Nille83 Postat 7 augusti 2015 Postat 7 augusti 2015 Jag misstänker själv att det är eller "litet" cyano-utbrott. Några tips på hur man kan bli av med det? Sitter endast på vissa delar av min LS, vill helst behandla det innan det tar över karet. Vattenvärdena är bra. Citera
Casio Postat 7 augusti 2015 Postat 7 augusti 2015 Har aldrig haft cyano själv men det ser ut som ett utbrott, efter att ha jämfört med andra bilder på cyano. Tyvärr. Öka cirkulationen och minska nitraten i karet är råd som brukar ges. Lycka till. Citera
Nille83 Postat 7 augusti 2015 Författare Postat 7 augusti 2015 Ska försöka göra lite fler vattenbyten närmaste tiden. Även kikat lite på Kz Cyanoclean, verkar som vissa på forumet fått bra resultat med det. Citera
mikjon Postat 7 augusti 2015 Postat 7 augusti 2015 Jag kör med KZ Cyanoclean ihop med Coralsnow och det reducerar cyanon betydligt Citera
Nille83 Postat 7 augusti 2015 Författare Postat 7 augusti 2015 Precis när du skrev det så beställde jag det från Triton Hur doserar du det? Citera
mikjon Postat 7 augusti 2015 Postat 7 augusti 2015 3ml Coralsnow 5 droppar Cyanoclean, blandar detta och häller i akvariet innan jag går och lägger mig. Mängden beror ju på hur stort kar man har. Citera
Nille83 Postat 7 augusti 2015 Författare Postat 7 augusti 2015 Använder du detta som underhållsbehandling nu då? Är det vad du använder till 240 liter ? Citera
nike83 Postat 7 augusti 2015 Postat 7 augusti 2015 som jag skrev tidigare i en annan tråd som du startade så tror jag på stabilitet. du hade fosfat som hade gått upp kraftigt och nu ska du dra ner den igen. kanske inte därför, men det verkar som att cyano kommer när det händer saker i karet... s t a b i l i t e t ! Citera
Nille83 Postat 7 augusti 2015 Författare Postat 7 augusti 2015 Självklart strävar jag efter stabilitet, men vill helst inte att Cyano spårar ur helt. Som jag förstått när jag läst lite på forumet så är där en del som använder dessa två produkter som underhållsbehandling. Citera
Sunniesen Postat 7 augusti 2015 Postat 7 augusti 2015 "Sug " ut det. Ta ett mycket smalt plast rör och slang o sug ut det som nör du ska byts vatten men detta är med mycket mindre rör. Funkar jättebra. Viktigt att Få bort bakterierna. Citera
peterj66 Postat 7 augusti 2015 Postat 7 augusti 2015 Tror som Fredrik säger att cyano är bra på att utnyttja svajiga värden. När jag rensade lite för mycket makroalger så kom ett mindre utbrott, och jag beställde Cyanoclean. Dock hade det mesta försvunnit igen när jag började dosera. Kör 8 droppar i veckan som underhåll tills vidare eftersom jag redan har flaskan. Vet att många har positiva erfarenheter av just denna produkten. Citera
Nille83 Postat 7 augusti 2015 Författare Postat 7 augusti 2015 (ändrat) Min tanke är att jag ska köra Snow och Cyanoclean som underhållsbehandling även när cyanon försvunnit. Eftersom cyano är bra på att utnyttja svajiga värden så borde man väl inte byta vatten så ofta heller just nu? Eller hur ser du/ni på det? Ändrat 7 augusti 2015 av Nille83 Citera
stigigemla Postat 8 augusti 2015 Postat 8 augusti 2015 Jag tror tvärtom. Små vattenbyten men ofta ger stabila värden. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.