Gå till innehåll

KH/Alk


Joaina82

Rekommenderade inlägg

Hej alla som vet mer än jag gör.

 

Jag har testat vattnet för första gången, ph var bra, nitrit har väl inte kommit upp än för det är noll där.

 

KH gav i stort sett aldrig utslag vilket jag tolkar som att det är vansinnigt högt! Vad gör jag??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer genast ett par följdfrågor..

 

  1. Vad har du för salthalt?
  2. Vilket salt använder du?
  3. Vad använder du för att mäta salthalt?
  4. Hur har du blandat ditt saltvatten?
  5. Hur mäter du KH och med vad?
  6. Hur länge har karet varit igång?
  7. Har du något levande i karet?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Ouscazz sa:

Det kommer genast ett par följdfrågor..

 

  1. Vad har du för salthalt?
  2. Vilket salt använder du? 
  3. Vad använder du för att mäta salthalt? 
  4. Hur har du blandat ditt saltvatten? 
  5. Hur mäter du KH och med vad?
  6. Hur länge har karet varit igång?
  7. Har du något levande i karet?

 

 

  1. 28-29
  2. Tetra Marine Seasalt
  3. Hydrometer
  4. I en plasttunna, med pump i. Har inte använt RO-vatten, bara "renat".
  5. Märket heter Salifert, man blandar lösningen och sen droppar i någon typ av reaktionsvätska för att se hur mycket som krävs innan blandningen reagerar.
  6. En vecka ungefär.
  7. Bara levande sten, inget annat.
Ändrat av Ouscazz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten är väldigt låg, jag skulle rekommendera dig att långsamt dra upp den till 34-35 ppm om du planerar att hålla koraller i karet. Max 1 ppm höjning per dygn.

Kolla bara så att din hydrometer visar rätt värde. Be någon saltisbekant eller saltbutiken mäta ett vattenprov som du har med dig. När du har "rätt" salinitet kan du mäta KH igen.

 

Om man tittar i Aquacalc ser värdena riktigt skeva ut i Tetra Marine Sea Salt. Jag hittar ingen annan information om saltet. Jag gissar att de värdena är angivna om saltet är blandat med osmosvatten. Om du då har blandat med kranvatten måste man lägga till den hårdhet som kranvattnet håller. Kranvattnet i Falköping håller KH 3,5.

 

Vid 34.8 ppm salinitet:

  • KH 12 (rek 8)
  • Ca 350 (rek 420)
  • Mg 1140 (rek 1350)

 

Om det stämmer är det inget salt jag skulle använda i mitt kar. Försök mäta upp alla tre värdena innan du sätter djur i karet. Fisk inga problem, men koraller kommer inte att gilla de värdena.

 

http://www.aquacalculator.com/wordpress/?lang=en

Ändrat av Ouscazz
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen koll på salt, det var den påsen som skickades med när de plockade ihop ett paket åt mig. Vilket salt ska jag använda istället? Så kh-halt påverkas av salthalt?

Räknade inte med att kunna ha några djur än på länge, tänkte se om det funkade utan osmos, om inte så får jag köpa en anläggning. När jag väl trodde att jag började få ordning på allt så får jag börja om :)

Tack så mycket för att du svarar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se det inte som att börja om, det är bara en förändring. Om du höjer saliniteten en aning så funkar det säkert utmärkt att cykla karet med ditt Tetra Marine salt.

När det är dags att börja sätta i djur köper du ett bättre salt, vilket du skall välja står skrivet i stjärnorna. Men om du går till en erkänt bra saltbutik så får du säkert goda råd om vilket salt som passar dina behov bra. Själv har jag med framgång använt olika sorter av Red Sea salt, och gör så fortfarande. Andra använder salt från andra tillverkare och är nöjda med det.

 

KH, eller rättare sagt Natriumbikarbonat, finns i en viss koncentration i alla akvariesalter. Om du häller mer och mer salt i en liter vatten stiger alla värden parallellt.

 

Många klarar sig väldigt bra med kranvatten, men då vet man inte vad man tillför sitt akvarium. Har man otur kan kranvattnet innehålla t.ex. koppar, nitrat eller annat som man absolut inte vill ha i sitt kar. Med osmosvatten vet man iaf att vattnet inte tillför skräp och onödiga ämnen i akvariet. Försök ta reda på om saltisar i Falköping använder kranvatten, och hur det fungerar.

