Gå till innehåll

Mitt hembygge


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Ja, nu är sumpen på plats. Kanske inte så vanligt med en sned sump men det är för att inte snedbelasta kopplingen för slangen med vatten till akvarierummet. Slangen för vatten till karet hänger över kanten till höger vid röret från breddavloppet. Jag kommer att byta ungefär 100 liter per timme med akvarierummet för att slippa hålla koll på vattenvärden på två ställen. Skummare UVC mm. kommer att finnas till karet som vanligt.

post-1204-14468912475841_thumb.jpg

De två lodräta glasskivorna på framkanten skall hålla några biobollar som bubbelfälla från skummarreturen längst tillhöger i framkanten.

Längst till vänster ser man överrinningen mellan sumpens två fack som skall separera skummat från oskummat vatten men ha en liten överrinning så att det inte kan gå torrt om någon pump stannar.

På baksidan sitter två små glasbitar som skall hindra täckglaset att ramla ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

De sista dagarna har jag kopplat upp belysningen.(4x80w + 4x39w T5 och 5x 250w MH). Så nu är elskåpet och styrningen nästa.

Dina Banggaier går här och växer mer och mer. Hans fick sina igår så du behöver bara välja när du vill ha dem.

Jag har beställt en ny framruta till karet i 10mm härdat vitglas så jag går här med ångest om jag måste gå över till att äta gröt i slutet på månaden och avstå från lördagarnas flaska rödvin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt en ny framruta till karet i 10mm härdat vitglas så jag går här med ångest om jag måste gå över till att äta gröt i slutet på månaden och avstå från lördagarnas flaska rödvin.

Det gjorde du rätt i!! Jag har ångest över att jag inte beställde mina frontrutor (hörnkub) i vitglas :x Mitt förra akvarium var ett 485l hörnakvarium helt och hållet i vitglas, såg ut som innehållet svävade i luften :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har det gått ett tag men jag har inte glömt karet. Det har bara råkat bli vår och jag har litet annat att hålla reda på. Bland allt annat har jag fått tre kubikmeter hästgödsel av utmärkt kvalitet som skall fördelas.

post-1204-14468912770848_thumb.jpg

Men jag ägnar några timmar då och då till akvariebyggnaden. För att få litet mer bakgrund i karet har jag gjort litet hemgjord "LS" som skall täcka en del av baksidan där jag vill ha större sandyta framför. I övrigt har jag nästan 200 Kg LS till inredningen. Nu har stenen legat en månad i plaskdammen på avvattning med små tillsatser av svavelsyra nästan varje dag med pH kontroll. Nu har den i alla fall lugnat sig med pH vid 8,2 så jag gjorde ett hundraprocentigt vattenbyte igår.

post-1204-14468912771009_thumb.jpg

I inbyggnadsområdet för karet har jag borrat hål i taket för att ventilera bort varmluft under den kalla årstiden.

Sommartid blåses varmluften ut genom en ventil i husväggen i stället.

På tisdag kommer i bästa fall den nya framrutan så innan dess måste jag fixa ordning på el för cirkulationspumpar, UVC och allt annat som blir svårt att komma åt med akvariet på plats.

Alltså: allt rullar på så sakta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Nu har jag fått nytt leveransdatum på framrutan till karet. 29 maj har blivit 16 juni och idag 27 juni. Frågan är bara: Vågar jag tro på det?

Vad gäller leveranser ska man aldrig tro på leverantörer, speciellt akvarieutrustning. :)

Nej, det skiftar ju naturligtvis. Webbshoper brukar vara snabba, men till kategori:n "verkare", där verkar det höra till vanligheten att man måste ringa och trycka på ett par gånger för att det ska hända något.

Vi väntar med spänning på bilder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt glaset - 10 mm härdat weissglas hos min lokala glasmästare.

Glaset har skurits till i Stockholm och har kommit fram till grossisten i Osby som det förhoppningsvis har lämnat i dag och just kommit fram till härdningen i Alstermo. Efter härdningen skall det tillbaka till Osby och sedan hem till mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt glaset - 10 mm härdat weissglas hos min lokala glasmästare.

Glaset har skurits till i Stockholm och har kommit fram till grossisten i Osby som det förhoppningsvis har lämnat i dag och just kommit fram till härdningen i Alstermo. Efter härdningen skall det tillbaka till Osby och sedan hem till mig.

Aaah. Se upp med just härdat glas.

Det spricker inte som vanligt glas utan blir till miljoners småbitar när det går sönder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja, som nästan väntat har glaset försvunnit. Nytt leveransbesked kommer i morgon.

Men jag har satt tillbaka karet på plats och börjat jobba på att få loss gamla framrutan.

Här kommer ett par bilder. Första bilden visar karet uppallat på frigolit på stolar i höjd med sockeln.

På andra bilden är änden på plats så nu är det bara att vrida och lyfta så kommer det på plats.

post-1204-14468912833085_thumb.jpg

post-1204-14468912833304_thumb.jpg

Är det någon vänlig person som vågar hålla tummarna för att jag skall få min framruta före semesterstängningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, så var det klart. Rutan är kraschad hos grossisten i dag. Han som jag pratat med i telefon ett antal gånger vågade inte ringa upp mig så en kollega fick göra det!

Om allt går som det skall får jag en icke härdad 12mm Vitglasskiva i stället. På fredag om allt går som det skall.

3/5 beställning. 29/5 - 16/6 - 27/6 - 30/6 -?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nu har jag fått hem en ruta. Det är bara det att jag tvekar på om det verkligen är Optiwhite.

Ser jag in i sidan på rutan är den grön och tittar jag rakt igenom den blir det jag ser en aning bruntonat. Den färgar klart mer än en tre millimeters ruta. Finns det någon som har en optiwhiteruta jag kan komma och titta på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja låter verkligen som du fått fel.

När jag sett en Optiwhite ruta så var det som att se på en plexiglas eller acryl skiva på sidan. helt vit och inga som helst brytningar åt nån annan färg.

Kan du fota skivan från sidan?

Extra klart floatglas

Pilkington Optiwhite™ är ett floatglas fritt från järnoxid och grönton. Ett extra klart glas med högre UV- och ljustransmittans, bättre färgåtergivning i genomsikt och utan förändringar av det infallande ljuset. Vanligt floatglas har en svag grönton som ökar med tjockleken och orsakas av järnoxid, som ingår naturligt i vanligt glas. Pilkington Optiwhite™ är ett floatglas med ett minimum av järnoxid och grönton. Ljustransmissionen är högre än för vanligt glas; 1% högre vid 4 mm glastjocklek och 4% högre vid 15 mm. Glaset har dessutom betydligt högre UV-transmission än vanligt glas. Vid 4 mm tjocklek t.ex. är den 82% jämfört med 69% för vanligt glas. Oönskad UV-strålning stoppas effektivt med laminering.

http://www.pilkington.com/applications/products/europe/sweden/swedish/bybenefit/special+applications/products/pilkington+optiwhite/default.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skickat dig ett telenummer till Johan

Som Stefan säger så har han laggt ner sin verksamhet vad jag hört

Tråkigt att höra att de nu "lurat" dig med framrutan på karet. Hoppas de har en förklaring över det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...