Gå till innehåll

Crilles projekt - Ca 962liter hörnakvarium


crille

Rekommenderade inlägg

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ursäkta så hemskt mycket !!

Så blir det när man bara räknar och inte tänker på rimligheten.

Men borde inte volymen bli 962 liter

Dela karet i två rektangulära och ett triangulärt

121,6 * 80 * 30,4 = 295,7

(140-30,4) * 80 *30,4 = 266,5

((140-30,4) * (121,6 -30,4) * 80) / 2 = 399,8

Summa sumarum 962 liter

Rätta mig om jag har gjort fel, men man ska inte räkna halv ett på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det räcker nog inte med att vara j-t vig, du bör nog vara liten och simkunnig också!!

men jag kommer också fram till 962L om karet är assymetriskt.

jag har en 540 i samma form stående, och redan det är hopplöst att nå -och då mäter jag 2 meter mellan utsräckta armar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att du skall ta det det finns lösningar om man nu har för korta armar. På mitt hörnakvarium jag hadde så fick jag ta hjälp utav en kökstege så man sog nästan vid nederkanten på karet med fötterna.

Kan bli klart mäktigt.

Är det helt i glas, Borrat etc ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang: det är borrat,och helglas,är visst något specialglas i framrutan,sitter en avrinningsbox till höger inne i,bottenglaset är väldigt tjockt,när det står i möbelen ser man endast framrutan ej vinklarna,tänkte sätta streamarna där.sumpen är i glas på 100l med 3 fack

ted: vi får väl lära av varandra,nä sånt stoppar inte mig,köpte cyclop o snorkel på semestern ,bara det blir fint,är ju lite utmaning oxå,kul när det är lite annorlunda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul ja då är ju saken biff klart att du sätter in detta. Se om du kanske kan bygga om ställningen alltid kul att testa sig fram å se sitt växa fram

E det specialglas i framrutan så kanske man kan säga grattis. Specialglas för mig är optwhite/weissglas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ska vara weissglas,vad innebär detta?

När man ser på ett vanligt akvarieglas från kortsidan så ser det grönt ut. Kollar man då på tex en mussla som ser grymmt grönmetallic ovan ifrån så wow Samma sak med ett lowiron/weissglas/optiwhite glas

I ett vanligt kar så kommer denna mussla se helt annorlunda ut för att det gröna filtreras bort igenom glaset.

Så vanligt glas - grönt sett från kortsidan

lowiron/weissglas/optiwhite glas - klart glas som man nästan ser igenom nästan som is

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok,det låter ju bra,ska åka och hämta pumpar och rör mm på tisdag,har ju det mesta för att köra igång,från mitt nuvarande,men ska köpa en rejäl skummare,ska försöka få allt genomtänkt innan jag kör igång,tror du kan flytta tråden,kan ju kallas "Crilles nya projekt". om det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt förra kar var 1 meter brett 1,20 meter djupt och 90 cm högt. Inbyggt i en nisch i väggen. Jag kom bara åt det framifrån. Jag tror armarna blev lite längre men den djupkänsla man får i ett sådant akvarium eller det du funderar på är värd slitet. Man kan bygga t.ex. raviner och placera koraller "innanför" varandra på ett helt annat sätt än i ett mer traditionellt kar. Jag tror det kommer att bli snyggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...