Gå till innehåll

Saxmarks 540


Saxmark

Rekommenderade inlägg

Mmm.. Har glas liggandes så jag kan få kapat till en ny bottenskiva så det lutar väl åt det.. Och jo Svärd.. Du har rätt.. Men jag har en stram budget för tillfället dock.. Det var tydligen olika prioteringar här hemma.. Ny barnvagn och ny bil prioriterades högre än mitt kar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vi hade samma problem med ett kar som stått i källaren. Det var det jävligt struligt att få bort bottenglaset ur, man var tvungen att ta ur även de övriga 4 först...

Så vi skar bara rent från silikonsträngar i hela tanken, lade ned ett nytt bottenglas ovanpå det gamla och satte nytt silikon i hela karet. Funkar kanon. Och mkt enklare än att byta ut den gamla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det e ju också en lösning.. Enkla lösningar är min melodi.. Det ser iofs ut om att det skall gå att lyfta botten utan att ta bort de övriga glasen.. Skall undersöka.. Men om det inte funkar så är ju din lösning guld.. Eller om jag kör på svärds.. :).. Mer troligen då så kapar jag till en botten och tar loss rutorna på det karet som jag har nu och bygger helglas..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det e ju också en lösning.. Enkla lösningar är min melodi.. Det ser iofs ut om att det skall gå att lyfta botten utan att ta bort de övriga glasen.. Skall undersöka.. Men om det inte funkar så är ju din lösning guld.. Eller om jag kör på svärds.. :).. Mer troligen då så kapar jag till en botten och tar loss rutorna på det karet som jag har nu och bygger helglas..

Ja har 6 st 222l alu akvarium till salu 600 kr st om de är intresant bara 1 år gammla

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har oxo försökt att skära ut glaset ur ett 375L ramkar.. de e helt sjukt omöljligt, slutade me 1 spicken sidoruta och hela skiten hamnade på tippen.. måste va bättre att limma en ny ruta över den gamla. de gör dom ju på vissa butiker när botten spricker..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja har oxo försökt att skära ut glaset ur ett 375L ramkar.. de e helt sjukt omöljligt, slutade me 1 spicken sidoruta och hela skiten hamnade på tippen.. måste va bättre att limma en ny ruta över den gamla. de gör dom ju på vissa butiker när botten spricker..

Verkar som det är samma strul med mitt kar.. Skall testa med att slänga dit en strip i botten som lagning.. Funkar inte det så blir det J-Svärds variant.. :)

Ja har 6 st 222l alu akvarium till salu 600 kr st om de är intresant bara 1 år gammla

Mmm.. Hade ju vart nått om du inte bott på andra sidan sverige.. :).. Tror dessutom det blir helglas om jag skaffar nytt..

Nån som har nått med maxmåtten 141x51 liggandes så är jag intresserad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,börja med gavlarna,skärbort silikonet på insidan sedan skär du mellan fram,bak rutan o gaveln brukar vara gott om platts,men det brukar även sitta några silikon duttar i ramen,sen är det bara att trycka in rutan,tryck i över kant så att den viker sig,får du bara bort gavlarna sen går det lätt,dom brukar vara limmade botten fram o bak ruta sist gavlar.mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,börja med gavlarna,skärbort silikonet på insidan sedan skär du mellan fram,bak rutan o gaveln brukar vara gott om platts,men det brukar även sitta några silikon duttar i ramen,sen är det bara att trycka in rutan,tryck i över kant så att den viker sig,får du bara bort gavlarna sen går det lätt,dom brukar vara limmade botten fram o bak ruta sist gavlar.mvh stefan

Precis så var mitt kar uppbyggt.. Men när jag kollat över silikonen så lutar det år att kapa till en ny botten av en 6mm skiva som jag har ståendes.. Skall väl iofs överväga att hämta en skiva till och bygga en helglassump.. Vi får se mot slutet av veckan.. Mitt stora problem är att glasmästaren har bara öppet när jag jobbar och ej på helgen..

