SaltisLinda123 Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Blandat nytt saltvatten och har salthalt på 1,025 och salifert test magnesium och kalsium ändrar inte färg och hela sprutan tar slut.. min saltmätare visar även rätt salthalt Citera
suezen Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Vad har du för typ av saltmätare? Skulle tro att din salthalt är för hög Citera
SaltisLinda123 Postat 2 februari 2017 Författare Postat 2 februari 2017 Har precis köpt en refraktometer och va inne på akvarieaffären idag och deras mätare visa precis som min Citera
nike83 Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 antingen så gör du fel med Mg-testet, eller så har du hög Mg. Testa att droppa i några droppar till efter att du har tömt sprutan och se om det "slår om". Citera
Lasse Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 @SaltisLinda123Du måste konstatera först om du får utslag på värdena alls. Gör som Nike83 säger eller som jag föreslog i PM. För KH - ta hälften RO vatten - hälften vatten från karet. För kalcium - gör likadant men det kan vara svårt att späda 5 ml så gör samma här - 5 ml RO och 5 ml akvarievatten - från den blandningen ta sedan ut den mängd du behöver för testen - blanda väl. Samma med magnesium - blanda 5 ml RO vatten - 5 ml akvarievatten - ta ut den provmängd du behöver. Är det på det nyblandade du får detta resultat eller på akvarievattnet. Nyblandat bör stå ett dygn minst innan mätning. MVH Lasse Citera
SaltisLinda123 Postat 2 februari 2017 Författare Postat 2 februari 2017 Men hur kan de vara möjligt att det är så höga mg och ca värden på ny blandat salt som har salthalt på 1,025? Mitt salt ska även vara snålt på mg och ca Citera
SaltisLinda123 Postat 2 februari 2017 Författare Postat 2 februari 2017 Låter alltid mitt salt blanda 1 dygn innan användning Citera
SaltisLinda123 Postat 2 februari 2017 Författare Postat 2 februari 2017 Gör precis som man ska göra med testen och gjort dom noga och 2 gånger på raken för att vara säker Citera
Kjelle Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Har du inte Aqua Calculator som kan vara till hjälp även när du gör vattenbyten välj ditt salt och sedan väger du upp saltet efter du fått fram värdet.Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
Lasse Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Ta med dig till akvarieaffären och låt dem testa - det kan vara fel på testen. Använder du 2 ml prov till magnesium, kalcium och 4 ml till KH? MVH Lasse Citera
SaltisLinda123 Postat 2 februari 2017 Författare Postat 2 februari 2017 Ja jag använder ju så mycket i sprutan som det står på pappret Citera
Kjelle Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Vad har du för salt?Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
Kjelle Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Det står 390 CA och 1305 MG så det bör ju inte vara några problem. Går åt 42 g till 1 liter vatten för 35 psuSkickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
Kjelle Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Har du kalibrerat din refraktometer med osmosvatten?Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
Danne Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Kanske ett långskott detta, men kanske är så att saltet separerat under transport så att just calcium- och magnesiumsalterna i blandningen hamnat mot toppen Om det inte är för mycket jobb så kan du ju testa blanda om saltet i förpackningen innan du mäter upp och blandar till nytt. Citera
SaltisLinda123 Postat 2 februari 2017 Författare Postat 2 februari 2017 Blanda det torra bara saltet eller hur menar du ? Citera
SaltisLinda123 Postat 2 februari 2017 Författare Postat 2 februari 2017 Kommer jag kunna göra ett vattenbyte med det jag blandat nu ? Citera
Lasse Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Se till att du får verifierat om det är fel på testerna eller ngt annat. MVH Lasse Citera
stigigemla Postat 2 februari 2017 Postat 2 februari 2017 Jag tycker du bör kolla saltmätaren en extra gång. Skölj av den i vattenledningsvatten och mät vattenledningsvattnet. Vad visar den? Citera
Roger Salenius Postat 3 februari 2017 Postat 3 februari 2017 8 timmar sedan, Kjelle sa: Har du kalibrerat din refraktometer med osmosvatten? Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Ingår inte det när man köper den? Jag fick med en liten flaska i min iaf? Citera
Kimozabe Postat 3 februari 2017 Postat 3 februari 2017 Jag får skillnad på refraktometern beroende på om jag kalibrerar med rumstempererat osmosvatten eller om jag låter det värmas upp till akvarietemp. Vet inte vilket som är rätt men kör med akvarietemp på osmosvattnet. Sen beror det kanske oxå på hur snabbt man läser av. Med det sagt så sist jag mätte mitt magnesium tömde jag oxå mitt Salifert utan färgskiftning, gjorde testet 2 ggr. Gången innan hade jag typ 1490 eller nåt. Ska göra fullständig testning i helgen så får se då. Kör med Blue Treasure SPS. Mvh Kim Citera
Ouscazz Postat 3 februari 2017 Postat 3 februari 2017 1 timme sedan, Kimozabe sa: Jag får skillnad på refraktometern beroende på om jag kalibrerar med rumstempererat osmosvatten eller om jag låter det värmas upp till akvarietemp. Vet inte vilket som är rätt men kör med akvarietemp på osmosvattnet. Sen beror det kanske oxå på hur snabbt man läser av. Med det sagt så sist jag mätte mitt magnesium tömde jag oxå mitt Salifert utan färgskiftning, gjorde testet 2 ggr. Gången innan hade jag typ 1490 eller nåt. Ska göra fullständig testning i helgen så får se då. Kör med Blue Treasure SPS. Mvh Kim Den lilla droppen vatten man lägger på refraktometern får rumstemperatur på några sekunder. Blue Treasure SPS har varierande värden från en påse till en annan. Framför allt Mg låg sällan under 1500ppm vid 35ppm salthalt. Därför bytte jag till Red Sea. Citera
SaltisLinda123 Postat 3 februari 2017 Författare Postat 3 februari 2017 Men det är ju inget fel på mätaren för den är ju kollad hos butiken och deras visade ju lika som min Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.