Gå till innehåll

Mitt hembygge


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Pavonan har nog ungefär dubblat sig i storlek och Acroporan har gått ut en god bit den också. Men karet har jag inte fått stil på ännu.

Jag funderar på att köpa en Bubble master skummare. Är det något du kan fixa till ett bra pris?

Vad är det jag kan fixa för nått??

Jag försökte ladda upp några Korallbilder till men jag får bara uppladdningsfel nu.

Vad är det som händer då det blir fel??

post-736-14468913300468_thumb.jpg

Gillar den fragg (Seriatopora caliendrum) jag fick från dig. trivs gör bra under T5 belysningen som du kan se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trycket blev för stort.

Här är en av mina absoluta favoriter som tyvärr inte gör sig på foto. De lysande gröna polyperna blir bara vita på foto. Seriatopora caliendrum.

Galaxean eller kristallkorallen är en som man inte vet om man skall älska eller hata.

Jättesnygg, växer bra men är väldigt aggresiv.

Snyggt Stig, väntar på fler bilder!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad sägs om att använda gasdämpare för att minska tyngden av luckan? Då kan du ha kvar den stora luckan men du slipper ta i för kung och fosterland varja gång du skall ha upp den?

Vet inte om det är möjligt men synd att dela upp lyckan med, alltid snyggare om man kan hålla den intakt utan en massa skarvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker igen. Och nu gick det som synes bra.

[ATTACH]9891[/ATTACH]

[ATTACH]9890[/ATTACH]

Första bilden är från 20050516 tagen i mitt fraggkar med T5-ljuset och den andra från 20061106 i det stora karet. Taget med blixt. Linjalen är 20 cm.

det är skapligt bra tillväxt med andra ord :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan dom växa helt obegränsat i storlek bara dom får kalcium, ljus och allt det andra? tufft isf att sätt i en sån fragg i ett 300 liters kar med dom rätta betingelserna så den får växa på sig i sisådär 10-12 år! oj oj va många fraggar det kan bli! hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ett par detaljbilder som kanske kan hjälpa till att skilja släkten år. Först är en närbild av min gröna Montipora capricornis. Den har tappat litet färg på vägen.

post-1204-14468913329463_thumb.jpg

Och här kommer min fem cm breda Porites ?? som började som några få insjunkna polyper på levande sten.

post-1204-14468913329592_thumb.jpg

Och en närbild på polyperna.

post-1204-14468913329751_thumb.jpg

Mer bilder kommer så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker den är inte så klargrön som när den var liten i fraggkaret.

Dessutom är bilden på saltvattensguiden en aning mörkare och med en aning mindre färgstyrka än bilden i min dator som jag laddade upp (som är litet mörkare och med litet sämre färgstyrka än korallen i karet). Skillnaden är liten men när det var två gånger om reagerade jag.

Låter otroligt va, men jag ser skillnaden när jag lägger upp bilderna bredvid varann på bildskärmen.

I inlägg 124 är färgen litet mer naturlig även om bilden är litet för ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där har jag också märkt, men trott att det var skillnad på min dator hemma och på jobbet alternativt inbillning. Kanske komprimeras om från en jpeg-kompression till en annan när man laddar upp till guiden. Men det vet väl Wrang och de andra forum-mästarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av mina pumpar hängde sig förra söndagen. På onsdag fick jag igång den och såg då att två av mina Euphyllia inte mådde riktigt bra. Kemisk krigföring på grund av för tätt + dålig cirkulation trodde jag och tänkte att det löser sig nu när pumpen är igång.

På torsdag såg jag jag sedan att enskilda fångstarmar på de två korallerna börjat ruttna bort. Jag flyttade ut båda korallerna i sanden och sög rent omkring det ruttna med en luftslangshävert. Sedan hängde jag upp dem i persiennsnören vid framrutan där de får bra cirkulation. När jag kollade runt i karet såg jag en Acropora som hade en miillimetertjock slemtråd hängande vid en av spetsarna. En fångsttråd från en rörmask tänkte jag. Två timmar senare tittade jag på korallen igen och då hade en bit på två x en halv cm av vävnaden lossnat och hängde och slängde i strömmen. Jag bröt direkt av tre cm av den armen och lyckades också få upp det mesta av den döda vävnaden.

På fredag när jag kom hem såg Acroporan bra ut men Euphyllia glabrescens hade sjukan spridigt sig till de två sista polyperna så den var bara att kasta. Min Euphyllia paradivisa med ljusgröna toppar var det en smittad polyp kvar på så jag bröt av en dubbeltopp. Sedan bröt jag loss den smittade polypen i småbitar och lade den andra i ett yngelkar. I dag är det söndag och i stora karet hänger en Euphyllia som ser bra ut och även den ensamma i yngelkaret ser bra ut.Acroporan ser också bra ut men den har en vit bar fläck efter den avbrutna armen.

Bown Jelly disease + RTN för att en pump stannat är ju inget man väntar sig när man har tre pumpar till i karet + returpump.

Men reagerar man snabbt och har en polygrip behöver man inte drabbas av panik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...