Gå till innehåll

Bänkbygge, behöver lite tips


peterj66

Rekommenderade inlägg

Hej

Har beställt akvarium med bänk svetsad i stålrör, 85x80x80. Tanken är att klä den med 12 mm MDF på sidorna och 20 mm i top och botten. Dörren kommer nog pga plastbrist runt skåpet bli en lös skiva som går att lyfta bort. Det jag funderar över är hur jag ska fästa mdf:en på stålrören. En idé är att limma skivorna på rören, men då känns det som man bygger en stor högtalare som förstärker eventuella ljud. Jag kan ju tillägga att jag tänkt ljudisolera med Biltemas ljudisolering enligt tips från en annan tråd, men samtidigt vill jag att så lite vibrationer från stålställningen/pumpar fortplantas ut till skalet. Så om det är någon som har tips dels på hur jag ska montera skivorna och dels på eventuella konstruktioner som minskar oljud hade det varit kanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra ide Oskar. Så länge sidorna vilar på en botten så kommer de inte att kasa så det är värt att testa.

Det är ju inte så dumt att kunna plocka bort valfri sida om man vill fixa i sumpen. Tanken med att limma var att skapa extra stabilitet åt bänken, men jag kanske kan lösa det på något annat sätt. Eventuellt så skulle jag kunna limma de två sidor som är mot väggen för stabilitet och ha de två utåtvända sidorna fästa med magneter. Eventuellt ljud från de limmade skivorna kommer nog absorberas av väggarna. Såg på Clas Ohlson att de hade bra magneter och det finns säkert någon passande fönsterisolering att limma på för de lösa sidorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog skruvat dit dom. Eventuella vibrationer borde du lösa vid källan.

Jag kommer göra mitt bästa för att få ner ljudet så mycket som möjligt vid källan, men eftersom jag lovat att det blir knäpptyst så vill jag köra med hängslen och svångrem.

Frågan är hur jag i så fall skruvar skivorna. Vill inte borra i stålställningen och förstöra epoxylacken som skyddar mot rost, och jag vill gärna att sidorna hjälper till med lite extra stadga. Mina barn har småkusiner på besök då och då, så lite extra sinnesfrid skadar aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du så tjock mdf så är det ingen större risk att skåpet ska bli en resonans kammare, man bygger ju baslådor i tex 19 mm mdf för att det är ett stumt material som har låg inre resonans, detsamma gäller spånskiva. Byggde själv mitt skåp i 16 mm mdf. När jag däremot klädde in en alu ställning i 4 mm plywood så förstärktes allt ljud.

Angående att fästa så skulle iaf jag borrat i stålet, sen eventuellt lagt på lite rostskydds medel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att höra Tobbe. Jag trodde att mdf skulle funka som oisolerade innerväggar av spånskiva, dvs ljudförstärkare.

Borra vill jag som sagt inte göra när de lagt ner så mycket arbete på ytbehandlingen. Om det hade varit aluminium hade jag inte tvekat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade skruvat och limmat. Limmet kommer att täta i skruvhålet eller kör med silicon och skruva.

Vilken typ av ljudisolering hade du tänkt köpa? Köp inte den som är bekläd med folie. Köp den med "pyramider" på.

Har du någon länk?

Kompletterade med den foliebeklädda från Biltema för en tid sedan och blev väldigt besviken över kvalitén (avsaknaden av) på limmet jämfört med de mattor jag köpte för ca 15 år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ser svår ut att hålla ren(?)... Det blir ju oundvikligen en del saltstänk på dem.

En kompis tipsade om frigolit som ljuddämpning. Limmar man på en plastfilm utanpå tex solskyddsfilm eller liknande så blir den ju lätt att torka av.

Jag hade skruvat och limmat. Limmet kommer att täta i skruvhålet eller kör med silicon och skruva.

Om jag borrar och sedan silikonar över så kommer nog ofelbart vatten krypa in mellan silikonet/limmet och metallen med hjälp av kapillär kraften.

Börjar det rosta i bärande delar så kan det sluta illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

äggskals mattan som länkats till kommer suga åt sig fukt om du har sumpen i skåpet, folie mattan är nog bättre för ditt ändamål. Om du är beredd o lägga ut en del pengar så har gladen en del ljuddämpnings mattor anpassade för bil ljud som skulle funka, om du vill ha tips om ljud dämpning så kan du prata med Pierre på seastreams garage. Jag vet iaf att mattan med folie från biltema funkar jättebra o dämpa ljud med då jag har ljuddämpat en motor kåpa i en båt med den. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/. Vet ej om dom ändrat på klistret, men mattorna sitter kvar i båten efter 4 år i en fuktig miljö, annars kan du ju pensla på kontaktlim http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Kontaktlim-3624021/, finns även på spray burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående frigolit så är det inget man använder som ljud dämpning då den har slutna celler, är väl mer för isolering av värme

Tackar, såg precis detta på ISOVERS hemsida. Det är nog Biltema som hittills har det bästa alternativet. Funderar på att sätta sumpen i en låda klädd med isolering för att slippa klä hela skåpet.

Blir ju lite enklare + man får stöt/läckageskydd för sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis kommer det en följdfråga. Bör man måla insidan av skåpet med lösningsmedelsbaserad färg eller kan man använda vattenbaserat ?

Utsidan tänkte jag köra med standard väggfärg(vattenbaserad) blandat med lite sand för att få sjysst yta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha en lite rugglig halvmatt yta köp en latexfärg i glans 20 och lägg på den med en hårig miniroller. Sedan fortsätter du rolla och lägga på mer färg tills du har en lagom frostlackad yta. Mer färg och längre rollning ger en grövre struktur.

Vanlig akrylatbaserad lackfärg är ganska vatten och portät. Vill du ha ett steg säkrare tar du en polyuretanlack. Det är den som oftast används på köksmöbler.

De vattenbaserade färgerna går bra. De löses bara med sprit när de en gång torkat.

Latexfärg kan suga upp en aning vatten och missfärgas med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha en lite rugglig halvmatt yta köp en latexfärg i glans 20 och lägg på den med en hårig miniroller. Sedan fortsätter du rolla och lägga på mer färg tills du har en lagom frostlackad yta. Mer färg och längre rollning ger en grövre struktur.

Vanlig akrylatbaserad lackfärg är ganska vatten och portät. Vill du ha ett steg säkrare tar du en polyuretanlack. Det är den som oftast används på köksmöbler.

De vattenbaserade färgerna går bra. De löses bara med sprit när de en gång torkat.

Latexfärg kan suga upp en aning vatten och missfärgas med det.

Då känns det som jag kan köra med vattenbaserat, jag har en del över efter renovering hemma. Tack för hjälpen.

Jag själv har undertaks skivor i mitt skåp som ljudabsorbenter. Lätta att skära till och torka av om det skulle behövas. För att minska fuktigheten i skåpet så gör täckskivor/lock på sumpen

Kör du med vanliga gipsskivor eller är det specialskivor för ljudabsortion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ecophons undertaksskivor är inte dyrt om du menar det. Åk till nått ställe där dom bygger om ett kontor och fråga om du kan få lite plattor av bygg jobbarna. Är i branchen;). Är ofta skit mtrl på byggen som lätt dumpas i containrar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...