Gå till innehåll

Saxmarks 540


Saxmark

Rekommenderade inlägg

Lite fakta om kar och tillbehör .

Kar - Åleds 540 som nån dåre valt att bygga i 12mm glas måtten är 150*60*60 så det kommer väl att bli en del plats att odla på.

Karet är bottenborrat 40mm avrinning via ytavrinningsfack i ena bakkanten modell 3kant som håller ca 10L vatten.

returen är en 25mm som såmåningom skall matas med en Oceanrunner 3500 eller dyl.

Sump - Under byggnation men första facket som byggs blir 52*70*35 så det borde genrera en ca 120L och tanken blir att hålla vattenlinjen på ca 15cm vilket borde ge en säkerhetsmarginal på 65L. Sumpen kommer ej att vara fackbaserad utan den skall byggas med kanaler som leder vattnet runt så jag kan ha olika filtermedia typ zeolith etc som jag behagar och jag får en jämn och fin nivå i sumpen. Tanken är att det skall tillkomma ett refugium på ca 100L i efterhand..

Ljus - 250W MH - 2*T5 troligen 80W eller så för blåljus - Ytterligare 2*150W MH skall till i efterhand.

Returpumpen som skall sitta i under uppstarten är en Eheim 1250 men denna kommer bara att sitta i under uppstarten med LS. Den skall bytas ut så fort som jag bestämmer mig för om jag skall satsa på Oceanrunner eller om jag skall ta nått annat.

Cirkulationen internt i karet skall skötas av en Tunze 6060 är tanken.

Skummare blir en AM TurboFlotor 1000 som skall hänga på sumpen och vidare skall en Deltec 20W UVC kopplas in i sumpen.

Detta är lite korta fakta om karet. Hoppas att jag inte är helt ute och cyklar i mina val förutom belysningen där jag redan blivit idiotförklarad av vänner och bekanta..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nu till min första fråga om bygget..

Karet är silikonat med en transparent silikon. Den har börjat fransa sig lite efter kalkalger.. Karet är tätt så det är inga problem.. Men min tanke är att tejpa upp linjer och smeta svart silikon över den transparenta silikonen så jag slipper att ljus kommer in och därigenom ny tillväxt av alger.. Det finns plats kvar så jag kommer inte att gå utanför metallisterna som sitter på så silikonet kommer inte att synas utifrån. Det kommer med andra ord inte att bli några estetiska problem. Kruxet är att en del säger att det kommer att gå bra medans andra säger att silikon inte biter på silikon.. Skall jag skrapa ner det befintliga silikonet en aning för att få en "ren" yta eller skall jag tuta och köra ? Eller skall jag ta den jobbiga vägen och silikona om helt. (Detta känns som en jobbig väg när jag har ett kar som är tätt..)

Nån som har erfarenheter, tips och trix ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang sillikonet har ja ingen aning om, ja limmade rakt över de gamla bara, de funkade för mig.. inga garantier att de funkar hos dig.. bra svar va?? :)

ang cirkpumpen.. stanna kvar me eheim istället för oceanrunner, OR den låter som fasen jämfört me eheim.

detta e ju bara min mening :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang sillikonet har ja ingen aning om, ja limmade rakt över de gamla bara, de funkade för mig.. inga garantier att de funkar hos dig.. bra svar va?? :)

ang cirkpumpen.. stanna kvar me eheim istället för oceanrunner, OR den låter som fasen jämfört me eheim.

detta e ju bara min mening :)

Mmm.. Men den jag har är en 1250 och den e lite seg.. Behöver en med mer flås.. Typ 3000L+/h så OR blev ett bra prismässigt val.. Det var väl mycket det som styrde mitt val.. Vissa är för andra tycker att den låter som du.. Men om det funkade för dig med silikonet så funkar det säkert för mig med med andra ord.. Det är ju inte värre än att det inte blir bra och jag får dra bort det.. Det är ju inte som så att akvariet läcker.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra jag har väntat lite på den här tråden. Skoj å se att det går framåt.

Mmm.. Det har varit mycket fram och tillbaka.. :).. Men du hade rätt om genomföringarna.. Tackar för de som du skickade med.. Passade som handen i handsken..

