Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

ska sätta i genomförningar,karet är borrat med 3 st 30mm hål,tycker det verkar lite........eller man kan köra ett till returen,och två till avrinning?hur stor genomföring ska man ha till 30 mm hål?

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Kollade upp lite ett 20mm rör och genomförning för detta kräver 27mm så skulle tippa på detta så kör med 2st

Tank connector 20/25 x 3/4 inch

Technische Daten: for 20 mm tube and 27 mm drilling

Tank connector 25/32 x 1 inch

Technische Daten: for 25 mm tube and 34 mm drilling

http://www.aquaristic.net/

PVD Fittings pfeil2.gif Filterparts Tank connector

Postat

Tjenare!

Om du ska utnyttja skummaren på bästa och effektivast sätt så ska skummaren vara i avrinningskammaren.

Där den hinner med och ta allt skit innan det går upp i karet igen.

Sen så borrar du ett hål i skivan som delar avrinningskammaren från resten av sumpen där sätter du ditt en tankgenomföring och på tankgenomföringen sätter du dit en filterpåse så slipper du en massa skit i hela sumpen som sätter igen små kranar till diverse filter tex nitratfilter, och sen så har du blivit av med alla microbubblor från skummaren.

Så tänker jag bygga när jag drar i gång mitt nästa projekt.

MVH Jocke

Postat

Med ett så litet avrinningsfack måste du ha automatisk vattenpåfyllning! Annars går returpumpen torr om du åker hemifrån över en helg.

Skummare är känsliga för vattennivå så jag tror inte att det är så smart att ha skummaren i ett avrinngsfack.

Har skummaren ett bräddavlopp som håller nivån konstant är det ju givetvis inga problem.

Postat

ok tack för tipsen,jag har ej limmat avrinningskammaren ännu,som det är nu är det två fack,men i mittenfacket ska jag köra DSB(ja jag vet............):!:,en fråga till tänker köra med am vattenpåfyllning,ska den sitta hos pumpen?

är ingen tekniker tyvärr,blir avis när man ser alla proffslösningar här.....

Postat

nivå kännaren måste ju sita på sista kammaren där vatten nivån är som lägst det är där den sjunke dom andra kommer ju att vara konstant

Postat
Hej,dom pumparna fungerar i evighet behöver bara lite olja då och då,Fagerhults lamporna är oxså bra ,skyddsglas köper du hos glasmästaren det går med alla sorter som klarar värme.Mvh Stefan ps det fanns olika glas en sort med hål för skruv o en utan skruv för klämma

Har en fundering om skyddsglasen till en Mh. Har precis byggt ihop två 150 wattare med de medföljande skyddsglasen, det är en vanlig skyltbelysning med dubbel lamp fattning. Jag har satt i 10k:s BLV lampor.

Det pratas mycket om att glasen ska skydda för uv, hur vet man att det gör det? Ska man ha ett speciellt skyddsglas till armaturer för akvarier?

/Tompa

Postat

som stefan skriver:skyddsglas köper du hos glasmästaren det går med alla sorter som klarar värme.

glaset jag har köpt är sådant man har till braskaminer.

Postat

Tack för det, ville bara säkerställa så att man inte missförstått något. I mitt fall så följde det med skyddsglas som är anpassat till armaturen och då bör det också vara värmetåligt.

/Tompa

Postat

japp om det är ett glas som sitter i amaturen så borde det funka har byggt om vanliga bygg lampor till akvariet å kör med orginal glaset

Postat

håller på att pula rör,undrar hur packningarna på genomförningen ska sitta,är det gummipackningen på vattensidan och nylonpackningen på undersidan eller...?vet att jag läst om det här på forumet innan,men där tvistades det en del

om hur det skulle vara.

bilder kommer snart...........

