Gå till innehåll

Nicos 2900 liter system "no limits budget"


niki68

Rekommenderade inlägg

Google kan konvertera mellan inches & cm. Bara skriva i sökfältet "x inches in centimeters" och trycka enter. Behöver inte ens trycka enter tror jag.

Sen har du nog räknat fel, det är inte karets storlek som avgör avrinningens längd eller rörens diameter, det är returpumpen.

Blir retur Speedy 80W-8000 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du räknar att 8000l/h = 2000 gal per timme (cirka) så blir resultatet av orm's länk:

Using the following input parameters

Gallons per Hour = 2000

Drain and Overflow sizes are calculated as

Recommended minimum drain pipe diameter = 1.85 inches

Recommended minimum linear overflow size = 30 inches

Det innebär att rekommenderad rörtjocklek är 1.85x2.54 = 46.99mm (50mm är närmaste storlek som finns) och till för att hantera flödet in i boxen behöver du ha 30x2.54=76.2cm överrinning. Osäker på om det inräknar kamm, om inte och du vill ha kam så får du dubbla det. Så om du gör boxen i ena hörnet så behöver den vara ca 50x25cm (minst).

Jag kör ungefär 8000l/h på returen och har 250cm avrinning utan kam, det blir ett lugnt och tyst flöde över den men jag hade nog inte velat gå under en meter (utan kam). Jag har bara 32mm rör men fyra st, ett för full hävert, ett som tar det som blir över och ett nödrör + retur. Om jag hade gjort om det så hade jag satsat på minst 40mm rör.

Du har inte funderat på balkong istället för överrinningsbox, är lite smidigare att hålla rent och tar inte lika mycket plats i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8000l/h på utloppet från pumpen är ca 6000l/h utan böjar på 1,5m höjd, sen tillkommer lite krökar och rör, gissar på någonstans runt 5000l/h ut från returen i karet.

Using the following input parameters:

Gallons per Hour = 1350

Drain and Overflow sizes are calculated as:

Recommended minimum drain pipe diameter = 1.52 inches (40mm)

Recommended minimum linear overflow size = 20 inches (50cm)

*Tillägg: Detta med rördimension är ju baserat på ett rör. Kör man Herbie Overflow så är jag övertygad att 32mm på hävert och ett 40mm på nödrör är precis lagom för denna pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det funkar säkert med 32mm på häverten. Men jag hade ändå gått upp till minst 40, gärna 50mm, man sätter ju alltid en kran på den och då är man nere i 25mm helt plötsligt och det gör väldig skillnad. Om sen det är en stor sump tänkt till karet så hade jag snurrat ner mer vatten i den och valt en 12000l/h pump minst till ett så stort kar, gärna ännu större. Men det är ju en smaksak.

Och avrinningen hade jag också överdrivit ordentligt för att slippa en massa porlande och skvättande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har du löst det där med ditt bänk bygge ?

Sa ju till dig förut att min kompis kunde bygga en stål bänk betydligt billigare.

Det ända du behöver göra är att fixsa en ritning så han vet hur den ska se ut.

Nu ska han starta eget nästa år och är nog sugen på mera jobb.

Med vänlig hälsning Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du löst det där med ditt bänk bygge ?

Sa ju till dig förut att min kompis kunde bygga en stål bänk betydligt billigare.

Det ända du behöver göra är att fixsa en ritning så han vet hur den ska se ut.

Nu ska han starta eget nästa år och är nog sugen på mera jobb.

Med vänlig hälsning Thomas

Det var de som är i Länna ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

200cmx 120cmx 80cm

Tyvärr måste ändra storlek på karet , i dagsläge vet kvinnor om att de kan göra vad de vill , vem bestämmer hemma hos mig ?

Inte samma tur som Mikael med att lova köpa hamster eller annat.

*tar ca. 2 månader renovera hela huset kan bli start början på maj.

*kommer köra 3 hål (40/40/50 ) - 50mm på nödrör.

*avrinning boxen 20x30cm

*returen:Red Dragon pump 12m³ VS08 anti-lime-bypass

*pvc rör från royal klart.

Stålbänken kommer byggas i Länna ,bara hitta en möbelsnickare sen .

post-5479-14468935340013_thumb.jpg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar från USA angånde bänk :s:

Hello Nicu

I have your cost for the cabinetry that you requested

Metal Stand - 2500.00 [ Needed to support the weight of the aquarium]

Wooden Cladding around metal stand and Canopy in the Grande Crown Series - 2175.00

Crate and Shipping - 3000.00

Total - 7675.00 Delivered to your residence but you will have to arrange to have it unloaded and you are responsible to pay Duties and Taxes this is approximately 2300.00

http://aquariumwoodproducts.com/aquarium_cabinet_grand_series.html

*skulle bli samma som mina paneler , synd

post-5479-14468935416612_thumb.jpg

post-5479-14468935416825_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 lakan för enbart skåpet?! Halleluja! :smiley12:

Enda sättet hämta den billigare är med container -båt, någon man känner ,

1 Crate at 92"X 60"X 65" Total price 5000.00 shipped to Florida only , I do not have any pictures but you will have a 37" opening between 2 doors to install a filter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...