Gå till innehåll

Mitt hembygge


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Stigigemla hemliggubben!! Så jäkla imponerande montiporer!! o de andra grejerna oxå!

Vilken var det du inte va nöjd med o skulle skicka till mig?? Den gröna va!? hehehe

Kanonsnyggt! Tycker det är snyggast med riktigt stora bitar o det har du ju verkligen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har jag haft ett strömavbrott på 26 timmar och karet har stått i mörker.

Temperaturen är nere i 21,9 grader och ljuset har bara varit tänt i två timmar.

Jag kastar ett öga i karet och vad ser jag då?

Chromisarna leker! Tre honor går med läggröret ute! I vanliga fall brukar det var en åt gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag haft ett strömavbrott på 26 timmar och karet har stått i mörker.

Temperaturen är nere i 21,9 grader och ljuset har bara varit tänt i två timmar.

Jag kastar ett öga i karet och vad ser jag då?

Chromisarna leker! Tre honor går med läggröret ute! I vanliga fall brukar det var en åt gången.

Det är ju ett känt fenomen på homosapiens oxå när strömmen går enligt statestik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen vet vad som hände i karet när det var mörkt.

Chromisäggen är väldigt små och kläcks på två dygn. Jag har aldrig sett en larv simma ut men enstaka kläckta larver har hängt kvar bland rommen som jag sett när de lekt på rutan. Kanske har jag haft för stark nattlampa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Fingret har läkt bra nu men skinnet är litet för kort så det tar emot om jag försöker böja för mycket.

Här kommer en ny helbild på karet. Jag hade mer eller mindre glömt min egen tråd men nu skall jag försöka hålla mer liv i den.

post-1204-14468914004222_thumb.jpg

Karet fungerar bra men jag har för mycket hydra i. (Det bruna mest till höger).

De är ett stort problem eftersom de bränner många stenkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du börjar uppdatera igen Stig och att ditt finger är bättre, du har ett oerhört vackert kar!

Har du mer än fyra Banggaier i karet? Har det varit några problem? Jag har själv sex st i mitt 375 utan problem. Jag vet att en del haft dåliga erfarenheter av stim med Banggaier och hävdar att man bara bör ha ett par (vilket säkert stämmer i många fall).

Jag har också fått problem med hydra även om jag inte märker att de bränner mina koraller. Är det någon som vet om det finns det något djur som äter dessa?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för lovorden.

Jag har satt i tio Banggaier i karet men en kanske har försvunnit. De har två och ibland tre revir i karet och resterande fiskar är upptryckta mot framrutan. Skall man ha fler än två bör man nog ha minst åtta så att de jagade kan gömma sig bland varann. En ensam fisk som inte klarar av att hålla revir slutar att äta enligt min erfarenhet. Är det många som kommer fram vid matdags klarar inte revirhållaren att jaga alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...