Postat

Nylonpackningen ska vara på den sida som muttern sitter på, sen tror jag inte att det spelar någon större roll om den sitter på in eller utsidan av glaset....blir det tätt så kan det ju inte läcka genom glaset ändå...men det känns ju mer naturligt att sätta muttern på utsidan pga att det brukar finnas mer utrymma att dra åt den där och det är viktigt att bara dra åt genom att skruva på muttern och att själva genomföringen är still för annar kan gummipackningen knöla ihop sig ...

Postat
å dra inte för hårt bara med handkraft

bra att du skrev detta jimmy,annars hade jag nog använt nåt verktyg.men gummipackningen ska alltså vara på vattensidan?

Postat

jag ska köra med två durso 20mm,min fråga är,ska dom vara lika långa.samt ska man limma ihop dem,tänkte att dom behöver rengöras ibland

Postat

märker nu att mitt golv ej är hundra rakt,rör sig bara om 5mm,men vad är bäst att kila under på ena sidan,bänken är trä,och golvet brädgolv.

Postat
märker nu att mitt golv ej är hundra rakt,rör sig bara om 5mm,men vad är bäst att kila under på ena sidan,bänken är trä,och golvet brädgolv.

Det är viktigt att bänken har bra anläggningsyta mot golvet, annars kan den svikta. Om du har en bra anläggningsyta mellan bänk och golv nu så kan det bli klurigt att palla upp bänken, eftersom du behöver palla upp den "jämnt", om du förstår vad jag menar. Om du bara lägger en 5 mm kloss under bänken i ena ändan så vilar ju bänken mot golvet bara i bänkens ytterpunkter, inte mittemellan.

En annan variant, och som jag själv har gjort, är att justera höjden mellan bänken och akvariet istället. Jag lade en täckade skiva (ordentligt vattenspärrad med lack) över bänken och byggde upp en liten "sarg" av list runt om så att det bildades en gjutform ovanpå bänken (obs, viktigt att täta alla skarvar ordentligt). Sedan hällde jag i flytspackel i denna gjutform och lät det stelna. Listerna tog jag bort sedan. Om du bara använder tillräckligt lättflytande flytspackel så får du en helt plan yta som du sedan kan ställa akvariet på (med frigolit emellan). Alternativt kan du bygga en gjutform på golvet som du sedan ställer bänken på. Fördelen med att gjuta ovanpå bänken är att du dessutom jämnar ut ev. skevheter du råkat få med dig i själva bänken.

Postat

ja det var en smart lösning calle,men om man pressar in en tunn list under,på den sidan som "haltar" borde inte det funka.akvariet är så jäkla tungt,vi fick vara 5 man att lyfta det.

Postat
ja det var en smart lösning calle,men om man pressar in en tunn list under,på den sidan som "haltar" borde inte det funka.akvariet är så jäkla tungt,vi fick vara 5 man att lyfta det.

OK, om akvariet redan står på ställningen är ju situationen en annan...

Tja, det är svårt att vara kategorisk om vad som håller och inte håller, det beror ju helt på stadgan i din ställning. Hur ska du förresten lysta upp alltihopa för att kompensera de 5 mm? Pallyftare? Domkraft? Jag antar att det blir att palla up med träbitar på alla ställen du kommer åt. Återigen, viktigt med stå stor anläggningsyta mellan ställning och golv som möjligt. Ställningen har ju som funktion att fördela vikten över dina golvbrädor jämnt. Om du lägger in en tunn kloss under ställningen på endast ett ställe riskerar du att få samma effekt som en stilettklack på ett trägolv, dvs golvbrädan sjunker in av det höga trycket. Men det beror ju i sin tur på stadgan i golvplankan och avstånd till närmsta regel under golvplankorna.

Postat

ja ställningen är byggd med tjocka träreglar runt om,så det fördelar ju trycket jämt på golvet,det handlar inte om så jättemycket det lutar,450l om jag har igång nu lutar mer,men jag har för mig att,det viktigaste är att akvariet står plant,och det gör det,står på en 5cm plywoodskiva med en woha-matta emmelan,så dom där millimetrarna spelar kanske ingen roll,men det är ju mycket vatten om det händer något


×
×
  • Skapa Ny...