Gå till innehåll

Tunze Care Magnet


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Den löser de fint. Gör inte som jag o beställ för liten storlek bara. Den funkar dock fint till att skrapa bort kalkalgerna i sumpen ;)

Flipper är en annan skrapa som jag provat. Den är riktigt grym. Förmodligen helt onödigt dyr men kalkalgerna försvinner utan ansträngning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Tunze care magnet liggande. Helt oanvändbar tycker jag. Stöter jag emot en sidoruta eller något så ramlar den ned på botten vänd så att magneten inte tar.

Tacka vet jag Backer Magfloat med Easy Blade. Tar kalkalger lika bra om inte bättre men om den släpper brukar jag hinna fästa den igen innan den hunnit flyta upp till vattenytan. Nackdelen där är att rakbladet rostar om man inte sköljer med vattenledningsvatten efter användning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte nanovarianten i all min hast och fick ungefär samma resultat som stig på huvudakvariet där glaset är tjockare. Den lossnade dock inte alls på glaset i sumpen där glaset är tunnare. Ser på mitt inlägg att det inte framgick så tydligt. Tog för givet att de varianterna som är större hade en kraftigare magnet och att de problemet skulle försvinna då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Tunze Care Magnet long till 12 mm ruta, tycker den funkar väldigt bra. Tycker min Magfloat med Easy Blade lossnar lika som tunze magneten. Den flyter inte som magfloat men ser inte det som ett problem. Men bladet verkar inte rosta på tunze och det är lättare att skrapa vid sandkanten utan risken för grus mellan magneterna som de andra skraperna. Sen kan man lätt byta blad så man inte behöver använda metalbladet.

Väldigt nöjd iallafall.. kommer inte att byta tillbaka igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag provat Tunzeskrapan i kar med tunnare glas.

I kar med 6 mm glas fungerar den ganska bra. Magneterna klara av att hålla ihop den om man inte gör allt för grova missar.

Men jag tycker fortfarande att Backer Magfloat med Easy Blade junior är lite bättre.

I kar med 4mm glas tycker jag den t.o.m är något bättre. Skrapan "studsar lite framåt" vilket gör att den inte skrapar optimalt.

Men det gör Backer ännu mer.

Men Handy 70 mm rakbladskrapa har kommit med 30 cm skaft och utan magneter. Den fungerar ännu bättre. I så små kar kan man använda den utan att blöta ner handen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

jag köpte tunze care magnet nano versionen, har 8 mm glas, är ju fruktansvärt stark magnet på den, känns som den ju borde klara av 12 mm, kan gnugga fort på rutan utan att den halkar efter, man lär ju banka in i glaset om man ska lyckas få den att släppa, jag är helnöjd, och nano versionen är klart snyggast av alla magnet skrapor jag sett på marknaden. Har dock ej testat på kalkalger då jag inte har några på rutan, skönaste är ju att man slipper inspektera den hela tiden efter små sandkorn samt att man kan skrapa ända ner till sanden med den.

Ändrat av Tobbe77s
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Long-modellen rör sig lite trögt/ryckigt på 10mm glas, men har bara lossnat ett par gånger när jag t ex snurrat runt yttermagneten väldigt fort. Kiselalgfilm är lätt att skrapa med yttermagneten, men för att få bort hårda gröna kalkalger med plastbladen måste man hålla innermagneten med handen i vattnet och skrubba. De medföljande rakbladen borde fungera bättre mot kalkalger, men jag har inte provat ännu. Den minsta Nano-modellen har för övrigt enbart plastblad tror jag.

Vill man göra ren bakrutan funkar kanske en skrapa med skaft bäst, och då kanske det är lika bra att använda denna till övriga rutor på samma gång.

En stor nackdel med magneter överlag är ju att man måste komma ihåg att plocka undan dem efter användning. Annars kan det bli som på mitt gamla sötvattensakvarie där ett nyfiket barn drog den över rutan med ett sandkorn mellan .

Ja fast själva poängen med Tunzes magnetskrapa är att den inte har något kontaktyta på innermagneten där sandkorn skall kunna fastna. Däremot kan det kanske fastna skräp mellan filtkuddarna på yttermagneten och rutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...