Gå till innehåll

Saxmarks 540


Saxmark

Rekommenderade inlägg

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Okej.. Då var det dags för första fadäsen.. Frugan ligger på sjukan så jag har lite svårt att sova.. Lägger mig vid femblecket för att bli väckt av grabben vid halv åtta igen.. Av det är blött i hallen.. Så nu har vi fått svar på vad som händer om strömmen går.. :).. Men självklart så finns det lösningar på alla problem.. Med den nya sumpen så får jag en fördröjning på ytterligare 4-5 timmar enligt egen kalkyl.. Vidare skall det in en UPS på huvudpumpen som kommer köpa mig ytterligare ett par timmar.. Och efter ett strömavbrott på 10 timmar eller så i ett högprioriterat område så känns det som att jag kommer ha större problem än att hinka vatten ett par ggr/dygn från sump till kar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir det en tömmning av tanken och sen skall bottenplattan som hela akvariet står på bygga om från scratch.. Lösning som jag har i dagsläget var en bänkskiva som var lika stor som akvariet som låg underst. På denna stod hela akvariet.. Det var en bra tanke men nu när den har torkat efter att vattnet har dunstat så har den spruckit och är bubblig. Så den nya lösningen skall innefatta plast eller glas mot golvet.. Har en del 6mm glas liggandes så det kanske blir det.. Sedan skall jag passa på att höja karet ytterligare 5 cm så jag enkelt kan få skummaren.. Kruxet blir att få plats med 80kg sten och 540L inkört vatten.. Håller på att kolla på regnvattentunnor och så får man väl ta badkaret till hjälp.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvätta och skölj badkaret VÄLDIGT noga. Tvättmedelsrester är rena giftet.

Mmm.. Detta var tanken. Karet är mest en backuplösning.. Helst skulle jag vilja ha tag på 3st 200L plasttunnor som jag kunde köra allt i.. Men om man skall tvätta vad rekomenderar ni som tvättmedel... Klorin e ju ingen större hit.. Sprit kanske så att det dunstar ?.. Etanol, metanol kan jag få tag på i stora kvantiteter så det är inga problem att blaska med.. Isoproanolalkohol går också men det stinker ju mindre gott i lägenheten.. Grannarna ser redan illa på mig efter att MH ljuset flödar ut genom fönstren på kvällarna.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste en tråd om en amerikan som lade sin LS och saltvatten i sin jacuzzi hemma. På det sättet fick han automatiskt vattencirkulation och luftning av vattnet. Amerikan var han, som sagt. Det kan kanske tilläggas att han bodde singel...

Kanske vore nått.. Frugan har alltid velat ha en bubbelkopp.. Kanske dags att hon får en.. Nacken är bara att man bor i en hyreslägenhet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer det lite mer frågor.. Skall bygga en sockel som jag skall ställa karet på när jag ändå tömmer det.. Tanken lutar åt en 2"4 som jag ställer på högkant för att på så sätt få upp karet 7cm så att jag enkelt kan få in skummaren.. Vad skall jag välja för typ av virke ?.. Idérna lutar åt vanlig hyvlad fura som sedan lackas för att slippa att trät drar åt sig fukt.. Skall man köra med tryckt ?.. Skall även passa på att bygga en skiva på baksidan som skall möta upp mot karet för att slippa saltstänk etc på väggen.. Skall man satsa på spån eller skall man gå på med marinplywood direkt ?.. Den kommer inte att vara synlig och det finns möjlighet att lacka även denna skiva.. Tips mottages tacksamt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste en tråd om en amerikan som lade sin LS och saltvatten i sin jacuzzi hemma. På det sättet fick han automatiskt vattencirkulation och luftning av vattnet. Amerikan var han, som sagt. Det kan kanske tilläggas att han bodde singel...

Hade jag gjort det hade jag varit singel nu.. Hehe.. Har naturligtvis föreslagit att bygga om jacuzzin men det föll inte i god jord. Märkligt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Well.. Har haft min andra översvämmning nu med samma lilla sump.. Upptäckte i samma veva att det inte har hänt nått med akvariebyggnationen på över en månad.. Så det är nog bara till att inse.. Jag e inte lika lyckligt lottad som er andra.. Det finns helt enkelt inte tid över i min familj till en hobby.. Högst troligen så kommer det att komma ut en annons på karet i delar under helgen.. Så om det är nån som har ett tomt kar på 400+ L eller så ståendes som de skall starta upp så närmar sig ett tillfälle utan like då jag har 580L inkört nystartat vatten och 80Kg LS som kommer att avyttras..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxmark du nämde Appen i tråden.

