Gå till innehåll

Problem med SPS


oualid

Rekommenderade inlägg

Jag har en Stylopora pistillata milka som håller på att dö ut efter att jag har haft den 2 månader.

Jag fattar inte varför alla inköpta SPS dör ut efter nån månad.

Den börjar blekna nerifrån.

Alla andra LPS verkar må bra.

Följande är värdena i karet:

Fosfat 0,25mg/L

Nitrit: 0,5mg/L

KH 7,7 dKH

Mg 1410 ppm

Ca 500 ppm

Salinitet 1,025

Temperatur 24c

Tips?

post-7639-14468934994411_thumb.jpg

post-7639-14468934994252_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tema, att fosfat hämmar tillväxt, missfärgning osv, men att fosfat dödar koraller är det sant?

och om det gör det på vilka värden/nivåer börjar det bli farligt,

eller är det blandningen mellan hög fosfat, lågt ljus och låg cirkulation som dödar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det där tror jag inte har något med fosfat att göra. Snarare dålig belysning eller otillräckligt flöde. Jag gissar på belysningen med tanke på svaret på stigs fråga. "LED".

Det är väl inte ens säkert att fosfat hämmar tillväxt. Kombinationen du beskriver Johan är dock ett säkert recept på bruna SPS :)

Rich Ross, årets akvarist utsedd på MACNA i år, även professionell akvarist på Steinhart Aquarium har en spännande tråd på RC. Hans korallburk har 2.02 i fosfatvärde.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2366953

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om kombinationen är hög fosfat, lite ljus och flöde så tycker jag att man ska ta bort så många av de tydliga felkällorna som möjligt. Hög fosfat är inget normaltillstånd för sps:er. Även om det säkert går. Det går att mata tigrar med sallad också:)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det där tror jag inte har något med fosfat att göra. Snarare dålig belysning eller otillräckligt flöde. Jag gissar på belysningen med tanke på svaret på stigs fråga. "LED".

/QUOTE]

Menar du att LED generellt är dåligt som enda ljuskälla?! En del på RC hävdar ju det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om kombinationen är hög fosfat, lite ljus och flöde så tycker jag att man ska ta bort så många av de tydliga felkällorna som möjligt. Hög fosfat är inget normaltillstånd för sps:er. Även om det säkert går.

0.03 är inte heller det ett normaltillstånd i naturen, ändå är det en återkommande rekommendation. Jag har mina Acropora i 0.30 Po4 nu utan problem.

Hade frågeställningen varit "Problem med pastellfärger på min SPS" hade jag hållit med dig om att po4-värdet är en felkälla. Men inte nu. Det betyder ju inte att jag har rätt, det är bara vad jag tror.

Det går att mata tigrar med sallad också:)

Det vet jag inget om :P

Menar du att LED generellt är dåligt som enda ljuskälla?! En del på RC hävdar ju det.

Nej, det menar jag inte. Även om övertron på LED leder till för få ljuskällor, hotspots & för lite ljus vilket inte gör någon glad. Ett par av mina favoritkar är belysta endast med LED.

Det jag menar är att svaret "LED" är intetsägande. Vadå för led? hur mycket ljus? vilka våglängder? Och att det tyder på okunskap eller ointresse ang ljus och därför en trolig problemkälla. Men det får vi kanske svar på snart.

oualid, vad för slags led? Hur mycket ljus över hur stor yta? hur står korallen placerad under ljuset och vad har den för flöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hög fosfat är nog inget problem så länge det är stabilt. Men Oualid skriver att hans sps dör hela tiden, typ efter 1 månad. De flesta affärer som säljer sps:er har inte hög fosfat i sina kar. Vad som händer när en korall kommer från låg fosfat till högre fosfat så orsakar detta stress för korallen som kan utlösa STN, RTN. Det samma för kH, temp, Ca MG m.m. Givetvis så gäller detta även åt andra hållet, från högt till lågt, men det långsiktiga målet tycker jag borde vara att sänka fosfaten långsamt.

