Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej, 

 

Nu har jag funderat på en annan grej. De flesta verkar köra med någon slags ballingmetod med små doserpumpar som tillsätter spårämnen med jämna mellanrum. Jag gissar att det inbegriper en skrälldus med tester hela tiden. Först när man sätter upp det för att se så att man tillsätter det som förbrukas och i rätt mängd samt uppföljande tester för att se att man inte får krokiga värden. 

 

Som varandes något av en testskygg latmask känns det lite otäckt. Jag har självklart inget emot att testa vattnet då och då om jag noterar att något är galet men det tar tid så att göra det hela tiden vill jag gärna slippa. 

 

Om man säger att man byter 10% av totala volymen i veckan, borde man inte ha ett ganska stadigt inflöde av ämnen som behövs då? Hur mycket koraller skulle man kunna hålla enbart med dessa vattenbyten?

 

Kan det också inte vara så att en del som kör balling tillsätter ämnen som egentligen inte behövs? 

  • Gilla 1
Postat
19 minuter sedan, Keller sa:

Hej, 

 

Nu har jag funderat på en annan grej. De flesta verkar köra med någon slags ballingmetod med små doserpumpar som tillsätter spårämnen med jämna mellanrum. Jag gissar att det inbegriper en skrälldus med tester hela tiden. Först när man sätter upp det för att se så att man tillsätter det som förbrukas och i rätt mängd samt uppföljande tester för att se att man inte får krokiga värden. 

 

Som varandes något av en testskygg latmask känns det lite otäckt. Jag har självklart inget emot att testa vattnet då och då om jag noterar att något är galet men det tar tid så att göra det hela tiden vill jag gärna slippa. 

 

Om man säger att man byter 10% av totala volymen i veckan, borde man inte ha ett ganska stadigt inflöde av ämnen som behövs då? Hur mycket koraller skulle man kunna hålla enbart med dessa vattenbyten?

 

Kan det också inte vara så att en del som kör balling tillsätter ämnen som egentligen inte behövs? 

så här: Kalcium o karbonater måste du tillsätta, antingen mha Balling (balling classic) eller en kalkreaktor (eller i vissa fall kalkvatten). MEN, resten, dvs spårelement, kan du strunta i särskilt om du byter vatten då o då. Dessa ämnen förbrukas mkt mkt långsamt, vissa inte alls, och det är mkt vanligare med överdoseringar när det gäller spårelement. Om du kör med en sk Balling classic som är det enklaste receptet som tillför kalcium, karbonater och magnesium så räcker det.  Sen skickar du in nån gång då o då ett stickprov till tritonlab, och endast om ngt spårelement då skevar iväg betydande, tillsätter du det punktvis. Byter du dessutom lite vatten då o då med ett kvalitetssalt kommer du märka att med denna regim kommer du inte få brist på ngt i första taget , förutom jod. Vad gäller jod då kan du avvakta även där med tillsatser trots det tycker jag, men efter ett tag kan du kanske tillsätta just det specifikt(kaliumjodid).

 

 

Postat

Tillsattser i form av microämnen kan nog vara läge att dosera efter test från ett lab. Men tillsattser av aminosyror, vitaminer och korallmat kan ge effekt vid låga näringsvärden. 

Postat

Så trots att man inte har så mycket koraller så behöver man tillsätta kalcium, och lite magnesium. Det enklaste sättet borde då vara en kalkreaktor gissar jag? Tillför den kalcium i lämplig mängd eller hur ställer man in en sån? 

Postat

Har du inte en del STEN koraller så är det inte säkert att du behöver sätta till varken kalcium eller bikarbonat (alk). Mät så vet du - men du behöver inte mäta ofta om du inte har så mycket STEN koraller

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Postat (ändrat)
3 timmar sedan, Lasse sa:

Har du inte en del STEN koraller så är det inte säkert att du behöver sätta till varken kalcium eller bikarbonat (alk). Mät så vet du - men du behöver inte mäta ofta om du inte har så mycket STEN koraller

 

MVH Lasse

Lasse jag tror även kar med lps o rätt lite koraller ganska snabbt tappar i kh o kalc. Inte minst i kh eftersom det förbrukas pgr av andra processer än vid kalkbildning som tex vid nitrifikation. 

