Gå till innehåll

Kasst refugiumljus (Blau nano LED)?


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Mitt refugium är lika ystert som en palliativavdelning, och jag håller på att försöka utesluta orsak efter orsak och har kommit till ljuset...

Ytan är ca 40x30 och små tussar av chaeto, caulerpa och en röd, okänd macro sitter med gummiband på en sten ca 30cm under ytan.

De ligger i första facket i sumpen, och vattnet cirkulerar i hela facket i runt 1500l/h (syns på småbös på botten och på själva algerna att hela facket är i rörelse).

PO4 ligger tämligen stadigt på 0,05 (Hanna ULR) vilket kanske är i lägsta laget, men jag matar ganska bra så brist tycker jag inte det borde vara? Det ligger ganska precis lika högt oavsett om jag mäter på morgonen eller kvällen.

NO3 har legat på runt 7-10ppm (Salifert) och jag har provat att under en vecka att buffra upp det till ca 25ppm, men utan synliga resultat.

Belysningen har gått under natten ca sex timmar på näst intill full effekt.

Enligt ovan tycker jag att algerna kanske inte nödvändigtvis skulle blomstra, men iaf inte som nu, med nöd och näppe klara livhanken...

De har stadigt minskat/dött av sedan jag stoppade i dem för tre månader sedan.

Lampan är som sagt en Blau nano LED, sötvattensversionen, med 19st LED 6500K vita + 2 röda.

Är den för svag/för lite rött eller har nån av Er haft den i refugium och det har fungerat bra?

Har ökat belysningstiden nu, men om lampan inte är ändamålsenlig borde väl inte det lösa problemet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör min belysning från 10 på kvällen till 10 på morgonen. Jag har bland annat dessa som 10 watt fullt spektra. Du kanske skulle satsa på 1 30 wattare. Just nu växer mina makro bra men jag ligger lågt i fosfat - det varierar mellan ca 0,05 och 0 mätmässigt. Jag får dock algtillväxt på framrutan så jag har inte nollat än. Om det inte är belysningen så finns det två andra ämnen som kan spela roll - järn och jod. Jag kör inget järn just nu men jag ger jod varje natt i stort sett.

 

Kör du någon fosfatfällning (GFO eller aluminium) ?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg i din tråd att du körde med såna och de ser ju för all del ut att ha bra flås i sig! Om du tror att en 30W skulle passa bra för mig så är ju det jag har nu grovt underdimensionerat..!

Jag kör GFO.

Spårämnesbrist har funnits i bakhuvudet då jag inte gjort så regelbundna vattenbyten eftersom jag har lågt på näring redan, och av Ca, Mg o KH är det bara KH som minskar i sakta mak (mätte idag och på en vecka har det sjunkit 0,5 dKH), Ca o Mg ligger totalt oförändrade sedan förra mätningen (420/1350) för två veckor sedan så om korallerna tar upp något så ligger det inom felmarginalen på testerna...jag tar det som att då det inte är tillväxt att tala om så finns spårämnen kvar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder samma lampa som dig, och igår skörda jag en full knytnäve, jag tror det är belysningstiden du bör titta på först,  jag har som Lasse nämner en betydligt längre belysningstid, från 21 på kvällen till 08 på morgonen. Sen har jag den på max, varför dimmra om du tror att du har för klent ljus?

Lampan funkar i vart fall i mitt akvarium men är nog mycket som spelar in, varför har du algerna på botten? jag låter mina flyta så de får så mycket ljus som möjligt.

Sen gällande spårämnen, detta är det enda jag använder för tillfället. http://www.drakfisken.se/zeovit/jod-komplex-koncentrat.html?search_query=jod&results=17 

:)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen har jag den på max, varför dimmra om du tror att du har för klent ljus?

Lampan funkar i vart fall i mitt akvarium men är nog mycket som spelar in, varför har du algerna på botten?

 

 

Den vita kanalen var (oavsiktligt) inte max uppskruvad men jag måste ju beskriva den faktiska situationen...dock var det inte mycket under max.

Jag har dem på en sten för att de ska stanna i rätt fack och inte flyta över till skummaren. Hade dem flytande i början men tyckte inte de stannade där de skulle. Kan ju bygga en bur av raster eller med avrinningskam på kanten men har inte det materialet hemma just nu...

Tills vidare tar jag lös dem så de får flyta runt, och ökar ljustiden ännu lite mer så får vi se om det hjälper lite...

