Gå till innehåll

Hur kallt är för kallt?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hej. Vet att det jorden runt finns en gräns för hur kallt vatten stenkoraller klarar (ca 20 C). Nu är det så att jag trots en 400W MH och lite dränkbara pumpar bara kommer upp i ca 22-23 C i mitt akvarium. Dunstningen är ca 3 liter/dygn (av totalt ca 500L) så det är inget extremt. frågan är ju om detta funkar för mina stenkoraller. Har inte sett nåt negativt än, förutom att en Porites nigriscens har avtagit lite i färg och är vit på några toppar (vilket inte verkat repa sig under nästan 2 månader). vet inte om dett är "ny växt", men ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste i boken Aquarium Corals - Selection Husbandry, and natural history där stog det att i snitt ligger havs tempen på 28grader

Alla testade rev: Min 21 Max 30 Medel 28

Rev med lägsta temp: Min 16 Max 28 Medel 25

Rev med högsta temp: Min 25 max 34 Medel 30

Ju större svängning det är på vattnet desto mer tar korallerna skada

Så försök att hålla tempen i karet mellan 24-27

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kollat termometern, men på förpackningen skröt tillverkaren (Sera) om hur exakt den är. Kan ju vara fel iofs (erfarenheten säger mig att man inte ska ta tillverkares ord för lag). Har akvariet i vardagsrummet där tempen ligger på ca 21 C. Vattnet svänger mellan 22-23 under hela dygnet. Kanske får slå på elementen lite...hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad som gäller för just stenkoraller men mkt annat klarar kylan bra, jag har haft ett akvarium stående på mitt kalla,dragiga golv i nån månad nu utan belysning och värmare,bara en streampump i så det har varit jäkligt kallt i jämförelse med det andra karet. Vad jag märkt så har inget dött av det iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt fascinerad, 21 grader i v-rummet och har problem att komma upp i temp i karet!? Jag har också 21 grader i mitt v-rum och behöver fortfarande kylare för att hålla tempen på 25...

Kan ju tror att jag glömt en doppis någonstans i karet...

Som sagt, fascinerad och avis...:smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker oxå att det låter lite konstigt att du inte får upp tempen mer när du har MH. Du ska nog kontrollera att termometern verkligen fungerar först och främst. Jag måste även jag ha kylaren på fortfarande för att hålla en temperatur på 25 gr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då var jag hos försäljaren och jämförde med en som han hade i en av sina burkar. Hans visade 21 C och min 23 C. Verkar ju inte som om nån av dem stämmer, eller jag vet inte. Är min rätt, så har jag ju 22-23 C i min burk och han 23 C i sin. Är hans rätt, så har jag 19-20 C i min och han 21 i sin. Jaja, ingen har ju dött än...

Angående min termometer så är graderingen präglad på glaset på utsidan vilket innebär att den inte kan ha flyttats under transport. Hans däremot hade skalan innuti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste i boken Aquarium Corals - Selection Husbandry, and natural history där stog det att i snitt ligger havs tempen på 28grader

Alla testade rev: Min 21 Max 30 Medel 28

Rev med lägsta temp: Min 16 Max 28 Medel 25

Rev med högsta temp: Min 25 max 34 Medel 30

Ju större svängning det är på vattnet desto mer tar korallerna skada

Så försök att hålla tempen i karet mellan 24-27

Det finns en del forskning som pekar på att temperaturen vid korallreven har ökat något och att det skulle vara en av förklaringarna till den försämrade konditionen av reven.

Vilket kan vara av intresse för diskusionen angående temperaturen i våra akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...