Gå till innehåll

Nicos 2900 liter system "no limits budget"


niki68

Rekommenderade inlägg

Hade jag byggt så stort kar så hade jag definitivt byggt en betydligt större avrinningsbox för att klara av ett högt flöde, det är längden på avrinningsksmmen dom begränsar annars. 20x40 tror jag hade passat bättre. Med ett så stort kar så bör man ha ett högt flöde genom sumpen med. 4-5000 liter timmen tror jag är lagom.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Ok tack ska titta på den !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med... Fast den skummare som nämnts tidigare i tråden pumpar 6000 liter vatten / h, så flödet genom sumpen bör ju ligga på minst det... Oftast har man ju minst 3ggr volymen genom sumpen...

Tycker inte man ska stirra sig blind på utbyte sump-akvarium. Varför lyfta upp 3ggr akvariets volym en gång i timmen till akvariet? Det finns inga måsten, man kan få det att funka jättebra med lågt flöde sump-akvarium också. Allt handlar väl om hur det är balanserat. Och kommer man till stora kar så blir det väldigt stora flöden om man ska gå efter de rekommenderade flödena till ett kar på 250L..

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du kan hålla dig till samma typ av pump och flöde genom sump som du har i ditt nuvarande system, då vet du vad som funkar flödesmässigt och behöver inte spekulera i det för att du går upp i storlek på akvariet.

Även om du skaffar en större och kraftigare skummare som har större och kraftigare pumpar så måste du inte öka flödet genom sumpen. Som David säger så handlar det lite om balans. Cirkulationen i karet behöver inte återspegla flödet genom sumpen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://reefrocks.net/

De kunde skicka med båt mina sten ( reef saver ) från Florida (container 3,5 veckor ) till Finlanda ,4 lådor ca. 100 kg , men kom inte överens ang. frakt.

Sand hade slut skulle plocka också 100 kg.

Sen skulle bli lite jobbigt för mig hämta de från Finlanda .

http://reefbuilders.com/2014/11/03/surface-area-live-rock-matter/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

2x 200 liter tunna är på plats finns en till på 50 liter som reserv .

Köpte 25m silicon slang för vatten byte.

Nästa vecka väntar på paketer från USA och TYskland med tillbehör.

Sen det bara stora och dyra grejer att plocka väntar på mera pengar.

post-5479-14468934973068_thumb.jpg

post-5479-14468934973354_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor avrinning boxen ska vara ?

*20 x 30cm / 20 x 35cm / 20 x 40cm.

Boxen som jag har nu är på 16,2 x 31,5cm med 4 hål (2x 32mm / 1x 40mm / 1 x 50mm) ,normall sett skulle 20x30cm vara ok för 3 hål.

Tänkte ha 3 hål på rad och ha returen 32mm längst ut mot mitten av karet... de andra två hål kommer vara 40mm.

post-5479-14468934977312_thumb.jpg

post-5479-14468934977534_thumb.jpg

post-5479-14468934977795_thumb.jpg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kan du räkna ut storlek på överrinning. Det är i gallons & inches men det är lätt att räkna om.

http://reefcentral.com/index.php/drainoverflow-size-calc

2880L = 760US gal lqd 6.5240US pt lqd

Using the following input parameters

Gallons per Hour = 760

Drain and Overflow sizes are calculated as

Recommended minimum drain pipe diameter = 1.14 inches

Recommended minimum linear overflow size = 11 inches

Hur mycket blir på svenska ?-ger upp-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Google kan konvertera mellan inches & cm. Bara skriva i sökfältet "x inches in centimeters" och trycka enter. Behöver inte ens trycka enter tror jag.

Sen har du nog räknat fel, det är inte karets storlek som avgör avrinningens längd eller rörens diameter, det är returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...