Angående jod var tanken att det skulle fyllas på via Balling, men då åtgången är försumbar just nu så har jag inte börjat med det än...jag tar det som ett tecken på att jag måste inhandla lite fler koraller

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har dålig tillväxt kan du öka belysningstiden till 16h. Jag kör så med 18w röda och 10 w vita över en yta på 50x40cm. Jag har grym tillväxt på min chaetomorpha. Tidigare hade jag problem med dålig tillväxt och bleka alger, men dosering av järn fixade det problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du GFO så har du troligtvis järn (observera troligtvis) - om jag skulle köra spårämnesspåret - ja då skulle jag dosera jod. När det är mörkt i huvudkaret. annars titta lite på fosforn. Jag kommer troligtvis börja dosera fosfor framåt.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag dubblar belysningstiden så får vi se hur det ser ut om några veckor... om@Rameau får det att växa med den lampan så får den en chans till.

Under tiden tar jag och funderar på nästa problem; hävertbrytarhål i returen som suger luft...vid vågor från pumparna badar fiskarna jacuzzi!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://vimeo.com/186310847

Jag gjorde en dålig konstruktion på det från första början (det här är tredje varianten jag försöker med) och det är hellimmat så jag kan inte få bort röret utan att såga av det, för att kunna borra hålet tvärs emot där det sitter nu, för jag tror det skulle kunna räcka?

Borra rakt igenom och plugga yttersta hålet vid nästa vattenbyte skulle dock gå...

Kollade igenom pvc-inventarierna ikväll och jag har material hemma för att kunna limma ihop ett helt nytt rör, med 90-graders böj som sista-böj (gissar att mycket av problemet ligger i 45-gradaren...).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har liknande konstruktion men jag har lagt snedkapningen så översta delen av den går 1 mm under vattenytan - i ditt fall blir det i knäleden. Ingen luft sugs med men så fort vattnet är under översta delen av hålet så sugs luft upp och stoppar häverten, idiotsäkert - inget hål som kan bli tätt.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju pilla lös tvåkomponentsfraggmassan som jag tätat med (sågade ut en bit ur 45-gradaren på förra 'försöket') och ta lös och snedkapa från övre delen av hålet och neråt...men det är typ den lösningen jag försökt med hela tiden i olika varianter och så fort vattenytan går lite upp och ner och kommer för nära mynningen så sugs det in en nypa luft.

Vet inte om det skulle hjälpa att dra på flödet ännu mera (har legat på teoretiskt 3,6x volymen/h tidigare (2100l/h), i verkligheten mindre då tre 90-gradare drar ner flödet) så det blir en verkligt stark ström ur röret och det motverkar insugningen?

Det känns fan pinsamt att inte lyckas få till ett rör med ett hål i!!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska försöka fota i kväll. Grejen är att det inte är något hål, det är själva öppningen som kommer ovanför ytan. Jag har en ganska bra vågrörelse och har inte haft några problem med detta. saken är ju att man kan ha öppningen några mm under ytan

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft så med; 45-gradaren (utan den sista rörstumpen som syns på filmen) är öppningen och övre kanten ca 5mm under vattenytan=bubblor...MYCKET bubblor! Det är det som får mig att undra om det är just 45-gradaren som får vattnet att 'rulla' ut och skapa ett sug...

Men ta gärna ett kort.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Uppdatering på det sorgliga refugiet;

  • har gjort en "korg" av raster som macrot (chaeto och en okänd, röd alg) ligger i. Hade dem flytande i några månader och det enda som hände av det var att detritus och cyano samlades i algerna.
  • belysningen är 9h/dygn. Ökar jag den (har provat) så får jag bara en MASSA mer skitalger/cyano som växer på väggar mm

Städade ur det och fick det rätt rent men efter nån vecka ser det ut som på bilden; skitalger/cyano växer på doppvärmare, raster mm. Returpumpen är ställd på runt 3000-3500l/h så hyfsad snurr på vattnet är det.

IMG_4037.JPG

 

Macro syns inte så bra på bilden (ligger där reflektionen är) men de lever, men växer absolut inte (alternativt växer i sps-takt)! 

Ang. spårämnen som vi var inne på tidigare så doserar jag jod sedan ett par månader med Ballingen (ligger dock väldigt lågt på Tritontesterna ff, runt 5-6ppm) och järn ligger jag på noll enl. samma tester. Fosfat 0.01 och nitrat mellan 10-25.

Har en eremit i refugiet (pga att han var inte samarbetsvillig med annat levande i stora tanken) men ska jag stoppa dit några snäckor med som håller efter lite? Har helst så lite levande som möjligt i närheten av pumpinsug mm (de kommer ju med lätthet över till skummarfack etc.).

Kör inte med filterstrumpa e.dyl. utan allt från tanken går rakt ner, ofilterat, i refugiet så det kommer ju ner en del skit där som kanske kan "övergöda" det? Anledningen till att jag inte har en socka är att det är så trångt vid avrinningsrören att jag får inte dit någon på ett bra vis.

