Gå till innehåll

Phyto och zooplankton.


Capote

Rekommenderade inlägg

Någon som tillsätter det sitt revakvarium?

Hur mycket och hur ofta i så fall? Odla själv eller köpa färdigt?

Och hur blir det med den biolgiska belastningen? En del dör väl men det tar förmodligen skummare och nitratfilter eller motsvarande hand om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar köpa levande phytoplankton från akvarieudstyr i Köpenhamn. De säljer det på halvlitersflasta med en hållbarhet på upp till 6 veckor i kylskåp.

Nu under julhelgen har det inte blivit så mycket resande, så just nu jag kör med torkat foder - PhytoPlan från Two Little Fishes

Levande är ju att föredra, eftersom plankton tenderar att klumpa ihop sig när det dör och torkas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar köpa levande phytoplankton från akvarieudstyr i Köpenhamn. De säljer det på halvlitersflasta med en hållbarhet på upp till 6 veckor i kylskåp.

Nu under julhelgen har det inte blivit så mycket resande, så just nu jag kör med torkat foder - PhytoPlan från Two Little Fishes

Tack för info.

Hur mycket tar du i av levande phyto och hur ofta?

Har du någonsin tillsatt zoo-plankton?

Jag har läst rätt mycket om det och det är som vanligt lite motstridig info, men det var en artikel som hävdade att LPS i första hand tar zoo-plankton. De kan ju i och för sig finnas i burken och i och med att man tillsättar phyto så får de nåt att käka. Men det mest troliga är att det finns förhållandevis lite framförallt i ett nitrat- och fosfatfritt akavarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för info.

Hur mycket tar du i av levande phyto och hur ofta?

Har du någonsin tillsatt zoo-plankton?

Jag har läst rätt mycket om det och det är som vanligt lite motstridig info, men det var en artikel som hävdade att LPS i första hand tar zoo-plankton. De kan ju i och för sig finnas i burken och i och med att man tillsättar phyto så får de nåt att käka. Men det mest troliga är att det finns förhållandevis lite framförallt i ett nitrat- och fosfatfritt akavarium.

Jag citerar från informationsbladet från akvarieudstyr:

Flaskens indhold består af 3 arter af phuyoplankton: Nannochloropsis occulata, Isochrysis galbana & Tetraselmis suecica. Det er lavet i sterile bioreaktorer kun til dette formål. Det färdige produkt indeholder hverken nitrat eller fosfat på flasken.

Den daglige dosis er 1,5 ml pr. 100 liter akvarievand. Efter 9 uger kan doseringen sättes op til 3 ml pr 100 liter vand, hvis akvariet indeholder mange koraller i forhold til liter antallet.

...

Skal det perfekte resultat opnås kan der fodres med Brachionus (zooplankton) og Artemia, der begge lever direkte af phytoplanktonen, näringsstofferne optages nu af disse og gives videre i födekäden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag citerar från informationsbladet från akvarieudstyr:

Flaskens indhold består af 3 arter af phuyoplankton: Nannochloropsis occulata, Isochrysis galbana & Tetraselmis suecica. Det er lavet i sterile bioreaktorer kun til dette formål. Det färdige produkt indeholder hverken nitrat eller fosfat på flasken.

Den daglige dosis er 1,5 ml pr. 100 liter akvarievand. Efter 9 uger kan doseringen sättes op til 3 ml pr 100 liter vand, hvis akvariet indeholder mange koraller i forhold til liter antallet.

...

Skal det perfekte resultat opnås kan der fodres med Brachionus (zooplankton) og Artemia, der begge lever direkte af phytoplanktonen, näringsstofferne optages nu af disse og gives videre i födekäden.

Stort tack för ditt engagemang!! :smiley20:

Jag har ju sett lite bilder ifrån din burk i någon annan tråd och det ser ju mycket fint ut. Har du sett någon förbättring när du startade med plankton eller du kanske alltid har kört med det. Jag tror själv att detta är nödvändigt i de burkar vi har nuförtiden med låga näringshalter av effektiv skummning och alla nitrat och fosfatfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för ditt engagemang!! :smiley20:

Jag har ju sett lite bilder ifrån din burk i någon annan tråd och det ser ju mycket fint ut. Har du sett någon förbättring när du startade med plankton eller du kanske alltid har kört med det. Jag tror själv att detta är nödvändigt i de burkar vi har nuförtiden med låga näringshalter av effektiv skummning och alla nitrat och fosfatfilter.

Jag började med plankton i samband med att jag skaffade min mussla i somras. Det är svårt att hålla isär vad som beror på vad när akvariet har utvecklats, eftersom jag har ändrat på andra saker också med tiden.

