Postat 12 januari 200619 Är NÄgon som tillsÀtter det sitt revakvarium?Hur mycket och hur ofta i sÄ fall? Odla sjÀlv eller köpa fÀrdigt?Och hur blir det med den biolgiska belastningen? En del dör vÀl men det tar förmodligen skummare och nitratfilter eller motsvarande hand om.
Postat 12 januari 200619 Är Jag matar mina koraller med bla Phytoplankton. FÀrdig, funderat pÄ att kanske börja odla!!Jag stÀnger pumparna blandar 1/3-1/2 kryddmÄtt med akvarievatten och matar med doseringsspruta.
Postat 12 januari 200619 Är Författare Jag matar mina koraller med bla Phytoplankton. FÀrdig, funderat pÄ att kanske börja odla!!Jag stÀnger pumparna blandar 1/3-1/2 kryddmÄtt med akvarievatten och matar med doseringsspruta.Vad Àr det fÀr fabrikat du kör med?
Postat 12 januari 200619 Är Jag brukar köpa levande phytoplankton frÄn akvarieudstyr i Köpenhamn. De sÀljer det pÄ halvlitersflasta med en hÄllbarhet pÄ upp till 6 veckor i kylskÄp.Nu under julhelgen har det inte blivit sÄ mycket resande, sÄ just nu jag kör med torkat foder - PhytoPlan frÄn Two Little FishesLevande Àr ju att föredra, eftersom plankton tenderar att klumpa ihop sig nÀr det dör och torkas.
Postat 12 januari 200619 Är Jag har oxÄ Two little... Julan sprung... Ska kolla upp lite andra, Phytofeast bl a som ska vara bra..
Postat 12 januari 200619 Är Författare Jag brukar köpa levande phytoplankton frÄn akvarieudstyr i Köpenhamn. De sÀljer det pÄ halvlitersflasta med en hÄllbarhet pÄ upp till 6 veckor i kylskÄp.Nu under julhelgen har det inte blivit sÄ mycket resande, sÄ just nu jag kör med torkat foder - PhytoPlan frÄn Two Little FishesTack för info.Hur mycket tar du i av levande phyto och hur ofta? Har du nÄgonsin tillsatt zoo-plankton?Jag har lÀst rÀtt mycket om det och det Àr som vanligt lite motstridig info, men det var en artikel som hÀvdade att LPS i första hand tar zoo-plankton. De kan ju i och för sig finnas i burken och i och med att man tillsÀttar phyto sÄ fÄr de nÄt att kÀka. Men det mest troliga Àr att det finns förhÄllandevis lite framförallt i ett nitrat- och fosfatfritt akavarium.
Postat 12 januari 200619 Är Tack för info.Hur mycket tar du i av levande phyto och hur ofta? Har du nÄgonsin tillsatt zoo-plankton?Jag har lÀst rÀtt mycket om det och det Àr som vanligt lite motstridig info, men det var en artikel som hÀvdade att LPS i första hand tar zoo-plankton. De kan ju i och för sig finnas i burken och i och med att man tillsÀttar phyto sÄ fÄr de nÄt att kÀka. Men det mest troliga Àr att det finns förhÄllandevis lite framförallt i ett nitrat- och fosfatfritt akavarium.Jag citerar frÄn informationsbladet frÄn akvarieudstyr:Flaskens indhold bestÄr af 3 arter af phuyoplankton: Nannochloropsis occulata, Isochrysis galbana & Tetraselmis suecica. Det er lavet i sterile bioreaktorer kun til dette formÄl. Det fÀrdige produkt indeholder hverken nitrat eller fosfat pÄ flasken.Den daglige dosis er 1,5 ml pr. 100 liter akvarievand. Efter 9 uger kan doseringen sÀttes op til 3 ml pr 100 liter vand, hvis akvariet indeholder mange koraller i forhold til liter antallet....Skal det perfekte resultat opnÄs kan der fodres med Brachionus (zooplankton) og Artemia, der begge lever direkte af phytoplanktonen, nÀringsstofferne optages nu af disse og gives videre i födekÀden.
Postat 12 januari 200619 Är Författare Jag citerar frÄn informationsbladet frÄn akvarieudstyr:Flaskens indhold bestÄr af 3 arter af phuyoplankton: Nannochloropsis occulata, Isochrysis galbana & Tetraselmis suecica. Det er lavet i sterile bioreaktorer kun til dette formÄl. Det fÀrdige produkt indeholder hverken nitrat eller fosfat pÄ flasken.Den daglige dosis er 1,5 ml pr. 100 liter akvarievand. Efter 9 uger kan doseringen sÀttes op til 3 ml pr 100 liter vand, hvis akvariet indeholder mange koraller i forhold til liter antallet....Skal det perfekte resultat opnÄs kan der fodres med Brachionus (zooplankton) og Artemia, der begge lever direkte af phytoplanktonen, nÀringsstofferne optages nu af disse og gives videre i födekÀden.Stort tack för ditt engagemang!! Jag har ju sett lite bilder ifrÄn din burk i nÄgon annan trÄd och det ser ju mycket fint ut. Har du sett nÄgon förbÀttring nÀr du startade med plankton eller du kanske alltid har kört med det. Jag tror sjÀlv att detta Àr nödvÀndigt i de burkar vi har nuförtiden med lÄga nÀringshalter av effektiv skummning och alla nitrat och fosfatfilter.
