Gå till innehåll

Mitt hembygge


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Nu skall jag vända på karet så att den repfria sidan kommer framåt. Men jag har börjat fundera på luckan. När jag hade sötvatten i karet gick jag in i dörren till vänster och matade i hörnet på karet men nu vill jag kunna mata framifrån utan att behöva lyfta hele luckan. Någon som har ideer?

post-1204-14468912406882_thumb.jpeg

Här är en bild med luckan stängd. Sockeln är gjord av 25 mm spånskiva med 6 mellanväggar framifrån och bakåt.

Akvariet är höjt 5 cm genom att jag lagt under tjockare frigolit.

post-1204-1446891240707_thumb.jpeg

Det syns att det svåraste jobbet inte är färdigt än.

Att tvätta väggarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt fästa en regel på tvären (290 cm lång) över snittet och sätta tre? pianogångjärn i den som sedan tre? kortare reglar sitter på med luckor. Men tyngden på den nedre regeln gör ju att luckorna inte går igen riktigt. Och så är det det här med ljustätningen mellan luckorna. Hur har du tänkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodar att jag har samma tankar som jimmy.

Gör lucka i luckan. Behövs inte reglar. Enklast är att sätta en liten ram innanför stora luckan runt utsågat hål av tex playwood. Gör den öppningen på ramen mindre än utsågat på stora luckan så får du en kant som lilla luckan sedan ligger mot. Lilla luckan kommer i samma nivå som stora luckan och slipper du även ljusgenomsläpp.

Enklast är att ramen limmas på baksidan mot stora luckan.

Jag har gjort liknade lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det för medel till rutan?

Vi tillverkade tidigare glasade fordonshyttar och det hände det att det uppstod en repa i glaset. Om jag inte minns fel så gick gränsen vad vi polerade vid om repan kunde kännas med nageln eller ej. Kunde man känna den så kasserades rutan.

Jag har medel på G till Stig från vår glasleverantör. Snackade nyss med dem och det skall vara pimpstenspasta men de tror att det skall fungera med polermedlet "Hexan". Princip så skall det gå med vanlig lackrubbing/polish men det gäller att finna produkter som har rätt kornstorlek. Börja med lite grövre och avsluta med finare. Själv så har jag i bakhuvudet något att det skall fungera med autosol eller vad det hette. (använde det till polera kromade komponenter på bilar).

Annars har säkert lokala glasmästare rätta grejor.

Om ni funderar på att prova med något så föreslår jag att ni börjar testa på något annat än just akvariet.;)

Stig - Angående silikonborttagning så se om du hittar det själv. Fanns inte där jag trodde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter här och funderar på elinstallationen. Belysningen är ju 5x250w MH + 2 rader T5 actinic och två rader T5 Aquablue. Jag har en Siemens Logo som har tre olika timers inbyggt som jag funderar på att köra som Kl 1 = 3 MH på tre faser el 6 timmar belysning; Kl 2 = 2 MH två faser el 7 timmar belysning; Kl3 T5 aquablue i de inre lysrörsraderna (närmast framför och bakom MH) 12 timmar; Separat timer = T5 actinic lysrörsraderna längst fram och längst bak 14 timmar belysning.

Är det någon som skulle gjort det annorlunda och i så fall hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...