hbmannen Postat 1 juni 2006 Författare Postat 1 juni 2006 Jag hoppas inte det (och tror inte det) men min allmänna syn är att man nog skall göra alla ändringar långsamt och det är ju en stor ändring vad gäller vattensammansättning du gör nu om du börjar med en hypereffektiv skummare efter 8 veckors skummarlöst. Mitt mmmm var mest tänkt som ett litet ironiskt skämt om att visst går det utan skummare också om man gör rätt och tar det lugnt. Jag har ingen erfarenhet av någon liknande situation men om jag hade kommit i din situation så kanske jag skulle ha kört skummaren i ettapper den första tiden för att ta ändringen långsamt. Någon annan som har erfarenhet och annan åsikt?MVH Lassenu e de ju iof så att ja har ju kört sandfiltret hela tiden som ja vart utan skummare, så den har nog hjälp en hel del.de ja tänkte på nu är om man kanske ska ta å plocka ur sandfiltret å bara låta skummarn jobba.? tänkte bara på om man åker på semester å de blir strömavbrott så sandfiltret stannar. blir ju inge kul när strömmen väl kommer åter då..va tycker ni.. ha det kvar eller ta bort de???
hbmannen Postat 1 juni 2006 Författare Postat 1 juni 2006 jo ja vet. men om nån månad eller så tänkte ja.. men tycker inte ni att de blir lite kaka på kaka att köra både filter och skummare??
jockeman Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Det skadar inte att ta det försiktigt, det finns flera exempel på reef central där de har drabbats av RTN då de har bytt till en betydligt bättre skummare. jocke
BroderIsak Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Det skadar inte att ta det försiktigt, det finns flera exempel på reef central där de har drabbats av RTN då de har bytt till en betydligt bättre skummare. jockeDet kan ha hänt hos mig.
kjell Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Hej! Anngående sandfiltretkoppla ett relä till pumpen,om du har en separat.Jag har gjort så till mitt nitratfilter.Har kopplat så att man måste starta reläet manuellt.Får du strömavbrott då startar inte pumpen när strömmen kommer tillbakaMvh Kjell
Lasse Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Hej! Anngående sandfiltretkoppla ett relä till pumpen,om du har en separat.Jag har gjort så till mitt nitratfilter.Har kopplat så att man måste starta reläet manuellt.Får du strömavbrott då startar inte pumpen när strömmen kommer tillbakaMvh KjellMycket bra förslag. Ett kraftigt belastat filter skall helst inte stå stilla längre än 15 - 30 minuter beroende på risken för svavelvätebildning. Står det stilla längre skall det backspolas eller rengöras på annat sätt innan start. Satsar man så mycket som de flesta här gör så är en sådan försiktighetsåtgärd som inte kostar många kronor värd guld när olyckan är framme.Kan inte någon som är bättre än jag på detta göra ett kopplingsförslag och uppge lämpliga relänMVH LasseEdit. Patrik, jag tror också att det är sandfiltrets förtjänst att karet varit stabilt under denna tid. Dels har det tagit hand om det ökade behovet av nitrifikation samt även varit grogrunden för andra bakteriers verksamhet.
stigigemla Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Nollspänningsutlösare kallas det. Finns inbyggt i vissa jordfelsbrytare som jag misstänker är billigare än en separat nollspänningsutlösare.
GustavF Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 En vanlig jordfelsbrytare som slår ifrån vid strömavbrott?
Lasse Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Nollspänningsutlösare kallas det. Finns inbyggt i vissa jordfelsbrytare som jag misstänker är billigare än en separat nollspänningsutlösare.Några produkttipps?
stigigemla Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Shoppingguiden på nätet tipsar på denna.http://www.jula.se/butik/default.asp?pf_id=SE-406033Men alla jordfelsbrytare har det inte inbyggt som t.ex mina från ÖB.
GustavF Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Artikel 32-3492 från Clas Ohlson kanske för 95:-? Eller artikel 406033 hos Jula för 69:-?
hbmannen Postat 2 juni 2006 Författare Postat 2 juni 2006 kanske inte i världsklass men ändå..lite ny fisk å en fin acro+montipora kolloni
BroderIsak Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 den andra på bilden som e en Acropora! E den vit i under kanten som blir mera vit för varje ´vecka som går????
acuario Postat 3 juni 2006 Postat 3 juni 2006 Jag förstår Stefan oro. Jag känner också likadant här men på skelettet ser det ut att vara grönt av alger och vävnadsdöden kanske har stannat i sådana fall borde du bryta av uppe i den köttiga delen och limma om den.
hbmannen Postat 3 juni 2006 Författare Postat 3 juni 2006 den andra på bilden som e en Acropora! E den vit i under kanten som blir mera vit för varje ´vecka som går????de har precis börjat växa till sig på den sidan nu..ja köpte den just av JR. å ja tror bara att den sidan har legat mot en annan sten eller liknande så de inte växt till sig där.. för på andra sidan växer de kanon, för den har lixom växt ut långt över stenen¨på den sidan å börjat skjuta ut nya skott..bra förklarat va Och tack wrang för namnbytet på tråden¨/ HB
Sillen Postat 6 juli 2006 Postat 6 juli 2006 Hög tid för lite nya bilder! Visa nu vad kameran går för för jag är helt övertygad om att du fotograferar!
hbmannen Postat 7 juli 2006 Författare Postat 7 juli 2006 lägger upp en bild på acron igen.. som ni kan se har den fått betydligt bättre färg nu.. å en bild på min nya acro. ska visst bli blå
Sillen Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 Det är ordning på dig som gör vad som du blir ombedd! Den gröna acron blir fin men tror ännu mer på den blå. Du får gärna ta lite bilder på hur den ändrar färg!
hbmannen Postat 7 juli 2006 Författare Postat 7 juli 2006 japp lovar.. ska hämta mitt nya objektiv imorrn.. då ska de plåtas som bara den.. då kommer de bli mycke bättre bilder..
Sillen Postat 7 juli 2006 Postat 7 juli 2006 japp lovar.. ska hämta mitt nya objektiv imorrn.. då ska de plåtas som bara den.. då kommer de bli mycke bättre bilder..Bättre bilder? Jag tycker du tar bra bilder redan nu. Vad är det som är bättre med nya objektivet, macro, ljuskänslighet eller?Du får säga till om du vill ha något annat att övningsfota på. Jag håller med ett nystartat kar så fort de sista håralgerna är borta!
Rekommenderade inlägg