Ouscazz Postat 13 april 2016 Författare Postat 13 april 2016 Jag fortsätter min monolog... Sjöharen fick ett nytt hem igår kväll. Maken till effektiv algätare har jag aldrig varit med om, revet är totalt rensat på alger. Fantastiskt! Citera
Alessandro Postat 13 april 2016 Postat 13 april 2016 Hej! Jag är väldigt sugen på en Reefer 450 eller 525... är du nöjd med karet? Något som man borde tänka på? synpunkter? Mvh Alex Citera
Ouscazz Postat 13 april 2016 Författare Postat 13 april 2016 Hej Alex, Jag är mycket nöjd och har ingenting att klaga på. Akvariumet är väl genomtänkt och fungerar helt enligt mina förväntningar. 2 Citera
Alessandro Postat 13 april 2016 Postat 13 april 2016 1 timme sedan, Ouscazz sa: Hej Alex, Jag är mycket nöjd och har ingenting att klaga på. Akvariumet är väl genomtänkt och fungerar helt enligt mina förväntningar. Har bara läst positivt förutom den lilla behållaren för ATO, vad tycker du om djupet? 50 cm, finns ju XL varianten som är 7,5 cm djupare.. Citera
Ouscazz Postat 13 april 2016 Författare Postat 13 april 2016 En smaksak. Behållaren är förhållandevis liten men det kompenseras av riskfri funktion. Sumpen kan aldrig flöda över om ATO-ventilen hänger sig. Jag fyller på vattenbehållaren var tredje dag. Lika så är djupet en smaksak, 50 cm räcker bra för mig. Om man anser att 525XL är värt det högre priset så varför inte.. Citera
Ouscazz Postat 14 april 2016 Författare Postat 14 april 2016 Sådär, då kom elverket. 400kg... 1 Citera
Ouscazz Postat 20 april 2016 Författare Postat 20 april 2016 Det tog nästan sju veckor.. idag åt äntligen vår lilla Naso Elegans sina första flingor. 1 Citera
Ouscazz Postat 1 maj 2016 Författare Postat 1 maj 2016 Minnesuppdateríng. Drygt fyra månader efter uppstart börjar algerna ge med sig. Kiselalgerna är i princip helt borta och sanden är äntligen vit. Fortfarande sitter det lite gröna håralger på ett par stenar. Jag gissar att en del av stenarna jag köpte av en privat säljare var fulla av bunden fosfat och annat skräp och att det har varit roten till mina problem. Jag ser inga andra orsaker eftersom vattenvärdena i övrigt har varit bra hela tiden. Nitrat och fosfat har legat en bit över vad jag egentligen skulle vilja ha för att sps skall trivas optimalt. Men, de har legat stabilt. Igår beslöt jag mig för att ge biopellets en andra chans och jag installerade reaktorn igen. Under tiden den mognar skall jag bygga om min Deltec FR509 till en regenererande reaktor för att kunna styra flödet in/ut ur reaktorn. En av mina små acroporor har sett lite hängig ut en vecka eller så. Igår vid vattenbytet när alla pumpar var avstängda tittade jag ner genom ytan och såg en liten hårig krabba sitta vid korallfoten. Krabban var inte mer än ca 2mm över skölden men såg definitivt inte snäll ut. Jag lyckades få tag i den med en pincett och trots att jag avskyr att släcka även det minsta liv fick den gå till de sälla jaktmarkerna. Vortech MP40 QD med Reeflink måste vara det bästa som har hänt saltvattensakvaristiken på många år. Fullständigt ljudlösa och kolla i filmerna nedan vilket underbart flöde de ger. Film 1. Short Pulse mode anti sync. Puls 0,860 sek. Effekt 22% Short Pulse kör jag 22 timmar/dygn (nattetid 12% för att ge fiskarna lite lugn och ro) Reefcrest mode anti sync 23% effekt. 2 timmar vid lunchtid för att transportera ut mer detrius. 1 Citera
Ouscazz Postat 6 maj 2016 Författare Postat 6 maj 2016 Då får vi se vad det kan bli av den här lille... Citera
m0jjen Postat 6 maj 2016 Postat 6 maj 2016 Den ser fin ut, misstänker att bilden bedrar och att den är blå? Citera
Ouscazz Postat 6 maj 2016 Författare Postat 6 maj 2016 Ja, bilden blev helt kass när jag postade här. Den är klart ljusblå. Citera
Ouscazz Postat 6 maj 2016 Författare Postat 6 maj 2016 Ja, bilden blev helt kass när jag postade här. Den är klart ljusblå. Citera
Ouscazz Postat 12 maj 2016 Författare Postat 12 maj 2016 Nej, jag har odlat fisk vad jag ska. Alldeles för mycket jobb, och svårt att sälja. Citera
Ouscazz Postat 15 maj 2016 Författare Postat 15 maj 2016 Äntligen, efter mer än fyra månader kan jag se att vår blekta BTA börjar visa tecken på tillväxt av zooxantheller. Den här Stichodactylan var kritvit när vi köpte den. Blekt såklart, och vi köpte den mot bättre vetande. Nu är den välmående och har fått tillbaks sin rätta färg. Citera
Keller Postat 15 maj 2016 Postat 15 maj 2016 Väldigt snyggt. Ordning på grejerna märker man. 1 Citera
Ouscazz Postat 15 maj 2016 Författare Postat 15 maj 2016 Tack, det värmer. Mycket arbete och motgångar i början. Men det verkar gå åt rätt håll nu. 1 Citera
Ouscazz Postat 20 maj 2016 Författare Postat 20 maj 2016 Clownerna har vaktat sin lek ordentligt, det sitter ett 30-40-tal larver på stenen som blir frisimmande vilken dag som helst. De har dessvärre ingen chans att överleva så de får bli mat åt någon annan. I kväll har även ett par av Four Stripe damsellerna lekt, det sitter en äggkaka på bakrutan, gissar på ett tusental ägg.. honan vaktar bestämt sin kaka. Man får kanske starta odling... eller nä. Citera
Ouscazz Postat 28 maj 2016 Författare Postat 28 maj 2016 Acropora Enzmann, en gammal favorit. 1 Citera
Ouscazz Postat 4 juni 2016 Författare Postat 4 juni 2016 Biopelletsfiltret verkar vara på gång att mogna. Nitrat har sjunkit med ca 50% senaste veckan. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.