Jag sällar mig till den uppfattningen att man bör därför så snabbt som möjligt smyga in med balling så man inte kommer på efterkälke. Kh går relativt snabbt ner även i ett nystartat kar utan koraller. Men där kan det ju räcka i början med selektiv kh dosering från den kanalen. Men lika bra o vara beredd från dag med kh o kalcium tillsatser så man hinner med. Sen får man inte glömma kalkalgerna som kan förbruka en hel del. 

Ändrat av jonasroman
Postat

Jag behövde inte sätta in något, varken kalcium eller KH i mitt RSM 130 under 7 år så där är jag nog ganska säker. Inte heller till mitt Percula förrän jag började med stenkoraller i större utsträckning Mitt Nano som gått i 4 år har heller inte sett några tillsatser. 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Postat

Jänkarna pratar ibland om "kalkwasser" som ska buffra kalcium och KH samt hjälpa till att hålla PH på en bra nivå. Det kanske kan vara nåt för mig. Man kan tydligen blanda i det i hinken man har osmolatorvatten för att det ska doseras hyfsat regelbundet. Det låter ju smart. Sen får man väl hålla koll på magnesiumnivåerna o tillsätta manuellt. Alternativt kanske man kan göra likadant med balling light?

 

Lasse, körde du med samma salt hela tiden i ditt RSM130? Jag har inte haft några större problem tidigare men nu när jag har bytt salt har mina värden sjunkit. Det kanske beror på att jag kör kranvatten och saltet inte är anpassat för det eller nåt. Vilket salt rekommenderas för oss lowtech nissar? 

Postat

Det är nog bättre att vända på funktionen av kalkwasser. Det håller pH på en bra nivå och hjälper i viss mån till med att buffra kalcium. Men det räcker inte till för ett kar med nämnvärd del av stenkoraller. 

 

Jag tror dina sjunkande värden beror på att du skaffat några stenkoraller som tar upp kH och kalcium. Det är tyvärr så att stenkoraller och low tech inte går så bra i hop.

Saltet med höga värden som är vanligast är Red Sea Coral Pro. Men man måste byta vatten ofta. Ett stort vattenbyte kan chocka korallerna om värdena plötsligt ändras avsevärt.

Postat (ändrat)

Körde med Red Seas enklaste salt. Inga stenkoraller i RSM

 

Men när det kom in lite stenkoraller i mitt Percula (som Stig påpekar) fick jag börja med balling där efter ett tag. Jag körde i början (innan ballingen) en längre tid med att blanda in kalciumhydroxid i mitt top off vatten (som du läst på RC) men hade en timer som gjorde att top off bara kunde fungera aktivt mellan ca 1 timme efter släckning och till en timme efter tändning av ljuset. Då fick jag även nytta av pH höjningen under natten. Fungerade bra tills jag fick för mycket kalkkonsumerande organismer.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Postat
On 14 mars 2016 at 23:00, Lasse sa:

Jag behövde inte sätta in något, varken kalcium eller KH i mitt RSM 130 under 7 år så där är jag nog ganska säker. Inte heller till mitt Percula förrän jag började med stenkoraller i större utsträckning Mitt Nano som gått i 4 år har heller inte sett några tillsatser. 

 

MVH Lasse

ok, onekligen intressant:-) Kanske du fick den där balansen som Jaubert drömde om att sandbädden med dess lite djupare skikt med CO2-produktion friade Kalcium o Kh från bädden, samt att din nitrifikation gick lika fort som denitrifikation o därmed gick det på jämnt ut med KH förbrukning/produktion orsakat av biologisk aktivitet. Min fråga är, hade du denna balans redan från början verkligen?..Uppfattade jag dig rätt att du dock körde kalciumhydroxid redan i det system du ej hade stenkoraller? för isåfall tillsatte du ju Kalcium och KH i balanserad dos. Eller var det sen när du skaffade stenkoraller?