Jag har en dröm om att när jag bygger nästa kar en vacker dag så ska jag ha ett stort refugium med integrerad planktonreaktor för att säkerställa en god näringstillförsel. Men som sagt, en vacker dag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkligt, det är precis vad jag börjat fundera kring också. Att faktiskt ha en reaktor med phyto och en med zoo för att få studs i musslor, LPS och mjukisar. Risken är ju annars att efter några år sitter man där med endast en massa acroporor i fantasiska färger i sitt näringsfattiga vatten. Jag tror man kan få en mer allsidig befolkning i en burk som man matar med plankton och få ännu bättre tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boken "Reef Invertebrates" som jag kort recenserat i Produktguiden är utmärkt läsning. Kapitelt om refugier täcker 22 sidor med många bilder och konstruktionsförslag på refugier för att få en allsidig näringstillförsel. När man läser den boken är det lätt att glömma sin befintliga burk och istället drömma om nästa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykarn och Aaeri är jäkligt duktiga på plankton. När jag matar med levande plankton växer tentaklerna på mina Parazooanthus. Det bevisar ju att de fångar och äter levande plankton. Men fiskar och koraller lever också upp som aldrig förr. Har provat med levande från Akvarieudstyr med de jag köpte av Aaeri (Phytoplankton, Copepods och Rotifers) var MYCKET bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar i princip dagligen med Phytofeast LIVE som innehåller 5 olika sorters levande phytoplankton. I och med blandningen så innehåller det ALLA de fettsyror som djuren behöver.

Med Phytofeast LIVE så drar jag även upp rotifers och copepoder. Dessa går antingen till yngel eller till akvarium.

Det händer även att jag matar med GroTech NutriMarine och/eller GroTech VitAmino.

För tillfället kör jag utan skummare... inget nitratfilter heller. Däremot har jag en stor biologisk förmånga i karet i och med levande sten och mängder med nerbrytande djur. Jag byter också cirka 10% av vattnet varje vecka. Jag ligger på låga näringshalter och får bra färger på korallerna.

I mitt kar så växer det mängder med olika filtrerande djur. Svampar, rörmaskar, musslor och en filtrerande variant av ormsjöstjärna. Korallerna växer också utmärkt och har mer polyper än jag någonsin sett tidigare. Jag har Acropora där man knappt ser skelettet för alla polyperna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykarn och Aaeri är jäkligt duktiga på plankton. När jag matar med levande plankton växer tentaklerna på mina Parazooanthus. Det bevisar ju att de fångar och äter levande plankton. Men fiskar och koraller lever också upp som aldrig förr. Har provat med levande från Akvarieudstyr med de jag köpte av Aaeri (Phytoplankton, Copepods och Rotifers) var MYCKET bättre.

Det beror säkert på att de var färskare vill säga att det var en mycket större andel levande plankton i det du köpta av Aaeri än det man får när man köper förpackat i Danmark.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar i princip dagligen med Phytofeast LIVE som innehåller 5 olika sorters levande phytoplankton. I och med blandningen så innehåller det ALLA de fettsyror som djuren behöver.

Med Phytofeast LIVE så drar jag även upp rotifers och copepoder. Dessa går antingen till yngel eller till akvarium.

Det händer även att jag matar med GroTech NutriMarine och/eller GroTech VitAmino.

För tillfället kör jag utan skummare... inget nitratfilter heller. Däremot har jag en stor biologisk förmånga i karet i och med levande sten och mängder med nerbrytande djur. Jag byter också cirka 10% av vattnet varje vecka. Jag ligger på låga näringshalter och får bra färger på korallerna.

I mitt kar så växer det mängder med olika filtrerande djur. Svampar, rörmaskar, musslor och en filtrerande variant av ormsjöstjärna. Korallerna växer också utmärkt och har mer polyper än jag någonsin sett tidigare. Jag har Acropora där man knappt ser skelettet för alla polyperna.

LYSANDE, dina erfarenheter bekräftar mina förhoppningar och du visar ju också att man inte behöver vara så orolig för belastningen som denna "mat" åstakommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar i princip dagligen med Phytofeast LIVE som innehåller 5 olika sorters levande phytoplankton. I och med blandningen så innehåller det ALLA de fettsyror som djuren behöver.

Med Phytofeast LIVE så drar jag även upp rotifers och copepoder. Dessa går antingen till yngel eller till akvarium.

Var får du tag på denna typ av levande phytoplankton?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Tjenare!

någon som använder Zoplan som är gjort av two little fishies?.

Jag har köpt en burk men det finns inga instruktioner på engelska.

Någon som kan hjälpa mej?.

Skulle vilja veta hur mycket man ska dosera och hur man gör när man ska använda det.

Ska man stänga av skummaren när man använder det?.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bump
ZoPlan is a blend of dried crustaceans and other sea creatures in a size range that makes it an ideal food for filter-feeding marine invertebrates such as soft and stony corals, gorgonians, seafans, anemones, zoanthids, hydrozoans, clams and featherdusters. Particle size range includes Nanoplankton, Microplankton, Microplankton and Macroplankton. Also a food for plankton eating fishes or larval fishes. 1oz. container. Recommended dosage: 1/4 teaspoon (spoon provided) per 30 gallons daily. If you have any questions about the Two Little Fishies ZoPlan Advanced ZooPlankton Diet 30g or other Aquarium Supplies, please call us at 1-714-385-0080 or e-mail us at customercare@marinedepot.com.

30 gallon = 113,56 liter

Att stänga skummaren under en viss tid efter matningen är nog klokt.

MVH Lasse

PS Google rules

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...