-10kg-CO2-Gasflasche-Kohlendioxid-Eigentumsflasche-befuellt-TUV-2017-/390459455204

finns massor med svårt med tyska.

http://www.ebay.de/bhp/co2-flasche-10kg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...