Nu kommer det att gå undan då min bekants kar är överfullt med fraggar och han behöver mer plats för nytt. :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12mm glas är helt korrekt för ett 60 högt kar.

Jag har just tömt mitt stora kar där det satt en frigolitinredning limmad med svart silikon på glas och delvis på ett äldre genomskinligt silikon. Silikonet satt genomgående bra på glasytorna men på en del av det gamla silikonet gick det att bara dra loss det svarta.

Tyvärr har jag ingen aning om varför och jag är i samma situation som du med ett kar som skall byggas om för salt.

Så HB-mannen gjorde du rent ditt gamla silikon på något särskilt sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var 24% ättika och ev. lite kemiskt ren bensin.. Skall prova lite på en silikonsträng som jag har liggandes och se hur den reagerar.. Troligen gör ättikan susen eftersom silikonet är väl ätticksbaserad..

Gjort en ombedömning här.. Besninen är oljebaserad och tillför ju inget till händelseförloppet.. Men ättika och citronsyra borde kanske funka fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gick väl sådär att kapa glas idag till sumpen.. Får bli en tur till nån av de 4 lokala glasmästarna (inte till med 4st i en sketen håla som kungälv.) Har en skiva kvar så jag vågar inte chansa mer nu. Har provat med glasskärare och dremel men det blir inga bra snitt.. Framför allt långt ifrån raka.

normal_PICT0007%7E5.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en tapetlinjal när jag skär glas. På undersidan har jag några tunna strängar silikon så att den inte glider.

Det är ju också en tanke.. Men snittet var den enkla biten.. Det blev bra sprickbildning under knackning och linjerna var raka och parallella vad jag kunde se i alla fall.. Nu är jag ju ingen glasmästare som bilderna visar men.. :)

Jag körde med ett kinarps bord som underlag och en 27mm teakskiva som press/linjal ovanför.. Allt låg still och bra med mina modiga 0.1TON ovanpå.. :)..

normal_PICT0006%7E3.JPG

Anledningen till att kanten som sticker ut redan är skev är ett tidigare försök till att dremla av en skiva under rinnande vatten i duschen.. Gick väl också sådär med facit i hand.. Hustrun var dock inte hemma som tur var.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var silikonet på plats... Börjar med en bild på hur det såg ut innan.. Varför jag silikonade om det..

normal_PICT0001%7E3.JPG

Och såhär blev det sen..

normal_PICT0002%7E5.JPG

Lite tips och trix till den som funderar på att göra lika dant nån gång..

Överväg redan innan om detta är en bra hobby.. ;)..

När du har bestämt dig för att detta är ditt kall..

Maskera upp alla ställen där du inte vill ha silikon.. Jag använde eltejp.. Detta är väl i tunnaste laget men det var vad jag hade hemma.. Skulle jag göra om det (vilket högst troligen inte händer) så skulle jag nog välja vanlig maskeringstejp. Det bästa vore väl om man maskerade allt, inklusive rutorna med.. Men WTF.. Fort skall det gå.. :) Se sedan till att ha en bra ventilation där du jobbar.. Det luktar inte hallon efter några minuter i karet när ättikan sätter fart och vill gasa av.. Se till att ha gott om papper till hands så slipper du kladda ner allt som finns i närheten. Överväg även latexhandskar eller dyligt om du inte trivs med svarta nagelband. Sedan är det bara till att tuta och köra.. Får väl återkomma om nån vecka för att se om jag få samma problem som stig med att skiten släpper eller om jag klarar mig..

Nu till min sista fråga.. Nu när jag är klar.. Hur skall jag täcka hålet i hörnet som jag tog upp för att slippa ha lampsladden hängades i håret när jag jobbade ? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har det äntligen hänt ytterligare lite saker med karet..

Fick silikonat fast ytavrinningshörnet och det blev väl okej..

normal_PICT0001%7E6.JPG

När detta väl var på plats så var det dags att starta upp osmosen. Den hamnade snabbt och enkelt på väggen i tvättstugan (Frugan kommer att älska mig ännu mer när hon kommer hem.. )

normal_PICT0005%7E9.JPG

Det kommer väl en mer anpassad lösning inom kort (Typ när frugan kommer hem..) så man slipper låsa upp tvättstället och kranen.

