SaltisLinda123 Postat 5 februari 2017 Författare Postat 5 februari 2017 hur ofta kalibrerar du den ungefär ? Citera
Ouscazz Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 Jag kör mitt system med låga värden så jag kollar refraktometern med osmosvatten varje gång jag mäter. Citera
turboadde Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 Jag måste säga att över 7år med refraktometer så förstår jag inte diskutionen riktigt. Jag kalibrerar (Kontrollerar) min kanske 1gång i månaden och behöver typ aldrig justera den. Jag har även provat några få gånger med referensvätska om jag köpt eller fått med men det har stämt lika bra då. Jag kalibrerar med osmos vatten resten av tiden. Och som hobbytist så kan det väll knappt spela någon roll om den visar 1.024 eller 1.025 så länge man inte kör nått high-tech super zeo-akvarium med superkänsliga acroporer. Och frågan är vad som visar fel av ögonen eller refraktometern vid problem i så fall eftersom vissa verkar ha så stora problem. Kanske är mer handhavande problem. Är inte säker men ATC står nog för automatisk temperatur kalibrering. Citera
elvir Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 hej Linda, om du har svårigheter med salifert tester/ testande vilket jag också hade i början. titta på den här videon. Citera
Lasse Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 ATC=Automatic Temperature Control Den duger MVH Lasse Citera
SaltisLinda123 Postat 5 februari 2017 Författare Postat 5 februari 2017 Okej! Haha jag vet inte hur många youtube videos jag har kollat på medans jag testat för att vara 100% kollat om och om igen Citera
Kjelle Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 Sedan i billig skit är det svårare att se i.Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
Lasse Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 41 minuter sedan, Kjelle sa: Sedan i billig skit är det svårare att se i. Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Ja det är märkligt hur en Logotyp förbättrar synen Kjelle MVH Lasse Citera
Ouscazz Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 Just now, Lasse sa: Ja det är märkligt hur en Logotyp förbättrar synen Kjelle MVH Lasse Underskatta aldrig en logotyp! Citera
SaltisLinda123 Postat 5 februari 2017 Författare Postat 5 februari 2017 Nu är vattnet testat hos butik och magnesium ligger på 1500 ppm och han i butiken sa att det inte är skadligt och att det är bara onödigt mycket men att jag ska göra vanliga vattenbyten så kommer det gå bra Citera
turboadde Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 Fast byter du med samma salt så borde det inte gå ner. Men det kanske är dåligt blandat i salthinken så kanske blir klenare sen på mg och ca :). Kanske inte riktigt hör hit men borde man inte få reklamera saltet om det blir fel värden mot vad det borde vara. Citera
SaltisLinda123 Postat 5 februari 2017 Författare Postat 5 februari 2017 Han i butiken sa att jag skulle jag skulle använda upp det saltet jag har och sedan köpa annat.. Det jag har ska ju vara snålt på mg och ca, men men nu vet jag ju hur det ligger till. jo man tycker ju att man borde få reklamera det.. 1 Citera
Kjelle Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 Han i butiken sa att jag skulle jag skulle använda upp det saltet jag har och sedan köpa annat.. Det jag har ska ju vara snålt på mg och ca, men men nu vet jag ju hur det ligger till. jo man tycker ju att man borde få reklamera det..Inga problem alltid bättre med lägre värden än högre. Lätt och få upp.Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
SaltisLinda123 Postat 5 februari 2017 Författare Postat 5 februari 2017 men nu får jag göra vanliga vattenbyten så kommer det lösa sig Citera
Kjelle Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 Hur länge har ditt akvarium varit igång?Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera
DanneI Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 Det där med kalibrering, min får jag faktiskt kalibrera varje gång men använder den bara var 3e månad max. Inte är det mycket men lite fel ligger den varje gång (ngt högt) Citera
stigigemla Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 Runt kalibreringsskruven brukar det sitta en mutter. Om justeringen ändras ofta brukar det hjälpa med att dra åt den en liten aning. Bara så att man känner att justerskruven går en aning trögt. 1 Citera
DanneI Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 8 minuter sedan, stigigemla sa: Runt kalibreringsskruven brukar det sitta en mutter. Om justeringen ändras ofta brukar det hjälpa med att dra åt den en liten aning. Bara så att man känner att justerskruven går en aning trögt. Ok, då ska jag kika på det. Citera
Lasse Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 När man gör kalibreringen är det viktigt att det är sköljt ordentligt. Får man över 0 så rengör man minst en gång till för säkerhets skull. Det är lättare att rengöra med RO vatten - det blir renare då. MVH Lasse 1 Citera
Ouscazz Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 Det är också väldigt viktigt att det inte finns några som helst luftbubblor mellan optiken och det transparenta plastlocket, väldigt viktigt! Citera
Christian J Postat 5 februari 2017 Postat 5 februari 2017 I en annan tråd nämndes en hydrometer: Jag har svårt att tro att både hydrometern och refraktometern visar fel, så salthalten kanske inte är orsaken till det höga Calciumvärdet? Citera
SaltisLinda123 Postat 6 februari 2017 Författare Postat 6 februari 2017 9 timmar sedan, Christian J sa: I en annan tråd nämndes en hydrometer: Jag har svårt att tro att både hydrometern och refraktometern visar fel, så salthalten kanske inte är orsaken till det höga Calciumvärdet? Det va min hydrometer som visade fel Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.