Postat 13 januari 200619 Är Stort tack för ditt engagemang!! Jag har ju sett lite bilder ifrÄn din burk i nÄgon annan trÄd och det ser ju mycket fint ut. Har du sett nÄgon förbÀttring nÀr du startade med plankton eller du kanske alltid har kört med det. Jag tror sjÀlv att detta Àr nödvÀndigt i de burkar vi har nuförtiden med lÄga nÀringshalter av effektiv skummning och alla nitrat och fosfatfilter.Jag började med plankton i samband med att jag skaffade min mussla i somras. Det Àr svÄrt att hÄlla isÀr vad som beror pÄ vad nÀr akvariet har utvecklats, eftersom jag har Àndrat pÄ andra saker ocksÄ med tiden.Jag har en dröm om att nÀr jag bygger nÀsta kar en vacker dag sÄ ska jag ha ett stort refugium med integrerad planktonreaktor för att sÀkerstÀlla en god nÀringstillförsel. Men som sagt, en vacker dag...
Postat 13 januari 200619 Är Författare MÀrkligt, det Àr precis vad jag börjat fundera kring ocksÄ. Att faktiskt ha en reaktor med phyto och en med zoo för att fÄ studs i musslor, LPS och mjukisar. Risken Àr ju annars att efter nÄgra Är sitter man dÀr med endast en massa acroporor i fantasiska fÀrger i sitt nÀringsfattiga vatten. Jag tror man kan fÄ en mer allsidig befolkning i en burk som man matar med plankton och fÄ Ànnu bÀttre tillvÀxt.
Postat 13 januari 200619 Är Boken "Reef Invertebrates" som jag kort recenserat i Produktguiden Àr utmÀrkt lÀsning. Kapitelt om refugier tÀcker 22 sidor med mÄnga bilder och konstruktionsförslag pÄ refugier för att fÄ en allsidig nÀringstillförsel. NÀr man lÀser den boken Àr det lÀtt att glömma sin befintliga burk och istÀllet drömma om nÀsta...
Postat 13 januari 200619 Är Dykarn och Aaeri Àr jÀkligt duktiga pÄ plankton. NÀr jag matar med levande plankton vÀxer tentaklerna pÄ mina Parazooanthus. Det bevisar ju att de fÄngar och Àter levande plankton. Men fiskar och koraller lever ocksÄ upp som aldrig förr. Har provat med levande frÄn Akvarieudstyr med de jag köpte av Aaeri (Phytoplankton, Copepods och Rotifers) var MYCKET bÀttre.
Postat 13 januari 200619 Är Jag kör med phytoplankton för att jag tycker det Àr kul att de musslor som följde med stenen vÀxa.Mina fÄ parazoanthus matar jag med artemia.
Postat 13 januari 200619 Är Jag matar i princip dagligen med Phytofeast LIVE som innehÄller 5 olika sorters levande phytoplankton. I och med blandningen sÄ innehÄller det ALLA de fettsyror som djuren behöver.Med Phytofeast LIVE sÄ drar jag Àven upp rotifers och copepoder. Dessa gÄr antingen till yngel eller till akvarium.Det hÀnder Àven att jag matar med GroTech NutriMarine och/eller GroTech VitAmino.För tillfÀllet kör jag utan skummare... inget nitratfilter heller. DÀremot har jag en stor biologisk förmÄnga i karet i och med levande sten och mÀngder med nerbrytande djur. Jag byter ocksÄ cirka 10% av vattnet varje vecka. Jag ligger pÄ lÄga nÀringshalter och fÄr bra fÀrger pÄ korallerna.I mitt kar sÄ vÀxer det mÀngder med olika filtrerande djur. Svampar, rörmaskar, musslor och en filtrerande variant av ormsjöstjÀrna. Korallerna vÀxer ocksÄ utmÀrkt och har mer polyper Àn jag nÄgonsin sett tidigare. Jag har Acropora dÀr man knappt ser skelettet för alla polyperna.
Postat 13 januari 200619 Är Författare Dykarn och Aaeri Àr jÀkligt duktiga pÄ plankton. NÀr jag matar med levande plankton vÀxer tentaklerna pÄ mina Parazooanthus. Det bevisar ju att de fÄngar och Àter levande plankton. Men fiskar och koraller lever ocksÄ upp som aldrig förr. Har provat med levande frÄn Akvarieudstyr med de jag köpte av Aaeri (Phytoplankton, Copepods och Rotifers) var MYCKET bÀttre.Det beror sÀkert pÄ att de var fÀrskare vill sÀga att det var en mycket större andel levande plankton i det du köpta av Aaeri Àn det man fÄr nÀr man köper förpackat i Danmark.
