Manks Postat 13 maj 2015 Postat 13 maj 2015 Gjorde en sammanställning av föredrag precis. Börjar bli en lång och fin lista på namn som har pratat hos oss. Häftigt Har jag missat nån så hojta till. 201123 mars Korallbyte och bakom kulisserna19 oktober Korallbyte och bakom kulisserna201224 mars- Korallbyte och bakom kulisserna2012 oktTed Berström och Mattias Goksör – Fysik och koraller, manipulera genom EuphylliaMagnus Lindquist – Tropikariet Hajtank – Mitt första akvariumPiet Sondervan – Maneter Inställd pga sjukdomBjörn Källström – Akvariet mm – Hoppade in istället för Piet2013 marsLasse Forsberg – Ljus i korallakvarierStig Ljunggren – Litteratur och internet, informationssökningAnders Bygert – kort om nationell förening saltvatten2013 – okt (första korallquizen)Tomas Ländström – Bilder och berättelser från ett korallrevJan-Olof Seyer – Koraller, olika skötsel för olika koraller mm2014 – marsLarry Nilsson – Mitt 1800L korallakvariumKennet Lundin - Plattmask och andra krypBjörn Källström – Akvariet och forskning2014 – OktJörgen Svärd – Korallakvarium, vodka och ljusLasse Forsberg – Nano-akvarium saltvattenEhsan Dashti – Triton och vattenkemiKarl Hellervik – Akvariets historia2015 – april (inget korallquiz)Leon Green - Frökenfiskar och forskningKjell Fohrman – SITES, vildfångat vs odlat mmEhsan Dashti – Vattenkemi mmLemon TYK – AnthiasJag ser inte ett enda kvinnligt namn här, vilket känns lite synd. tycker ni ska hitta någon kvinnlig föredragshållare till nästa runda. Citera
ormet Postat 14 maj 2015 Postat 14 maj 2015 Varför tycket du det? Håller de bättre föredrag? Då röstar jag på dr Kate rawlinson. Hon som beskrev aefw vetenskapligt Citera
Manks Postat 14 maj 2015 Postat 14 maj 2015 (ändrat) Vet inte om jag orkar ta hela genusdebatten i saltvattensforum, och antar att det inte är godkänd trådurspårning heller, så hoppar jag över den biten och nöjer mig med att säga att jag helt enkelt är för ökad mångfald.Här är lite kort poppig läsning: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/stereotyper-styr-hur-kvinnor-och-man-forskar-1/ Även om det inte behöver vara forskare tror jag det genomsyrar samhället hela vägen ner till du och jag och våra middagsbord (och även ett forum som saltvattensguiden, en träff på sjöfart och vilket ämne föredragshållaren väljer och hur det framställs) Därför önskar jag se kvinnliga föredragshållare. kanske Angela Wulff, professor i Ekofysiologi. hon har bland annat skrivit följande. "Climate change effects on filamentous cyanobacteria - two multifactorial case studies on ocean acidification, temperature and salinity" Ändrat 14 maj 2015 av Manks Citera
stigigemla Postat 14 maj 2015 Postat 14 maj 2015 Jag har redan tipsat om Ellen Thaler. Inte för att hon är kvinna utan för att hon bedrivit en mycket intressant forskning under många år.Att hon är kvinna kan i och för sig inte vara någon nackdel.Vi har Irene ??? som odlat sjöhästar i många år nu i Stockholmstrakten. Hon har i och för sig redan hållit föredrag men inte i södra Sverige vad jag vet. Citera
Reuben Postat 14 maj 2015 Postat 14 maj 2015 Jag ser inte ett enda kvinnligt namn här, vilket känns lite synd. tycker ni ska hitta någon kvinnlig föredragshållare till nästa runda.Har vi haft någon mörkhyad föredragshållare, någon transexuell?Är ganska övertygad om att det handlar om att de helt enkelt är mycket färre kvinnor i hobbyn, att börja söka upp just minoriteter för att kvotera in dem känns i mina ögon helt fel.Personligen hade jag iaf tagit illa upp och jag fick en anställning för att uppnå en kvota med utländlska arbetare istället för min kompetens. Citera
Manks Postat 15 maj 2015 Postat 15 maj 2015 Genusdebatten kan vi ta i annat forum eller över en kopp kaffe om du vill Jag vill ha kvinnliga föreläsare. Kan vi nöja oss med det utan att känna att ni behöver försvara könsstrukturerna och bli provocerade? Önska manliga föreläsare om ni vill. Jag skriver vad jag vill höra om, vilket jag hoppas ni gör också.det var va som efterfrågades Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 15 maj 2015 Författare Postat 15 maj 2015 Jättebra påpekanden! Detta är någonting jag är helt medveten om och jobbar med. Jag hade gärna sett att det var en bra blandning. Tyvärr har jag fått återbud från ett par kvinnliga föredragshållare och tyvärr verkar det som de är ganska få jämfört med männen inom vår hobby. Men jag har kontakt med ett par stycken som kommer komma och hålla föredrag framöver. / David Citera
Conjor Postat 15 maj 2015 Postat 15 maj 2015 Genusdebatten kan vi ta i annat forum eller över en kopp kaffe om du vill Jag vill ha kvinnliga föreläsare. Kan vi nöja oss med det utan att känna att ni behöver försvara könsstrukturerna och bli provocerade? Önska manliga föreläsare om ni vill. Jag skriver vad jag vill höra om, vilket jag hoppas ni gör också.det var va som efterfrågadesHåller med Manks 100 % Citera
stigigemla Postat 15 maj 2015 Postat 15 maj 2015 En liten Teaser: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/4d715e39b9cb46223906f26f-sjohastar Citera
Alexraptor Postat 2 september 2015 Postat 2 september 2015 Något ord om det blir någon ny korallträff nu i höst? Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 Absolut blir det en korallträff i höst! Det kommer bli lite senare i år, lutar åt sista veckan i november. Ämnen som kan dyka upp är tropiska maneter och bläckfiskar, lite hajar och havsborstmaskar, och korallakvarium så klart. Kommer starta en ny tråd med mer info när vi är lite mer klara med planeringen. / David Citera
Ilma Postat 2 september 2015 Postat 2 september 2015 På tal om bläckfisk...https://www.ted.com/talks/mike_degruy_hooked_by_octopus Citera
Alexraptor Postat 3 september 2015 Postat 3 september 2015 Absolut blir det en korallträff i höst! Det kommer bli lite senare i år, lutar åt sista veckan i november. Ämnen som kan dyka upp är tropiska maneter och bläckfiskar, lite hajar och havsborstmaskar, och korallakvarium så klart. Kommer starta en ny tråd med mer info när vi är lite mer klara med planeringen. / DavidLåter spännande, Tack! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.