Gå till innehåll

Jebao - Matrix, hos reefbuilders


nike83

Rekommenderade inlägg

Läste precis på Reefbuilders hur de sågade Jebaos kopia av Kessil:s LED-lampa.

 

Det jag reagerade på (som också andra gör i kommentatorsfältet gjort) är att de bara skriver att den är skit och att den bara drar 30-40Wmot Kessil:s 60W.

Min känsla var att RB bara är sura på att kineser kopierar produkter och säljer mycket billigare, och detta överspeglade hela artikeln. Känns mer politisk än saklig.

Första gången jag reagerar negativt på RB.

Kanske jag tolkar artikeln fel?! :)

 

https://reefbuilders.com/2016/03/15/jebao-ak-60-matrix-led-is-a-direct-copy-of-kessils-a360-spotlights/

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som de sågar allt Jebao gör oavsett vad det är. Jebao har gjort en spotlight för alvariebruk.Iden var väl knappast ny när Kessil gjorde sin produkt. RB är inte direkt den mest objektiva sajten. Frågan är om de varit lika sura om det hade varit en amerikansk tillverkare. Särskilt om det hade varit en annonsör.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skall kanske skicka en fråga till Håkan Lantz om hur han uppfattar Amerikanska bolag och deras sätt att behandla andras patent och sedan skicka det till Reef Builder

MVH Lasse

 

Ändrat av Lasse
test
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Håkan har nog en hel del att berätta om hur det är att få patent stulna. Då är det ju dessutom saker han själv uppfunnit, inte bara modifierat från befintliga designer.

Frågan är om ert dreamchip bygge var före Kessil eller tvärt om. Kanske Kessil som plankat designen från början ;)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gjorde ett liknande inlägg angående jebaos variant av gyre för några veckor sedan.  Spåret att det handlar om USA vs Kina stämmer således inte riktigt.  

 

Jag tycker precis som folket i kommentarerna att det hade varit intressant med en mer saklig och grundlig utredning varför denna lampa är så mycket sämre än kessil. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kommer väl sakliga recensioner så småningom. Just Maxspect brukar alltid få hyllningar och är undantaget till kinaregeln. Det tragiska är ju att han uppenbarligen inte har testat den sriöst eftersom det inte fiinns några data i artikeln som backar hans påståenden, och det är ju högst tveksamt om han överhuvudtaget sett den i verkligheten. 

Jämför med seriösa tidningar som kan redovisa testdata. RB är kul för att man får reda på vad som är på gång, men det är inget vidare underlag om man ska utvärdera vilken produkt man ska köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

Egentligen är det bara utsidan som är riktigt lik. Jag hade inga problem att hitta data.

Bara läs det som står i artikeln, titta på bilden och jämför med en beskrivning över Kessil.

Ja, men var finns data på den recenserade produkten? Inga mätningar, ingen jämförelse av spectra eller PAR , inte ens en jämförande bild i drift så man kan se skillnaden. att det går att hitta info om Kessil förvånar mig inte, jag ifrågasätter bara recensentens ambitioner. Är motivet en seriös test eller som vanligt en sågning av allt Jebao tillverkar. 

Sen skulle jag förstås aldrig köpa Jebaos lampa utan mer info än den de har på fish streets hemsida. Det är ju relevant att veta vilken vit,blå etc de använder och i vilken mängd. 

 

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen är delad i två kanaler som bara styrs via två rattar. Ingen upp och neddimmning vid morgon och kväll alltså.

Kessil har en fjärrkontroll som man kan lägga in ett program med upp och neddimning i lampan. Det sparas i lampan så man behöver en kontroll oavsett hur många lampor man har. Eller man kan kanske låna - dela en kontroll med en kompis. 

Jebao:n har bara till/från via strömmen. Ljust eller mörkt. Men det går att styra den från en akvariedator med 0 - 10v ut (De flesta verkar ha 0 - 5v ut).

Ett problem med många vita lysdioder är att de har ett snävt spektrum koncentrerat mot gult för att det ger ett högre lumental. Kessil har kompletterat med lysdioder i fler färger för att motverka detta.

 

En annan lösning är att ha ett helt annat fosfor i de vita dioderna som ger ett bredare spektrum och inte lägga så stor vikt vid lumentalet.

Så gör jag med belysningarna jag tillverkar. Då får man lite högre verkningsgrad och mindre skimmer i olika färger i karet men minskad styrbarhet av färgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis därför är det ju högintressant att veta vilka vita och andra dioder som används oavsett vem som tillverkar belysningen. Jag har tex valt Bridgelux Vero 10 4000K i mitt projekt för att de har ett högt CRI, och har bra rykte i DIY kretsar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2016‎-‎03‎-‎16 at 07:28, peterj66 sa:

Ja, Håkan har nog en hel del att berätta om hur det är att få patent stulna. Då är det ju dessutom saker han själv uppfunnit, inte bara modifierat från befintliga designer.