Postat 13 januari 200619 Är Författare Jag matar i princip dagligen med Phytofeast LIVE som innehÄller 5 olika sorters levande phytoplankton. I och med blandningen sÄ innehÄller det ALLA de fettsyror som djuren behöver.Med Phytofeast LIVE sÄ drar jag Àven upp rotifers och copepoder. Dessa gÄr antingen till yngel eller till akvarium.Det hÀnder Àven att jag matar med GroTech NutriMarine och/eller GroTech VitAmino.För tillfÀllet kör jag utan skummare... inget nitratfilter heller. DÀremot har jag en stor biologisk förmÄnga i karet i och med levande sten och mÀngder med nerbrytande djur. Jag byter ocksÄ cirka 10% av vattnet varje vecka. Jag ligger pÄ lÄga nÀringshalter och fÄr bra fÀrger pÄ korallerna.I mitt kar sÄ vÀxer det mÀngder med olika filtrerande djur. Svampar, rörmaskar, musslor och en filtrerande variant av ormsjöstjÀrna. Korallerna vÀxer ocksÄ utmÀrkt och har mer polyper Àn jag nÄgonsin sett tidigare. Jag har Acropora dÀr man knappt ser skelettet för alla polyperna.LYSANDE, dina erfarenheter bekrÀftar mina förhoppningar och du visar ju ocksÄ att man inte behöver vara sÄ orolig för belastningen som denna "mat" Ästakommer.
Postat 13 januari 200619 Är Författare Stort tack till alla som bidragit i denna trÄd. Jag fick precis den hjÀlp jag behövde, snabb respons, konkreta rÄd och jag kan dra nytta av andras erfarenhet inom ett för mig nytt omrÄde. HÀr Àr Àr SG ovÀrderlig tycker jag.
Postat 13 januari 200619 Är Jag matar i princip dagligen med Phytofeast LIVE som innehÄller 5 olika sorters levande phytoplankton. I och med blandningen sÄ innehÄller det ALLA de fettsyror som djuren behöver.Med Phytofeast LIVE sÄ drar jag Àven upp rotifers och copepoder. Dessa gÄr antingen till yngel eller till akvarium.Var fÄr du tag pÄ denna typ av levande phytoplankton?
Postat 13 januari 200619 Är Var fÄr du tag pÄ denna typ av levande phytoplankton?http://www.drakfisken.se/shItem.asp?id=553 Verkar vara en stabil kÀlla.. 425g för 245pix.. Det Àr ju inte ens 2Kg LS.
Postat 13 januari 200619 Är Var fÄr du tag pÄ denna typ av levande phytoplankton?Saxmarks lÀnk stÀmmer utmÀrkt. Tillverkaren Àr Randy Reed i USA.Det gÄr att lÀsa mer pÄ http://www.phytofeast.com/
Postat 17 juni 200619 Är Tjenare!nÄgon som anvÀnder Zoplan som Àr gjort av two little fishies?.Jag har köpt en burk men det finns inga instruktioner pÄ engelska.NÄgon som kan hjÀlpa mej?.Skulle vilja veta hur mycket man ska dosera och hur man gör nÀr man ska anvÀnda det.Ska man stÀnga av skummaren nÀr man anvÀnder det?.MVH Jocke
Postat 18 juni 200619 Är BumpZoPlan is a blend of dried crustaceans and other sea creatures in a size range that makes it an ideal food for filter-feeding marine invertebrates such as soft and stony corals, gorgonians, seafans, anemones, zoanthids, hydrozoans, clams and featherdusters. Particle size range includes Nanoplankton, Microplankton, Microplankton and Macroplankton. Also a food for plankton eating fishes or larval fishes. 1oz. container. Recommended dosage: 1/4 teaspoon (spoon provided) per 30 gallons daily. If you have any questions about the Two Little Fishies ZoPlan Advanced ZooPlankton Diet 30g or other Aquarium Supplies, please call us at 1-714-385-0080 or e-mail us at customercare@marinedepot.com.30 gallon = 113,56 literAtt stÀnga skummaren under en viss tid efter matningen Àr nog klokt.MVH LassePS Google rules
Postat 18 juni 200619 Är BestÀllde sjÀlv Phytofeast LIVE precis, ska bli intressant att testa detta och se om det blir nÄgon skillnad i vÀxtligheten i karet.
Postat 19 juni 200619 Är Fick hem Phytofeast LIVE för ca 3 veckor sedan och har droppat i ca 15 droppar varje dag sen dess,det jag mÀrkt Àn sÄ lÀnge Àr att min Xenia har blivit kraftigare i stammarna och har vÀxt betydligt mer Àn annars under samma tidsperiod.
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.