Gå till innehåll

Crilles projekt - Ca 962liter hörnakvarium


crille

Rekommenderade inlägg

  • Svar 268
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Pomacanthus Paru - French Angel

Men jag undrar vad är de blanka fiskarna nere till vänster? Kyssgurami?

Tackar för den lektionen!

Gillar fisken och undrar om ingen kan skriva några korta rader om den på följande sida

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/newthread.php?do=newthread&f=162 och lägga in denna bilden om det är OK för Crille!

Åter till ämnet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det hade det säkert. Jag har suktat på en liknande storlek av en annan angel hos min lokala handlare - ciliaris. Men mitt FO är ju "bara" på 425 liter, och man blir ju lätt påhoppad i detta forum om man köper för stor fisk till ett för litet kar... :) Du har en mycket bra storlek på ditt kar för denna fisk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo,det är ju kul med stort kar när man vill ha såna här fiskar, jag är ju fisknörd, men jag vill även ha lite koraller, så det blir lite kluvet.:snurrig: men 425l är nog inte för litet för en ciliaris, nu får jag väl oxå på huvet:smashcomp

en godnattbild

post-1102-14468914555333_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack alla, karet och jag var inte riktigt friska när bilderna togs,jag blev opererad i början av sommaren,så det blev lite eftersatt.men efter att jag börjat med zeovitmetoden igen, börjar det bli bättre igen, ska försöka knäppa lite nya bilder, Wiking ciliarisen kommer från zoogiganten. tack ballsam för besöket med din trevliga familj,hoppas

du oxå kommer igång snart.

Crille: Vilken sohal!! o kejsaren (är de en paru??). Snyggt!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har fått lära mig av många att Paru är den värsta korallätaren av alla kejsare och den ska inte hållas i ett revkar, ajajaj... hoppas nu att din är dum som ett spån och inte fattar vitsen med att äta korall.

jo, lite dum är han nog, polyper äter han som godis, men annars är det lugnt, är väl lite individuellt oxå (hoppas jag)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollade snabbt på ett par ställen

Citat"

A 100 gallon or larger tank should be provided and include large amounts of live rock for hiding and grazing. Not a good candidate for a reef tank, the French Angelfish has a tendency to nip at sessile invertebrates (soft and stony corals) and clam mantles, and also tends to dominate the tank.

I’ve experimented with juvenile French angels (P. paru) a few times as well and this is another fish that I would strongly avoid in a reef aquarium. Even though they don’t eat corals in the wild, they tend to sample EVERYTHING in an aquarium. This fish is about as bad as it gets in a reef.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket otroligt mäktigt o fint akvarium du har Crille! underbart att se fisk också...inte bara koraller.

tack jonas! jo som jag skrev innan är jag alldeles för svag för fisk, jag opererade ryggen i början av sommaren, så jag var ganska handikappad i två månader, och då rasade värdena rejält, nu har jag kört zeovit i ca två månader,exakt enligt manualen sakta o fint, nu börjar värdena komma på rätt köl igen, men ett riktigt färgsprakande korallkar får jag ej med denna besättning, men tror stenhårt på att jag kan ha mycket fisk o ganska fina koraller tack vare zeovitmetoden, samtidigt behöver jag inte vara rädd att köra ner värdena för lågt, hur som helst kul att det finns så många olika vägar att gå i denna hobby!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollade snabbt på ett par ställen

Citat"

A 100 gallon or larger tank should be provided and include large amounts of live rock for hiding and grazing. Not a good candidate for a reef tank, the French Angelfish has a tendency to nip at sessile invertebrates (soft and stony corals) and clam mantles, and also tends to dominate the tank.

I’ve experimented with juvenile French angels (P. paru) a few times as well and this is another fish that I would strongly avoid in a reef aquarium. Even though they don’t eat corals in the wild, they tend to sample EVERYTHING in an aquarium. This fish is about as bad as it gets in a reef.

hehe, ja det lät ju hemskt! jag köpte denna i våras, och den rör faktiskt inget,förutom knappar.jag har både lps och mjukisar,men det verkar han inte bry sig om, bara att hoppas det håller i sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack jonas! jo som jag skrev innan är jag alldeles för svag för fisk, jag opererade ryggen i början av sommaren, så jag var ganska handikappad i två månader, och då rasade värdena rejält, nu har jag kört zeovit i ca två månader,exakt enligt manualen sakta o fint, nu börjar värdena komma på rätt köl igen, men ett riktigt färgsprakande korallkar får jag ej med denna besättning, men tror stenhårt på att jag kan ha mycket fisk o ganska fina koraller tack vare zeovitmetoden, samtidigt behöver jag inte vara rädd att köra ner värdena för lågt, hur som helst kul att det finns så många olika vägar att gå i denna hobby!

Kul att du skriver så..för jag har också alltid velat kombinera kejsare, fjärilsfiskar mm med koraller...dvs ett litet äventyr. Totalt sett tycker jag dock de går ofast riktigt bra, om man är beredd att offra nån liten polyp eller två. Pwin är också ett fint exempel på att de funkar...han har fantastiska kejsare tillsammans med en avsevärd korallfauna.

Vore kul o se ditt kar live vid tillfälle..

(postade lite bilder på mitt kar förresten...titta gärna på dom...inte så mkt att se kanske..mest sten så här tidigt..men behöver feedbacken från duktiga akvarister..;))

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...