Gå till innehåll

Mitt hembygge


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Missförstånd är det inte.

Antingen har de lurat mig eller så har jag haft för stora förväntningar.

Tyvärr var ju klockan över fyra på fredag när jag bestämde mig för att det måste vara något lurt.

Det första jag sade när jag fick se glasskivan på glasmästeribilen var: Vad grön den är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner du någon som har ett akvarium med optiwhite eller en skiva jag kan kolla in?

Stefan har hemma om jag ej minns fel.

Tycker att du skall kontakta dom å säga att det är fel och stå på sig att det är fel. Optiwhite är vit/genom skinlig från sidan, inte alls nån färgskiftning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium har framrutorna i Optiwhite, och skillnaden är så stor mot vanligt glas att du inte tvekar att du fått rätt. Optiwhite är inte grön ens när jag tittar uppifrån genom 67 cm glas. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stigigemla

Har läst om dinaproblem, jag tycker att du ska ta kontakt med Addonic

Han jobbar med bil glas tillverkning i lanskrona (Pilkington) han kan säkert fixa så att du får ett namn och tel-nr dit du kan ringa, så att får rätt glas och snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft Pilkingtons försäljningschef här hemma på förmiddagen och han kunde inte avgöra på direkten vilket glas jag har. Men han ringde mig på eftermiddagen efter två kundbesök och då hade han passat på att kolla 12mm glas.

Svaret var: Det är defintivt Optiwhite.

Sedan åkte jag till min glasmästare för att betala och passade då på att kolla in vanligt 12mm glas. Det är faktiskt stor skillnad. Mitt Optiwhite har en blågrön färgton när man ser det från sidan och ett vanligt glas är rent grönt.

När man ser rakt genom mitt glas kan man ana en svagt brun ton. När man ser genom vanligt 12 mm blir allt litet grönt. Så mitt glas är 5 - 10 gånger klarare. Jag skall tvätta det innan jag monterar det så då kanske det blir ytterligare något bättre då.

Men det hade varit intressant att kolla in en "low iron" från Saint Gobain för att se om det är bättre?

Jag hade ju förväntat mig att glaset skulle vara litet bättre med tanke på fotografering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska försöka få tag på Optiwhite i din tjocklek och jämföra själv alternativt använda någon neutral bedömmare. Detta för att slippa gå och fundera i framtiden hur det var. Tycker det är synd att du inte är nöjd med glaset när du har satsat på att få ett bra glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag limmat i rutan och skall bara fixa snygga limkanter, ramen med mer.

Men bra blev det! När man tittar genom rutan i de vinklar där rummet utanför inte speglar sig är den praktiskt taget osynlig. Det är som om smutsfläckarna på rutan svävar i luften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu känns det bara skönt. Jag har just fyllt på silikongogarna i karet. Men så ofta som förr upptäcker man något nytt.

Perennator svart silikon härdar bara tre mm per dygn.

Jag har tidigare mest använt Casco akvariesilkon som härdar mycket snabbare och luktar väldigt mycket mer ättika.

Så det blir ett litet lager på fogarna en gång om dagen i stället för två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...