Fick förövrigt ett samtal från PWSS som jag mailat ang. om de skulle ta hem Skimmer Beast.. Han bad om ursäkt att han inte hade hört av sig tidigare och meddelate att han jobbade på ett samarbete med Terra Nova och att om allt gick väl så skulle han även ta hem marea stream pumpar.. Horray !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kasta karet och beställ ett nytt istället

Grr.. Hatar när folk har rätt.. Ett så enkelt svar.. Och så rätt.. Skall gulla lite med polarn och kolla om man kan norpa 1 6mm skiva till och sen blir det en tripp till glasmästaren så man får ett måttanpassat och klart kar..

Hur gör man när man silikonar ihop en sump ?..

Glas + Silikon har jag redan räknat ut.. Men det blir väl inte så bra om man lägger botten plattan på golvet.. Drar en sträng med silikon på sidorutan och ställer den på botten.. Det kommer ju knappt att bli nått silikon kvar.. Lurar på att palla upp med tops längst ut.. Dra strängen, vänta tills det stelnar palla upp nästa ruta och göra lika dant för att slutligen när jag skall dra strängen uppifrån och ner fylla hörnen och de "hål" som blivit från topsen..

Har jag haft otur när jag tänkt nu igen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det fick bli en sumplösning alá stigigemla.. Skulle ju vilja haft Jsvärds version men tanten sa nej.. Fick kommit mig iväg till glasmästarn idag och kapat till den 6mm skivan som jag hade hemma.. Så nu ligger det en ny botten ovanpå den spruckna (Efter lite kapning i ramen på karet gick det att få ner skivan.) och allt är silikonat.. Men lite tur så kan man testfylla med sötvatten imorgon kväll.. Med MYCKET tur så håller skiten tätt och man kan börja kleta dit sumpväggar.. Silikoningen blev la sådär snygg.. Men sumpen skall ju som sagt stå i ett skåp och jag får väl låta bli att posta bilder på den så är allt löst.. :) Skall kolla om jag kan få till en ritning på hur jag har tänkt mig med bubbletraps och allt annat.. Men det får bli imorgon efter ultraljud och jobb..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nyfiken på hur du gjorde. Jag har läst i tråden men hittar inte svaren ordentligt. Är den nya botten något mindre än den gamla så att du har ett mellan rum mellan nya botten och sidorutorna som du fyller med silikon? Har du silikon mellan de 2 bottnarna?

Har du fyllt på med vatten ännu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nyfiken på hur du gjorde. Jag har läst i tråden men hittar inte svaren ordentligt. Är den nya botten något mindre än den gamla så att du har ett mellan rum mellan nya botten och sidorutorna som du fyller med silikon? Har du silikon mellan de 2 bottnarna?

Har du fyllt på med vatten ännu?

Hoppas att dessa svaren duger..

Jag kapade till en skiva som var 3mm mindre åt alla håll än orginalrutan. Karvade bort så mycket silikon som jag kom åt på orginalbottnen. Eftersom det var ett ramakvarie så blev det lite problem med att få ner den nya rutan eftersom öppningen är mindre än botten.. Men det löstes enkelt av den händige med en bågfil.. :)

normal_PICT0020.JPG

Vidare så lade jag inget silikon mellan skivorna, detta för att slippa en ojämn belastning. Jag silikonade helt enkelt mot de befintliga fram, back och sidorutorna. Resultatet blev enligt bilden undertill och på frågan om karet är fyllt så är svaret ja. Under provfyllningen som jag lät stå över natten och under dagen när jag jobbade så tyckte min dotter att tanken verkade lite trist så hon passade på att slänga i lite go parfymerad badolja åt mig. (Hon tänkte väl att det skulle gå som smort..) Men allt är lungt och hon är fortfarande vid liv.

normal_PICT0021.JPG

Och till herr svärd.. Jo jag vet... Jag skulle lyssnat på dig.. Men du får skratta när jag meddelar att jag byter till ett nyinköpt helglas.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att dessa svaren duger..

parfymerad badolja åt mig. (Hon tänkte väl att det skulle gå som smort..)