Frågan är om ert dreamchip bygge var före Kessil eller tvärt om. Kanske Kessil som plankat designen från början ;)

Det var på sätt och vis parallella men oberoende av varandra tror jag. Kessil var på gång att testa ut sin lampa verkade det som och det exploderade plötsligen en massa angrepp mot oss som skrev om dreamchippet. En kille slängdes ut från RC och jag råkade ut för rena personförföljesen ledd av en kanadensisk kille med affär och åtminstone vissa kontakter med Kessil. Det verkar däremot som Kessill tog upp en del ideér som fanns i multichiptråden (en av de längsta på RC vid den tiden).

Ett amerikanskt bolag tog upp idén och lanserade Lumina 5.1 som egen uppfinning. Den var en ren kopia på dreamchippet men med andra våglängder. DreamChipet utvecklades via ett Hong Kongbolag och jag råkar veta att det amerikanska Lumina 5,1 (första varianten) tillverkades av detta bolag. Så det var inte bara stulet utan dessutom en ren OEM tillverkning. Om Dream chipet skrevs inget på Reef Builder - om Lumina 5.1 skrevs det dock som en amerikansk utvecklad produkt. Idén om den "röda" fosforn kommer också ursprungligen från samma bolag som gjorde Dreamchippet. Andra batchen av Dream Chip hade denna fosfor. Dreamchippet finns fortfarande att köpa.

Idag finns få genuina produkter - antalet OEM tillverkare är däremot stort. 

Jag har en Deltecskummare hemma. Den har en styrbar DC pump som är en exakt kopia av Jebaos pumpar men det står Deltec på den. Det är ingen kopia - det är en Jebao som Deltec har satt sitt namn på helt enkelt. det finns andra exempel - både från Spanien och USA/Kanada där Kinesutvecklade pumpar fått andra namn

@stigigemlaDet du skriver är värdefull information men vad de flesta vänder sig emot är att den informationen ges inte i artikeln i Reef Builder

@peterj66Bridgelux versionen som du nämner har jag för mig är utvecklad för ett högt lumental. När du pratar om färgindex så kan det uppnås på lite olika sätt. Varianten som Stig pratar om ger ett högt färgindex utan att öka intensiteten på våglängderna mellan 500 och 600 nm. Nackdelen med mycket våglängder i området 500 - 600 nm är att på grund av vårt ögas konstruktion så "bländar" eller "släcker" dessa våglängder de svaga ljuskällor som kommer från korallernas flourescens. Kan du minska dessa våglängder (500-600 nm) så mycket som möjligt får du vackrare koraller (i ditt tycke). Kessil gör detta på sitt sätt, Stig och variant 2 av DC gör det på ett annat sätt och Pacific Sun har utvecklat tänkesättet ännu mer med sin speciella modul utan fosforbelagda dioder överhuvudtaget

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med om det gröna(ljuset). Jag har slängt in lite andra dioder (9 kanaler) för att kunna testa mig fram till det optimala  ljuset. Det vitas huvudsakliga uppgift för mig är att ta fram färgerna hos fiskar och att simulera dagsljus för dessa. Om det behövs eller inte visar sig när jag kopplat in styrningen. I övrigt så läste jag en hel del trådar om just dreamchippet så jag vet att det blev lite väl mycket hets mot er då.

Tråkigt när nya idéer får sånt mothugg.

mvh

Peter

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en klar nackdel med att ha en kombination av smalbandiga ljuskällor som Pacific Sun. Det är att vissa föremål eller djur har sin färg som reflekterat smalbandigt ljus. Finns inte den våglängden med i belysningen ser djuret mörkare ut samtidigt som den mindre reflektionen i andra färger syns mer. Ett vanligt exempel är gul kirurg som under vissa belysningar ser ganska ljusbrun ut. 

Jag har en god vän som målade sina innerväggar i en måttligt mättad grönaktig färg. När solen började gå ner blev väggarna bruna och tjejen - husägaren sur.

I väg till en annan färghandel och fick färgen uppmätt. Ny färgblandning som ser precis likadan ut dagtid och behåller färgen i mycket högre grad på kvällen. Jag har sett det halvfärdigt när en av två olika väggar var nystruken. Det var verkligen en avsevärd skillnad. För att minska sådana effekter hade färghandlare 2 ett färgmätningssystem som mätte i 6 olika våglängder och mer än 10 olika pigment som blandas i färgen.

Det är ingen tillfällighet att inga konstnärer målar med CMYK.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemlaMin uppfattning är att du nog överdriver lite där. Jag körde mitt RSM på slutet helt utan fosforbelagda LED. Hade LED Engines RGBA chip (Amber med också, ca 580 nm) Jag upplevde inget problem med att några reflekterande färger försvann. LED är ju inte helt monokroma - de spänner ungefär över ca 100 nm med en mycket distinkt topp. Så den blåa överlappar den gröna som överlappar amber som överlappa den röda. De samlade våglängderna mellan topparna blir ungefär samma som intensiteten hos dina 20 000 Kelvin vita i samma våglängdsområde vad gäller reflektionen. Jag har ändrat mig lite vad gäller gröna och röda LED - jag vill nog ha med båda men styrbara.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...