Handlade mitt första 540 liters av en kille som kallades Appen. Vet du om det skulle kunna vara samma kille? Han bodde i Göteborg och skulle börja med sjöhästar sa han. Skulle vara kul om han skrev någonting om hur det har gått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt. Man har själv lust att sälja hunddj... och akvarierna för att kunna åka med familjen på semester. Du har i alla fall kunskapen för att starta upp igen senare.

Synd att du inte bodde närmare så kunde jag passat ditt kar när du skulle åka bort.. :).. Hundar e jag väl mindre bra på dock.. :)

Tråkigt Carl..

Hoppas att du kan hitta en lösning eller starta upp senare.

Kanske ett miniprojekt som håller intresset uppe...

Mmm.. Får väl bli om jag får en egen lägenhet eller blir singel eller nått.. ;)

Intresset kommer alltid att finnas kvar och så finns ju saltvattensguiden så klart.. Kommer ju inte lägga ner att komma med dumma teorier här bara för att jag inte har ett eget kar att testa dem i.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxmark du nämde Appen i tråden.

Handlade mitt första 540 liters av en kille som kallades Appen. Vet du om det skulle kunna vara samma kille? Han bodde i Göteborg och skulle börja med sjöhästar sa han. Skulle vara kul om han skrev någonting om hur det har gått.

Jodå.. Det är allt samma Appen.. Han försökte starta upp ett kar igen efter det som du köpte av honom men det tog för mycket tid och han gillar att resa med familjen så jag tog över det.. Fick dessvärre läggas ner här med för att ge utrymme åt det nya stora 540:t... Så han har intresset men tyvärr ej tiden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jaha.. Då blev det inte som man tänkt sig.. Arbetspolarn backade på karet och frugan ruckade på sitt schema så att man fick tid till karet.. Har byggt mig en ny bänk för att få en smidigare lösning med sump..

normal_PICT0009%7E0.JPG

Bilden är givetvis klickbar för mer bilder...

Nu skall man bara ha tag på ett kar som är 150x50 i botten.. Lutar åt ett 375L Dala Zoo Line.. Borde väl räcka som sump.. ;) Har ett på lut för en 300ing som man kanske kan få hämtat till helgen.. Liten spricka i botten men det fixas väl lätt av den händige..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm.. Förra beslutet var inget nöje att göra.. Men när man aldrig får tid att jaga ikapp dig så är det ju bara till att inse fakta.. :).. Men nu har jag tom fått ett eget rum i källaren på det tilltänkta huset.. :).. Så nu är det bara till att få ordning på denna tanken och odla fraggar i ett par år innan ekonomin infinner sig för nästa kar.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lurat lite på en skummare då min förra såldes i auktionen.. Skimmer Beast 1200p lutar det åt.. Nån som vet om det finns försäljare för den i sverige ?.. Mailade PWSS och frågade för någon vecka sedan man jag har ej fått svar.. Om nån vet så kan vi väl skicka ett PM så det slipper bli liv om reklam eller så..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så.. Nu börjar bänken närma sig nått som går att ställa ett akvarium på.. Den har en bra bit kvar.. Den skall kläs in och sånt tjafs.. Men det väntar vi med tills frugan skriker.. (Nåja.. Det lär väl gå ganska fort..)

normal_PICT0016.JPG

Vidare så fick jag hämtat min blivande sump idag.. Det var väl lite mer jobb på den än vad jag tänkt mig.. Men det blir nog bra i veckan.. Sumpen är 125x50x50 och det blir en ca 310L.. Så det borde väl räcka som sump.. Tänkte lägga vattenlinjen på ca 20cm så jag får en buffer på 150L för oförutsedda händelser.. :)

normal_PICT0017.JPG

Den vakne ser säkert sprickan i botten.. Om man klickar på bilden så kommer man in i galleriet och där kan man även se rosen efter brottet.. Min tanke är att först smeta över hela sprickan med silikon och sedan ta en glasskiva som täcker sprickan hyggligt och kleta på med massa silikon.. Gör jag mig själv en otjänst ?.. Tidigare ägaren har haft illrar i tanken så det mesta av silikonet är uppätet och behöver kletas dit på nytt.. Skall man passa på att byta botten samtidigt eller klarar man sig med en fullösning ?..

En annan tanke som har slagit mig är om man rycker bort aluminiumramen upptill.. Så att man får prydliga glaskanter.. Tappar man stabiliteten alldeles i karet då ? (Det skall ju trots allt inte stå mer än ca 20 cm vatten i det och bubbelfällor och div. andra fack kommer ju att stabilisera upp glaset när väl allt är på plats..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...