Och till herr svärd.. Jo jag vet... Jag skulle lyssnat på dig.. Men du får skratta när jag meddelar att jag byter till ett nyinköpt helglas.. :)

Svaren duger bra!

Är det någon speciell sort badolja du kan rekomendera?;) Tur att mina döttrar inte kan läsa för de brukar vilja hjälpa mig med!

Så sammanfattningsvis kan man alltså lite på de erfarna i gänget och med än gång eller prova själv. Fast nu vet du att det går att laga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja.. Då var nya bänken och min nya sketsump på plats.. Nu återstår bara att få tyst på durson igen efter att fallhöjden ändrades.. :).. Och att få fixat impellern till skummare. Sedan kommer ljuslåda och beklädnad av det hela :).. Blir väl kanske klart till Jul eller så.. Skall ta lite mer bilder imorgon när vattnet klarnat..

normal_PICT0006%7E1.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser ju kanon ut!

Men vad har hänt med impellern????

Dels satt den fast i den keramiska axeln och dels så hade den en skada i skyddsplasten som skapade en obalans, men det är ingen fara, jag e fortfarade jättenöjd med mitt köp. Den e ju trots allt begagnad och inget varar ju för evigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

naj =( jag hade ju den av när jag tvätta den, konstigt... Jag ber om ursäckt, konstigt att jag inte såg detta.

Mvh

Hade du loss axeln när du tvättade den ?.. Isåfall kanske det finns hopp om att få loss den i ett stycke.. Den ligger i ättika hemma nu.. Skall kolla när jag kommer hem.. Är i vilket fall mycket nöjd.. Den ser ut som ny.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när du säger det så blir jag osäker, Jag vet att jag hade impelern utan axel, för det har jag bildbevis på =)

Men om jag lossa axlen från pumpen... det kommer jag inte ihåg.

Japp den är ju bara 1 år gammal så den ska se ny ut då=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ny bild nu när dimman har lagt sig lite.. Så man ser hur det blir med LS:en. Tyvärr är det inget ljud annars så hade ni hört det underbara dånet av 5000L/H som sakta porlar ner genom en 32mm durso med en fallhöjd på ca 1.5M.. :)

normal_PICT0014.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då var det väl dags för en liten uppdatering.. Senaste missödet som hände var att en slang hoppade loss från min eheim 1250 som jag hade och matade skummaren med.. Detta resulterade i en aldeles egen saltvattensfontän i hallen.. Om någon saknar detta hemma så kan jag rekomendera det starkt. Känns väldigt lyxigt.. :)

Byggde om lite för att kunna förse skummaren med vatten via självfall.. Allt är ju inte klart här ännu men jag tog ett yngelakvarie i glas och borrade upp 2 hål för genomföringar, den ena (20mm) matar jag skummaren med.. Den anadra som sitter en bit högre upp och är 25mm läpper jag helt sonika ner i sumpen.. Hela bygget resulterade i en lagom genomströmning genom skummaren och jag slipper ha en pump som kan gå sönder/krångla eller behöva underhåll.. :)..

Skickar med lite bilder på hur det blev och hur det ser ut.. Bilderna är givetvis klickbara som vanligt..

thumb_PICT0017%7E0.JPG

thumb_PICT0018%7E0.JPG

Till sist en bild på hur karet ser ut i dagsläget..

normal_PICT0016%7E0.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har äntligen börjat befolka karet..

Efter att ha fått tag på en cleanupcrew så tyckte jag att det var dags att börja befolka karet.. (Tackar ödmjukast Pwin).

Fick 2 koraller av en polare, 1 mjukis och en knapp.. Köpte mig en fragg av en blåtoppad staghorn (Säkert felstavat) och idag så hade de fått in blåbenade krabbor som var helt oemotståndliga på herkules. Det råkade åka med en scopas kirurg hem när man ändå var inne i stan också.. Skall försöka få till lite bilder imorgon när jag har laddat mobilen efter jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...