 

Det börjar kännas rent ut sagt löjligt att jag lyckas få sps:er att växa och ha fin färg, men macro går jag bet på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror det ligger i att du har så låg fosfat. vilket väl är målet med macro?

Jo, det är lågt, men även då jag hade högre (om än inte så mycket högre, då mitt fosfat i princip legat sps-lågt sedan direkt efter cyklingen) hade jag nån tillväxt att tala om.
Att jag vill ha ett fungerande refugium är ju inte enbart för att få bort fosfat, utan även nitrat och annat som växterna binder upp dvs jag låter hellre macro ta bort fosfat än att ta det med absorber.

Nu har jag börjat mata med frysfoder sedan ett par veckor (sedan jag skaffade Anthias) så det borde ju komma lite mer fosfat i vattnet nu. Skulle ju för all del kunna dra ner på mängden GFO vid nästa byte och se om macrot får lite mer att arbeta med..?
Det jag inte gillar är att just nu är refugiet som en slaskhink...det växer både det ena och det tredje där, och det fjärde vet jag inte ens vad det är om jag utrycker mig så. Nu får det ju mycket hellre växa där än någon annan stans och bara jag rengör lite emellanåt så exporterar jag ju för all del på det sättet med, men jag drar mig för att börja städa och röra runt i den "soppan".


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som växtnörd (trädgårds- och krukväxter), har för vana att stödbelysa mina krukväxter på vintern. Men eftersom en växtbelysning ger alldeles för otrevligt ljus för vardagsrummet så kör jag vanliga 6500k lågenergilampor. Jag har tidigare gått igenom ett antal olika "dagsljus"-led armaturer men tycker inte dom fungerar lika bra som lågenergi, om det har funkat sämre pga spektra eller självskuggning kan jag inte svara på men det kan nog vara så att det är belysningen som är ditt problem.

 

Mitt refugium är iaf ungefär lika stort som ditt och där växer chaeton utmärkt under en 18w 7000k LE i en gammal byggbelysning med hyfsad reflektor som jag plockade fram ur garderoben. Så vill du göra det enkelt för dig så kan du åka till ett byggvaruhus och köpa en lågenergilampa för en hundring.

 

Som ett sidospår så exprimenterade jag med att dosera kalium för att se i fall det skulle göra något för korallerna. På korallerna märkte jag ingen skillnad men chaeton började växa bättre, inte snabbare utan med grövre och krulligare trådar. Eftersom kaliumtestet är så osäkert råkade jag vid ett tillfälle överdosera rejält, det enda som hände då var att jag fick kraftig cyanotillväxt i refugiumet. Nu doserar jag en väldigt låg dos kalium utan att mäta men försöker hålla mig precis så att chaeton växter med rätt trådtjocklek :rofl:

Hur vida det finns något vetenskapligt belägg för macroalgers hälsa och kalium hänger i hop har jag ingen som helst aning om, men vid vanlig växtodling räknar man kalium som ett makronäringsämne tillsammans med med kväve och fosfor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som växtnäring förbrukas kalium i samma storleksordning som fosfor. Men för djur har det en funktion med transport av olika ämnen genom cellväggar. Och där behöver vi ett värde i storleksordningen 400 mg/l. Så att det påverkar chaeton har knappast en funktion direkt med tillväxten utan på något annat sätt. T.ex motverkar/underlättar upptag av kalcium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog våga påstå att det nog inte är din lampas fel att det inte växer. Den kan du nog utesluta. Det är något annat som motar dig.

 

Jag har en praktisk erfarenhet då jag också har ett refugium som det växer inget vettigt i. Slemmiga alger som ser halvdöda ut enbart.

 

Jag tänkte få det kanonfint så jag tog från början en ramp som jag vet fungera för alger. Då jag körde den i ett år över mitt tång akvarium där det växte så mycket att jag var tvungen att plocka ut alla pumpar en gång i veckan för att de var igenväxta annars. Men över mitt refugium så växer det uselt. Sedan starta jag upp tång akvariet igen men med en ny lampa. Det såg ut som skit. Men jag la i och bytte vatten och sög ut eländet. Nu har det vänt i tång akvariet och kiselalgerna och cyanon har gett sitt och gröna fina alger dominerar. 

 

Så mitt tips är var enveten och ansa ut algerna du inte vill ha, gör små vattenbyten med en klen slang(så behöver du inte byta så mycket) och sug ut och skrubba loss allt i refugiet om och om igen tills det ger sig. En tråkig process men du skördar ju ut algerna och därmed de ämnen de lever av som du ej önskar. Trägen vinner.

 

... med det sagt så bör jag väl ändå erkänna att mitt refugie fortfarande ser skit ut :-) Men jag jobbar på det karet nu med. Det ska transformeras det också. Ditt kar ser ju bra ut iaf, mitt visningskar ser typ lika illa ut som refugiet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...