stigigemla Postat 3 januari 2006 Författare Dela Postat 3 januari 2006 Där hann du medan jag skrev, Linnex. Det var så jag menade från början men sedan började jag tänka... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 3 januari 2006 Dela Postat 3 januari 2006 Min lokala glashandlare har hemma svart sillicon så kolla där oxså om ni skall a någon Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DSB Postat 3 januari 2006 Dela Postat 3 januari 2006 Jag köpte mitt svarta silicon från glasmästaren och betalade en tredjedel av priset i affär. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 januari 2006 Författare Dela Postat 6 januari 2006 Nu skall jag vända på karet så att den repfria sidan kommer framåt. Men jag har börjat fundera på luckan. När jag hade sötvatten i karet gick jag in i dörren till vänster och matade i hörnet på karet men nu vill jag kunna mata framifrån utan att behöva lyfta hele luckan. Någon som har ideer?Här är en bild med luckan stängd. Sockeln är gjord av 25 mm spånskiva med 6 mellanväggar framifrån och bakåt.Akvariet är höjt 5 cm genom att jag lagt under tjockare frigolit.Det syns att det svåraste jobbet inte är färdigt än.Att tvätta väggarna! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 6 januari 2006 Dela Postat 6 januari 2006 säg till när du behöver hjälp att vända på karet jag är inte hemma förränpå söndag Kan du inte göra två mindre luckor över karet som man kan öppna när man ska mata å bara fixa små grejer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 januari 2006 Författare Dela Postat 6 januari 2006 Ja, två eller tre luckor på ungefär 20 cm höjd är det jag tänker på men hur gör man då när man fäller upp alltihopa för större service?I dag tar jag bara tag i mitten och lyfter innan jag sätter dit staget. Luckan är idag 290 x 110 cm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 6 januari 2006 Dela Postat 6 januari 2006 om du tar å slå en regel ca 20 cm över karet så sätter du luckorna i den men å även fäster den stora i denna så du fortfarande kan lyfta alt på en gång .Lite knepigt att förklara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 januari 2006 Författare Dela Postat 6 januari 2006 Jag hade tänkt fästa en regel på tvären (290 cm lång) över snittet och sätta tre? pianogångjärn i den som sedan tre? kortare reglar sitter på med luckor. Men tyngden på den nedre regeln gör ju att luckorna inte går igen riktigt. Och så är det det här med ljustätningen mellan luckorna. Hur har du tänkt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 6 januari 2006 Dela Postat 6 januari 2006 Förmodar att jag har samma tankar som jimmy.Gör lucka i luckan. Behövs inte reglar. Enklast är att sätta en liten ram innanför stora luckan runt utsågat hål av tex playwood. Gör den öppningen på ramen mindre än utsågat på stora luckan så får du en kant som lilla luckan sedan ligger mot. Lilla luckan kommer i samma nivå som stora luckan och slipper du även ljusgenomsläpp.Enklast är att ramen limmas på baksidan mot stora luckan.Jag har gjort liknade lösning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 7 januari 2006 Dela Postat 7 januari 2006 nått liknande som Peter men det är svårt när man inte har det framför sig.Vi får väll komma ut å spåna tillsammans nån dag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 januari 2006 Författare Dela Postat 7 januari 2006 Peter kommer vid tvåtiden i dag. Jag sätter på kaffe och bjuder på en frag för varje god idé. (För mig) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 7 januari 2006 Dela Postat 7 januari 2006 bjuder på en frag för vaje god idé. (För mig)wooow Nu jä... skall de grå få jobba...:skrattar:Frun hälsar att hon kommer med samt fixar någon kaka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 januari 2006 Författare Dela Postat 7 januari 2006 Ja jag har vänt akvariet och fått det på plats nu så det är bara de små grå som behöver hjälp nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 7 januari 2006 Dela Postat 7 januari 2006 kan tyvär inte hjälpa dig i dag men hopas ni kommer på något Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 8 januari 2006 Dela Postat 8 januari 2006 hur gick det har ni löst luck problemet ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 8 januari 2006 Dela Postat 8 januari 2006 wooow Nu jä... skall de grå få jobba...:skrattar:Frun hälsar att hon kommer med samt fixar någon kaka hur många fraggar....................... :skrattar: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 8 januari 2006 Författare Dela Postat 8 januari 2006 Det blev två fraggar för Linnex. Den ena är för att göra "småluckor" för matning i den stora och den andra är för ett glaspoleringsmedel som kan ta enstaka smårepor. Grön stjärnpolyp + Grön flakväxande Montipora. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 8 januari 2006 Dela Postat 8 januari 2006 det var inte dåligt,kul att ni är ett gäng saltisar som bor ganska nära varandra.vad är det för medel till rutan? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 8 januari 2006 Författare Dela Postat 8 januari 2006 Han fick en fragg på kredit. Jag vet det inte än. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 9 januari 2006 Dela Postat 9 januari 2006 vad är det för medel till rutan?Vi tillverkade tidigare glasade fordonshyttar och det hände det att det uppstod en repa i glaset. Om jag inte minns fel så gick gränsen vad vi polerade vid om repan kunde kännas med nageln eller ej. Kunde man känna den så kasserades rutan.Jag har medel på G till Stig från vår glasleverantör. Snackade nyss med dem och det skall vara pimpstenspasta men de tror att det skall fungera med polermedlet "Hexan". Princip så skall det gå med vanlig lackrubbing/polish men det gäller att finna produkter som har rätt kornstorlek. Börja med lite grövre och avsluta med finare. Själv så har jag i bakhuvudet något att det skall fungera med autosol eller vad det hette. (använde det till polera kromade komponenter på bilar). Annars har säkert lokala glasmästare rätta grejor.Om ni funderar på att prova med något så föreslår jag att ni börjar testa på något annat än just akvariet.Stig - Angående silikonborttagning så se om du hittar det själv. Fanns inte där jag trodde. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 9 januari 2006 Dela Postat 9 januari 2006 få r prova på det gamla akvariet,kom att tänka på att det var en kille som stod utanför ett varuhus,och erbjöd att fixa repor på biltutor,undrar vad han använde... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Linnex Postat 11 januari 2006 Dela Postat 11 januari 2006 Stig - Din inbox är full. Jag har fått hem polermedel till glaset. Hämtar du? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 11 januari 2006 Författare Dela Postat 11 januari 2006 Jag ringer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 januari 2006 Författare Dela Postat 13 januari 2006 Jag sitter här och funderar på elinstallationen. Belysningen är ju 5x250w MH + 2 rader T5 actinic och två rader T5 Aquablue. Jag har en Siemens Logo som har tre olika timers inbyggt som jag funderar på att köra som Kl 1 = 3 MH på tre faser el 6 timmar belysning; Kl 2 = 2 MH två faser el 7 timmar belysning; Kl3 T5 aquablue i de inre lysrörsraderna (närmast framför och bakom MH) 12 timmar; Separat timer = T5 actinic lysrörsraderna längst fram och längst bak 14 timmar belysning. Är det någon som skulle gjort det annorlunda och i så fall hur? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 19 januari 2006 Dela Postat 19 januari 2006 hur går det Stig uppdatera !! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.