Postat
On 17 mars 2016 at 08:44, Keller sa:

Jänkarna pratar ibland om "kalkwasser" som ska buffra kalcium och KH samt hjälpa till att hålla PH på en bra nivå. Det kanske kan vara nåt för mig. Man kan tydligen blanda i det i hinken man har osmolatorvatten för att det ska doseras hyfsat regelbundet. Det låter ju smart. Sen får man väl hålla koll på magnesiumnivåerna o tillsätta manuellt. Alternativt kanske man kan göra likadant med balling light?

 

Lasse, körde du med samma salt hela tiden i ditt RSM130? Jag har inte haft några större problem tidigare men nu när jag har bytt salt har mina värden sjunkit. Det kanske beror på att jag kör kranvatten och saltet inte är anpassat för det eller nåt. Vilket salt rekommenderas för oss lowtech nissar? 

Jag har kört med kalkvatten under många år på 90 talet när det var det enda att tillgå. Min erfarenhet är att det är mkt svårt eller i princip omöjligt att hålla Kalcium o Kh på rätt nivåer med bara kalkvatten OM du har en del stenkoraller. Det krävs inte mkt koraller för att du skall snabbt passera gränsen för vad kalkvatten klarar. Håller alltså helt med stig, o jag tror lasse instämmer också:-)

 

rent kemiskt så höjer kalkvatten kalcium o kH i relationen 1/1. För den som inte vet så undrar kanske den vetgirige: Hur kan kalciumhydroxid höja KH? den innehåller ju inga karbonater? Jo så här: Kaxliumhydroxiden använder sig av luftens koldioxid kan man säga. När hydroxidjoner tillförs till vattnet, så tar varje tillförd hydroxidjon direkt en vätejon ifrån H2CO3 som finns i vattnet. Då kommer den H2CO3 molekylen gå över som HCO3, och på det sättet har det alltså bildats en ytterligare HCO3-jon och KH stiger därmed. När  H2CO3 övergår till HCO3, så kommer i sin tur en molekyl CO2 gå över till H2CO3...nu sjunker alltså CO2(aq)...ny jämnvikt vill ställa in sig så en CO2 molekyl från luften dras ner. Så i slutändan kommer den tillförda KH stegringen ifrån  luftens CO2. Alltså lite som en kalkreaktor kan man säga. 

Ca(OH)2+H2CO3----Ca+H2O+2HCO3

Eller om man så vill:

Ca(OH)2 + CO2 + H2O---Ca+H2O+2HCO3

 

 

  • Gilla 1
Postat
9 timmar sedan, jonasroman sa:

ok, onekligen intressant:-) Kanske du fick den där balansen som Jaubert drömde om att sandbädden med dess lite djupare skikt med CO2-produktion friade Kalcium o Kh från bädden, samt att din nitrifikation gick lika fort som denitrifikation o därmed gick det på jämnt ut med KH förbrukning/produktion orsakat av biologisk aktivitet. Min fråga är, hade du denna balans redan från början verkligen?..Uppfattade jag dig rätt att du dock körde kalciumhydroxid redan i det system du ej hade stenkoraller? för isåfall tillsatte du ju Kalcium och KH i balanserad dos. Eller var det sen när du skaffade stenkoraller?

Satte till kalciumhydroxid i top off vattnet i mitt Percula när jag började med stenkoraller - räckte ett tag men inte så länge. I RSM körde jag inte stenkoraller utom under korta perioder. Där mätte jag aldrig varken KH, kalcium eller ngt annat. Ingen skummare - vattenbyte till och från. I slutet var det rätt så igenväxt med olika mjukkoraller och skivor. I mitt 27 liters som nu stått utan vattenbyte sedan i somras mäter jag inte överhuvudtaget - kalkalger och mjukkoraller samt stjärnpolyper frodas.