Förresten skummade lite i tråden om snubben som hade 2 i fosfat, han hade lite problem med vävnadsdöd kunde jag läsa mig till, men jag orkade inte läsa allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Milka men även andra SPS:er drabbades av liknande symtom i mitt förra kar där jag hade låg nitrat. I mitt nuvarande kar, med högre nitrat (>10), börjar den sakta återhämta sig och har bättre färg. Har samma belysning, liknade flöde och liknade vattenvärden i övrigt.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten skummade lite i tråden om snubben som hade 2 i fosfat, han hade lite problem med vävnadsdöd kunde jag läsa mig till, men jag orkade inte läsa allt.

Det började hända efter han satte in en ATS. Resonemanget är att microalger utsöndrar terpentener vilket är giftigt för SPS. ATS'en är bortplockad och nu inväntar vi rapport om förändring.

Vilket leder mig till en annan fråga: Oualid, har du läderkoraller i karet? ATS? Kör du aktivt kol?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oualid, vad för slags led? Hur mycket ljus över hur stor yta? hur står korallen placerad under ljuset och vad har den för flöde?

Korallen är placerad högst upp.

LED-belysningen är importerad från Kina och har haft den i ett år.

Mer info om det:

http://www.aliexpress.com/item/120cm-48inch-4ft-programmable-controlled-led-reef-coral-screen-for-SPS-LPS-lunar-cycle-sunrise-sunset/910681400.html

Det är gått om flöde i karet, har 3st cirkulationspumpar + vatten som cirkulerar från externa filtret.

Ändrat av oualid
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det började hända efter han satte in en ATS. Resonemanget är att microalger utsöndrar terpentener vilket är giftigt för SPS. ATS'en är bortplockad och nu inväntar vi rapport om förändring.

Vilket leder mig till en annan fråga: Oualid, har du läderkoraller i karet? ATS? Kör du aktivt kol?

Ja, jag kör aktiv kol + de*nitrate i det externa filtret.

Ja, jag har läderkoller.

Vad är ATS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag skulle tippa på flera saker.

För det första antar jag att det är nitrat du mätt o inte nitrit. Annars har du svaret där.

Låt magnesium sjunka ner mot 1300.

Låt calsium sjunka mot 420.

Sänk fosfaten fosfaten ner mot 0,04 med ett bättre test, omätbart om du använder salifert.

Höj tempen 2-3 grader.

Försök att hålla kh stabilt på det värde du har idag alternativt gå upp lite till 8,x

Inga av dina värden är katastrof. Tycker dock att fosfaten är på tok för hög även om det plötsligt verkar ha blivit poppis att ifrågasätta hur farligt det är för korallen. Kan inte se något positivt med det iallafall.

Hur ofta mäter du dina vattenvärden? Det viktigaste är att hålla värdena stabila. Svängande kh, skenande calsium, snabbt sjunkande fosfat (för mycket fosfatremover) mm skapar problem för spser.

Svårt att säga exakt vad det beror på men jag tror inte att det beror på ljuset. De flesta led vore klara av att hålla liv i en milka som inte är speciellt krävande. Den skulle ha brunat ut innan den började dö.

Skadorna tyder på stress.

Är väldigt svårt att stoppa när det väl börjat.

Jag skulle råda till att fragga den. Klipp en bra bit in på den frächa vävnaden o rädda de bitar som lever.

Sen tycker jag att det är lite kul när alla dundrar på o dömer ut led, något som för bara nån månad sedan var helt överlägset allt annat o ett "måste". Länge leve t5 ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många förslag på diagnoser här nu. Jag undrar mest över stabilitet i vattenvärdena. Koraller tål ofta rätt så dåliga värden, bara svängningarna inte går allt för snabbt. Det är lätt att döda koraller genom att allt för snabbt gå från dåliga värden till bra värden. Hur håller du uppe dina värden? Tillsätter du manuellt eller automatiserat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte finna något belägg varför koraller skulle tåla mindre fosfat i LED-ljus.

Jag skulle rekommendera ett Tritontest För att se om koppar eller någon annan metall förgiftar.

Precis vad jag tycker, varför hålla på spekulera vad som kan vara fel när man enkelt kan se exakt hur allt ligger till med ett enkelt test i posten.

En korall kostar så mycket mer, redan vid andra korallen som dött bör man göra ett tritontest om i mina ögon om man inte ser något riktigt skevt med sina värden.

Min gissning är dock fosfatet, men bättre att veta 100%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...