Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Blandat nytt saltvatten och har salthalt på 1,025 och salifert test magnesium och kalsium ändrar inte färg och hela sprutan tar slut.. min saltmätare visar även rätt salthalt 

• Svar 73
  • Visningar 3,6k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• SaltisLinda123
    SaltisLinda123

Han i butiken sa att jag skulle jag skulle använda upp det saltet jag har och sedan köpa annat.. Det jag har ska ju vara snålt på mg och ca, men men nu vet jag ju hur det ligger till.   jo m

• Runt kalibreringsskruven brukar det sitta en mutter. Om justeringen ändras ofta brukar det hjälpa med att dra åt den en liten aning. Bara så att man känner att justerskruven går en aning trögt.

• När man gör kalibreringen är det viktigt att det är sköljt ordentligt. Får man över 0 så rengör man minst en gång till för säkerhets skull. Det är lättare att rengöra med RO vatten - det blir renare d

Populära bilder

Postat

@SaltisLinda123Du måste konstatera först om du får utslag på värdena alls. Gör som Nike83 säger eller som jag föreslog i PM. För KH - ta hälften RO vatten - hälften vatten från karet. För kalcium - gör likadant men det kan vara svårt att späda 5 ml så gör samma här - 5 ml RO och 5 ml akvarievatten - från den blandningen ta sedan ut den mängd du behöver för testen - blanda väl. Samma med magnesium - blanda 5 ml RO vatten - 5 ml akvarievatten - ta ut den provmängd du behöver.

Är det på det nyblandade du får detta resultat eller på akvarievattnet. Nyblandat bör stå ett dygn minst innan mätning.

MVH Lasse

Postat
  • Författare

Men hur kan de vara möjligt att det är så höga mg och ca värden på ny blandat salt som har salthalt på 1,025? Mitt salt ska även vara snålt på mg och ca 

Postat

Har du inte Aqua Calculator som kan vara till hjälp även när du gör vattenbyten välj ditt salt och sedan väger du upp saltet efter du fått fram värdet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Postat

Ta med dig till akvarieaffären och låt dem testa - det kan vara fel på testen.

Använder du 2 ml prov till magnesium, kalcium och 4 ml till KH?

MVH Lasse

Postat

Det står 390 CA och 1305 MG så det bör ju inte vara några problem. Går åt 42 g till 1 liter vatten för 35 psu

Postat

Har du kalibrerat din refraktometer med osmosvatten?

Postat

Kanske ett långskott detta, men kanske är så att saltet separerat under transport så att just calcium- och magnesiumsalterna i blandningen hamnat mot toppen :suspicion: 

Om det inte är för mycket jobb så kan du ju testa blanda om saltet i förpackningen innan du mäter upp och blandar till nytt.

Postat

Se till att du får verifierat om det är fel på testerna eller ngt annat.

MVH Lasse

Postat

Jag tycker du bör kolla saltmätaren en extra gång. Skölj av den i vattenledningsvatten och mät vattenledningsvattnet.

Vad visar den?

Postat
8 timmar sedan, Kjelle sa:

Har du kalibrerat din refraktometer med osmosvatten?

Ingår inte det när man köper den? Jag fick med en liten flaska i min iaf?

Postat

Jag får skillnad på refraktometern beroende på om jag kalibrerar med rumstempererat osmosvatten eller om jag låter det värmas upp till akvarietemp. 

Vet inte vilket som är rätt men kör med akvarietemp på osmosvattnet. 

Sen beror det kanske oxå på hur snabbt man läser av. 

Med det sagt så sist jag mätte mitt magnesium tömde jag oxå mitt Salifert utan färgskiftning, gjorde testet 2 ggr. 

Gången innan hade jag typ 1490 eller nåt. 

Ska göra fullständig testning i helgen så får se då. 

Kör med Blue Treasure SPS. 

Mvh

Kim

Postat
1 timme sedan, Kimozabe sa:

Jag får skillnad på refraktometern beroende på om jag kalibrerar med rumstempererat osmosvatten eller om jag låter det värmas upp till akvarietemp. 

Vet inte vilket som är rätt men kör med akvarietemp på osmosvattnet. 

Sen beror det kanske oxå på hur snabbt man läser av. 

Med det sagt så sist jag mätte mitt magnesium tömde jag oxå mitt Salifert utan färgskiftning, gjorde testet 2 ggr. 

Gången innan hade jag typ 1490 eller nåt. 

Ska göra fullständig testning i helgen så får se då. 

Kör med Blue Treasure SPS. 

Mvh

Kim

Den lilla droppen vatten man lägger på refraktometern får rumstemperatur på några sekunder.

Blue Treasure SPS har varierande värden från en påse till en annan. Framför allt Mg låg sällan under 1500ppm vid 35ppm salthalt. Därför bytte jag till Red Sea.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.