Tobbz Postat 16 november 2014 Postat 16 november 2014 Matar dom just nu med artemia och pelletsfoder.Tänkte att dom skulle få prova vegetariskt, men icke.Har provat sallad,gurka,banan,nori och inget vill dom äta.Fler förslag på varierande kost åt dom och hur skall man ge dom det för dom ska våga äta det ? Citera
Tompa_ Postat 16 november 2014 Postat 16 november 2014 Kirurger måste ha alger i sin mat du kan testa dessa http://www.tritonakvarium.se/sea-veggie-mix/3284-0 du fäster dessa alger på en klämma som du sätter i akvariet. Citera
simon Postat 19 november 2014 Postat 19 november 2014 Du kan också prova alger i flingform typ spirulina som finns från flera tillverkare (bl a JBL) utöver alger på klämma.I det långa loppet så mår kirurgernas magar bäst av vegatibiliskt föda, det är bara att prova och försöka att ge mindre Artemia så den är hungrig och villig att prova annat. Citera
agalychnis Postat 20 november 2014 Postat 20 november 2014 Kan man kanske mata med tång från våra inhemska vatten? Citera
mamadubba Postat 20 november 2014 Postat 20 november 2014 Nori med vitlök brukar funka för mig på de som är lite svårstartade med maten. Citera
stigigemla Postat 20 november 2014 Postat 20 november 2014 Nori i noriklämma brukar de alltid äta. De är fiskar som är vana vid fastsittande mat så de lär sig var klämman brukar vara.Men tänk på att det skall vara orostad Nori från en saltbutik för vitaminernas skull.Det kan ta flera dagar innan de upptäcker noriklämman men sen... Citera
Slanten Postat 20 november 2014 Postat 20 november 2014 Nori finns i våra vatten. Den ser ut som en brun havssallat. (Ulva lactuca) Den gröna havssallaten borde även den uppskattas av tropiska fiskar. Kan man kanske mata med tång från våra inhemska vatten? Citera
Morot Postat 22 november 2014 Postat 22 november 2014 Populärast bland mina kirurger är en slags rödarosa alg(osäker vilken art). Den gröna Ulvan brukar ätas upp sist. Men dom verkligen älskar alger från havet. Citera
patrikk Postat 4 december 2014 Postat 4 december 2014 min äter det mesta artemia mysis krill lobster eggs nori Citera
Guest Postat 4 december 2014 Postat 4 december 2014 Alger från havet vore ju vara det optimala. färskare en så blir det ju inte. sedan medföljer lite bonus mat i form av små djur? Kirurger är ju som tidigare sagts algätare i förstahand. Artemia bör man inte mata med alls mer en att få igång tjuriga fiskar. Detta pga att det i stort bara är luft. Citera
salar Postat 4 december 2014 Postat 4 december 2014 Jag blandar Faunamarins pellets i min foderautomat som går 4ggr om dagen har nog 6-7 olika pelletsvarianter i och fiskarna är grymt fina av den maten.Patrik Citera
Christian J Postat 29 mars 2015 Postat 29 mars 2015 Mina Zebrasoma gillade spenat. Jag köpte ett block djupfryst hackad spenat (kanske var den förvälld också, minns inte) som jag kapade i mindre portionsbitar. Vid matning tinade jag bitarna i saltvatten och hällde i akvariet, där de precis höll ihop tills de blev uppätna. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.