Från osmosen drog jag en slang hela vägen till karet (ca 15meter), denna häftades snabbt och enkelt upp med en häftpistol i taket. Klarade mig från att få hål på slangen. (No guts no glory..)

normal_PICT0002%7E7.JPG

Om nu allt går som det skall så är det väl sten i karet nån gång efter helgen.. Då skall kraft läggas på sumpkonstruktion och lysrampen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter o garvar åt din fru....;-) det var likadant med min: Jag gömde osmosen under bänken i tvättstugan, det funkade utmärkt tills jag glömde av den en dag......surt o förklara översvämmningen!

Ska du ha en standpipe i ytavrinningen eller vad har du tänkt?

Usch, jag ska snart gegga med silicon hemma, hur vädrar man vid den här årstiden? (Å få frugan att förstå att det inte kan vänta?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter o garvar åt din fru....;-) det var likadant med min: Jag gömde osmosen under bänken i tvättstugan, det funkade utmärkt tills jag glömde av den en dag......surt o förklara översvämmningen!

Ska du ha en standpipe i ytavrinningen eller vad har du tänkt?

Usch, jag ska snart gegga med silicon hemma, hur vädrar man vid den här årstiden? (Å få frugan att förstå att det inte kan vänta?)

haha,det skulle man kunna ha en egen tråd om,saltvattenhobbyn och våra kära............

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch, jag ska snart gegga med silicon hemma, hur vädrar man vid den här årstiden? (Å få frugan att förstå att det inte kan vänta?)

Tsk Tsk.. Vädra.. Det är för fegisar.. Gör som jag gjorde.. Vänta tills hon la sig (typ vid midnatt..) Sedan var det bara till att tuta och köra.. Lukten hade lagt sig till i stort sett obefintlig tills de vaknade där hemma..

Tyvärr märkte jag att ytavrinningshörnet läckte en aning imorse så det var bara till att starta herr evert hävert och börja slanga ut ca 100L osmosvatten innan man gick till jobbet.. Skall väl ta itu med skiten efter att jag vart på IKEA idag (jo det är synd om mig men jag får iaf korv me brö till middag.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja.. Då har man fått i lite sten i karet och salt i vattnet.. Lägger upp en bild på karet med en 70wattare som jag testade en snabbis..

normal_PICT0008%7E10.JPG

Har byggt mig en liten detalj som jag skall ha istället för en durso..

Den ser ut såhär.. Klickar du på bilden så kommer du till en ny tråd som håller info om den..

normal_PICT0004%7E9.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick kommit mig iväg till Pwin igår oh köpt mig den sista stenen som jag behövde. Hade den stora oturen så han mestadels platt och fin LS hemma (Jobbigt öde.. ;) ).. Har lagt upp den lite provisoriskt.. Skall väl grunna ett tag på hur jag vill ha den medan jag kör in den.. Efter det att stenen är i så skall den nya sumpen byggas iordning.. Skall ner till glasmästaren med min stora 6mm skiva som jag har på utsidan för att få den skuren i remsor efter att ha givit upp att på egen hand kunna skära till glaset.. Så fort som sumpen är klar så startar byggnationen av skåpet som skall klä hela karet..

Här kommer en bild på karet efter att all sten är på plats. Ligger ca 80Kg i nu..

normal_PICT0005%7E11.JPG

Mer bilder finns givetvis i mitt fotoalbum http://caron.myftp.org/~calle/cpg133/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej tyvärr denna reaktor är ej lämpad för akvariebruk alls. Finns inga lysrör som skrivet på reaktorn

Denna är för 2st 14,21,28 eller 35watts T5

Mmm.. Okej.. Men mitt nästa problem är denna bilden.. Det är de 2*54w DD Artinic+ rören som den driver i dagsläget.. Klarar den inte dessa heller ? ;)

Men nu när jag har kollat i manualen som jag hittade på osrams hemsida så är det som du säger christian.. Mina rör lyser inte.. För den klarar inget över 35w enligt denna.. (Tur att jag inte visste det när jag kopplade in rören.. :) ).. Vidare till näste fråga då.. Finns det någon som har lyckats köra 2*80w på ett don som detta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...