Gå till innehåll

HBmannen´s 720 liters tank


hbmannen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Häftig burk. Det ser verkligen långt ut på bilden snett framifrån!!!

Har din A. lucosternon prick eller har den haft eller är det bara som det ser ut på bilden?

ja rätt ball bild...

nej den har inte prick.. va nog lite skit på linsen/rutan/påsen.. nått va de iaf..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser kanon ut!

jag lånar nog lite ideér när jag gör min huv!

Men varför har du 760l på akvariestorlek, 250*60*60 blir väl 900?

jo så skulle det vara, men när burken kom så visade det sig att de blev fel mått.. 50 högt istället för 60 högt.. mitt fel eller tillverkans fel låter vi va osagt.. nu när de e på plats så tror ja att 50cm vart mycke bättre än 60cm iaf, så ja e sketa nöjd..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att se att sandfiltret kom till användning, och inte bara blev liggande i en låda hos dig också...

Måste få komma och se akvariet live när det är klart och du känner dig redo.

japp up´n running.. få se om de gör nån nytta..

du e välkommen precis när du vill.. om nån annan oxo vill komma å se så e det öppet hus :) ja bjuder så klart på kaffe å bullar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

håller på att proppa in ny LS i tanken.. ska i me 75kg till.. 10KG varannan vecka e det tänkt att ta..

de ja tänkte ha lite hjälp me e placering av all sten.. så va tycker ni om dessa alternativ.. säg bra eller dåligt eller kom me bättre alternativ

1 ha sten över hela botten ?

2 bygga 3st revpelare 1 i varje hörn å en i mitten..?

3 eller forsätta som de ser ut nu. med en pelare till höger å sen bygga upp allt annat mot ytan?

4 kom me alternativ :)

/

HB

post-1272-14468912458505_thumb.jpg

post-1272-14468912458658_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kommer att bli jättesnyggt, Patric!

Jag funderar på dina alternativ. Inte 1 enligt mig, jag tycker om fin vit botten. Kanske 2, vilket ger mycket varierande platser för koraller, så att du kan flytta runt och testa tills du hittat den optimala placeringen för varje korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Patric!

Jag tycker du ska fortsätta på den vägen du har börjat på.

Jag har ett kar som är 2.30 och har tre revhögar men tycker att blir svårt att få plats med alla koraller man vill ha eftersom man vill ha lite mellanrum mellan pelarna. jag har visserligen lämnat typ 15 cm på varje sida för att få lite genomströmning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skit snyggt patric:D:D...var beställde du akvariet??va kosta det??vAD kosta bänken att göra? ha de har tänkt mig nått liKNandeSJÄLV så är väldigt tacksam för svar på priserna ha de:D:D

tackar grabben.. :)

först ska sägas att man inte ska lämna ut säljare och priser. pga detta inte e pricerunner.. men ja gör ett undantag:ler:

akvariet beställdes hos akvarielagret.. de hela e byggt i 12mm glas kostade 7000:- inkl bottenborrning å frakt uppställt på bänk.. = tycker ja bra pris..

bänken är som sagt byggd av mig själv så där blir det bara matrialkostnad.. den är byggd i 22mm mdf rakt igenom.. ca:pris på min bänk blev 5000:-

me färg skruv å plank.. så blev nog totalpriset ca: 14000:-

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kommer att bli jättesnyggt, Patric!

Jag funderar på dina alternativ. Inte 1 enligt mig, jag tycker om fin vit botten. Kanske 2, vilket ger mycket varierande platser för koraller, så att du kan flytta runt och testa tills du hittat den optimala placeringen för varje korall.

håller me om alt 1 e uteslutet.. 2:an va ja på gång att bygga idag, men de slog mig när de va klart att de inte blev så bra som ja trodde.. så nu lutar de åt att de blir 1 revpelare vid durson. och sen som en " ramp" från vänster som bygger upp till ytan vid mitten av tanken.. om ni hajjar hur ja menar..

nått som liknar denna sköna skiss :skrattar: :skrattar:

post-1272-14468912458951_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg skiss.

Vad har du för form och storlek på stenen?

Det kan ju påverka vad man vill bygga, själv så har tre stora flak som jag använder som överhäng och där tanken är att det ska hänga koraller alternativt skjuta ut har en röd flakmontipora som växer ut på ena sidan så nu tittar jag efter något annat också.

Om du vill kan du ju komma hit och titta så kanske du kan få lite ideér.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg skiss.

Vad har du för form och storlek på stenen?

Det kan ju påverka vad man vill bygga, själv så har tre stora flak som jag använder som överhäng och där tanken är att det ska hänga koraller alternativt skjuta ut har en röd flakmontipora som växer ut på ena sidan så nu tittar jag efter något annat också.

Om du vill kan du ju komma hit och titta så kanske du kan få lite ideér.

kommer gärna förbi..

ja har 4 st stora flak. sen e resten bara "stenformade" ja har bara bali sten, så den e ganska "spretig"..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart najs.. Så får det bli i nästa kar.. Efter hus och körkort.. ;)

Jag tänkte bygga med en stor friggebod när det väl blir av.. Kan du trassla till ditt liv så att du vill flytta in i den tills dess Patric ?.. Skulle behöva dig som snickare när det blir dax.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vad är det som hindrar dig att göra det samma.

Håller med att den uppbyggnad var snygg bra med utrymme som koraller kan växa till sig och fiskarna får bra med svängrum.

Du kanske kan bygga lite PVC hållare för att stapla upp stenen på som han/hon gjort i detta akvarium

Vart har du hittat detta akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nån tysk kille som bygger nytt.. kommer inte ihåg vart ja hitta bilden.. sparade bara ner den ifall ja vill bygga liknande.. snyggt uppbyggt.. bara riffkeramik iof... har nån bild senare när tanken e igång.. ska se om ja hittar den.. lägger upp den isåfall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...