MVH Lasse

  • Gilla 1
Postat
10 timmar sedan, Lasse sa:

Satte till kalciumhydroxid i top off vattnet i mitt Percula när jag började med stenkoraller - räckte ett tag men inte så länge. I RSM körde jag inte stenkoraller utom under korta perioder. Där mätte jag aldrig varken KH, kalcium eller ngt annat. Ingen skummare - vattenbyte till och från. I slutet var det rätt så igenväxt med olika mjukkoraller och skivor. I mitt 27 liters som nu stått utan vattenbyte sedan i somras mäter jag inte överhuvudtaget - kalkalger och mjukkoraller samt stjärnpolyper frodas.

MVH Lasse

Ok:-)

Postat

Hoppar in här då jag såg att TS använder kranvatten. Är det inte så att om man har "hårt" vatten innehåller det oftast lite högre nivåer av just kalcium och magnesium som man vill tillsätta? KAN detta vara tillräckligt för de kalkkonsumerande organismerna i karet, (om man inte använder osmos dvs) samt bortser från eventuellt anda oönskade ämnen som kan följa med

Postat
23 timmar sedan, Emil L sa:

Hoppar in här då jag såg att TS använder kranvatten. Är det inte så att om man har "hårt" vatten innehåller det oftast lite högre nivåer av just kalcium och magnesium som man vill tillsätta? KAN detta vara tillräckligt för de kalkkonsumerande organismerna i karet, (om man inte använder osmos dvs) samt bortser från eventuellt anda oönskade ämnen som kan följa med

Det är nog som att fråga hur långt är ett snöre...dvs det beror ju på hur mkt kalcium/Mg kranvattnet innehåller kontra din förbrukning. Det är bara att testa så kan du svara själv sen på din fråga:-) Ingen kan svara i förväg på det.

 

Men om jag skall gissa...så tror jag att Mg kan du möjligen slippa tillsätta för det går åt väldigt lite i ett akvarium (med undantag av i början ibland)....men gällande Kh o Kalcium så tror jag inte det räcker i dom allra flesta fall.

 

 

Postat

Tack. Självklart är det så, därav "kan". Har ingen erfarenhet alls av varken stenkoraller eller kalciumdosering, funderade bara då jag såg att vattnet här omkring innehöll en del kalcium. Kanske blir ett test i framtiden, vid brist på bättre saker att göra=)

  • Gilla 1
Postat

Mja, jag ska börja testa mer regelbundet och sen tillsätta det som behövs. Kommer nog också att köra ett salt som inte har en miljard tillsatser i sig självt. Köra lite mer "Lasse-metoden" och tillsätta det som behövs istället. Jag fyndade lite kalciumpulver idag för att få upp det lite grann. Jag får väl börja rapportera hur det går. 

 

Men man tackar för alla hjälpsamma tips o råd. :)

 

 

Postat (ändrat)
56 minuter sedan, Keller sa:

Mja, jag ska börja testa mer regelbundet och sen tillsätta det som behövs. Kommer nog också att köra ett salt som inte har en miljard tillsatser i sig självt. Köra lite mer "Lasse-metoden" och tillsätta det som behövs istället. Jag fyndade lite kalciumpulver idag för att få upp det lite grann. Jag får väl börja rapportera hur det går. 

 

Men man tackar för alla hjälpsamma tips o råd. :)

 

 

undrar verkligen hur de gör som tillsätter själva o bara köper ett basic salt:

1)för det första,finns det sådana avskalade basic-salt? har ej sett ngt sådant nån gång.

2) För det andra: om du skall tillsätta själv istället så löper du mkt större risk att göra fel. Du måste skaffa minst 10-15 olika kemikalier, samt en exakt våg. varför? det finns ju färdiga salter med det ett akvarium behöver. Kan aldrig se en vinst i att ta bort ngt från ett salt som djuren behöver för att sedan tillsätta det igen. Härma natural sea water, nsw, så är du hemma.

3) För det tredje: skall du punkttillsätta massor av ämnen behöver du stup i ett skicka in ett test till triton/ati. 

 

Låter dyrt, osäkert samt onödigt. Varför göra sin egen müsli när exakt samma finns till lägre pris o bättre kvalitet??.....

 

Lyd ett råd, gå på ett bra, korrekt sammansatt salt, dvs ett salt som liknar nsw (obs alla fabrikanter försöker likna NSW, det är endast ngr få ganska betydelselösa avsteg man aktivt gör beträffande kalcium o Kh som inte är någon stor fråga). 

Den viktigaste parametern vid val av salt är således egentligen bara en sak: Kvaliten på de kemikalier tillverkaren använder, dvs renheten, dvs frånvaro av oönskade ämnen i så stor utsträckning som möjligt.

Skälet att salter skiljer sig där, är att det är dyrt med rena kemikalier. Till o med mkt dyrt. Därför skall du vara skeptisk mot ett för billigt salt. There is nothing such a free lunch...

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Postat

NSW? New South Wales? Där har jag varit en gång. :)

 

Det finns ju "vanliga" revsalt och så finns det de som heter Bio-Actif från Tropic Marin t ex. Det är väl onödigt att köra ett sånt om man bara har några enstaka koraller? De ämnen man får med i det saltet som sen inte förbrukas kan ju göra mer skada än nytta. Teoretiskt i alla fall. Äh jag vet inte. 

Postat

När det gäller salt så hade jag inte gått en egen väg. Utan köpt sånt som andra redan har en historia om.

Att dra lärdom av andra i just den enskilda frågan är helt enkelt bra.

Byter du bara 10% i veckan så är det inte på saltet man ska spara.

 

Sen när det gäller att mäta Ca och kH så är de två testerna nästan tvingande att köpa in, och börja använda (säg var 14:e dag i början).

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att om man inte känner för mäta de två parametrarna (om därigenom skapa sin egen historia vad som förbrukas eller ej) så skaffa inga revbyggande koraller. Det är helt enkelt ingen mening. För att man behöver lång erfarenhet av hobbyn för att kunna med enbart ögonen se vad som fattas.

 

Ja har hållt på med akvaristik i hela mitt liv, och salt i 6 år (stundtals på en riktigt nördig nivå).

Jag är inte ens i närheten att se i mitt kar exakt vad som är fel när något är fel.

Visst våra dropptest är inte noggranna på något sätt men dom ger en kanonhistora och är tillräckligt bra indikatorer på olika saker 

  • Gilla 1
Postat

Nej, det är vettiga åsikter så klart. Jag är inte ute efter att spara in pengar på saltet, bara lite fäst vid idén att man inte ska tillsätta sånt som kanske inte behövs. Och det är väl inte precis så att revsalt är helt tomma på spårämnen. Ja ja, bortse ifrån det då. Det är bara att sen jag började köra med Aquaforest probiotic reef salt så har mina värden blivit lite skumma. Saltet kanske är anpassat för osmosvatten och jag är hedning och kör kranvatten. Jag kommer återgå till Fauna Marin eller Tropic Marin. 

 

KH har jag en Hanna Checker för så det är enkelt att mäta. CA testet kör jag Salifert och det går väl också bra att testa så det får bli att göra som du säger. Börja testa med jämna mellanrum och skriva upp så att man ser hur det fluktuerar. Jag köpte också en burk CA balling för mitt kalcium måste upp lite grann. Ska försöka lista ut hur det ska blandas bara. 

 

Postat

Kalkalger sägs vara magnesiumförbrukare. Jag kör kranvatten och har alltid tagit det enklaste saltet som en tillverkare har. Vad gäller kalcium och alkalinitet så kan man ju lätt buffra upp de värdena.

 

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...