 

Man blir aldrig färdig med ett saltvattensakvarium.. :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har levande sten så har du fått med en massa små nyttiga djur på köpet som gör nästan allt för dig. Tänk inte på saker som KH, PH m.m. utan se bara till att alla dessa småkryp tar sig och blir många fler. Jag brukar slänga ner ett par skalade räkbitar till dem då och då. Ta fram en ficklampa och lys in i akvariet på natten så ser du. Dessa småkryp utgör grunden för ditt akvarium. Va rädd om dem!   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-03-09 at 2:30 PM, Joaina82 said:

KH gav i stort sett aldrig utslag vilket jag tolkar som att det är vansinnigt högt! Vad gör jag??

Hur många droppar kom du till innan du gav upp? Det skulle teoretiskt kunna vara något fel på testet, vilket utgångsdatum står på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 03/10/2017 at 18:55, Christian J sa:

Hur många droppar kom du till innan du gav upp? Det skulle teoretiskt kunna vara något fel på testet, vilket utgångsdatum står på?

 

2021 står det att den går ut. Nu gjorde jag ett nytt test, bytte vatten igår och har kommit upp i bra salthalt. 1ml vatten krävde 1 ml av reaktionsvätska innan det hände något alls med färgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 03/09/2017 at 20:50, Ouscazz sa:

Se det inte som att börja om, det är bara en förändring. Om du höjer saliniteten en aning så funkar det säkert utmärkt att cykla karet med ditt Tetra Marine salt.

När det är dags att börja sätta i djur köper du ett bättre salt, vilket du skall välja står skrivet i stjärnorna. Men om du går till en erkänt bra saltbutik så får du säkert goda råd om vilket salt som passar dina behov bra. Själv har jag med framgång använt olika sorter av Red Sea salt, och gör så fortfarande. Andra använder salt från andra tillverkare och är nöjda med det.

 

KH, eller rättare sagt Natriumbikarbonat, finns i en viss koncentration i alla akvariesalter. Om du häller mer och mer salt i en liter vatten stiger alla värden parallellt.

 

Många klarar sig väldigt bra med kranvatten, men då vet man inte vad man tillför sitt akvarium. Har man otur kan kranvattnet innehålla t.ex. koppar, nitrat eller annat som man absolut inte vill ha i sitt kar. Med osmosvatten vet man iaf att vattnet inte tillför skräp och onödiga ämnen i akvariet. Försök ta reda på om saltisar i Falköping använder kranvatten, och hur det fungerar.

 

Man blir aldrig färdig med ett saltvattensakvarium.. :)

 

Jag får se hur det blir med det här.. inga värden förändrar sig förutom saltet som ligger runt 35 nu. Ska inte nitrit öka efter uppstart och sen gå neråt? Mitt är noll hela tiden. Är drygt en vecka sen uppstart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några djur i akvariet? Om du inte matar så kommer du inte att cykla akvariet förrän det levande i din sten dör. Gå ner till Sivert (om han fortfarande har kvar Zoo butiken i Falköping) och köp en black molly av bra kvalite. (Guppy som ligger nära viltformen brukar också funka) Den klarar saltvatten. sätt i den. Köp en förpackning djupfryst artemia också. Mata din Molly (guppy) med 1 till 3 artema (stycken alltså - eller med andra ord - pyttelite) var tredje dag första veckan. andra veckan - samma mängd varannan dag och tredje veckan varje dag. Köp samtidigt 1 flaska Sera Nitriveck och ge ca 15 ml av den per dag under dessa tre veckor. (strunt i vad som står på bruksanvisningen) Detta kommer att ge dig en mjukstart. du kan mäta nitriten om du vill. efter denna treveckorsperioden är det oftast klart. Försök att få tag på en städpatrull så fort som möjligt (snäckor och Eremiter) för att förebygga algtillväxt

 

Här har du hur jag brukar göra med sådana här kar

 

PS - jag börjar med att skriva att jag är gammal som gatan och det var för 9 år sedan - nu har jag övergått till att vara en relik :) Och Simsjön vet du nog var den ligger :)

 

 

MVH Lasse

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Joaina82 said:

2021 står det att den går ut. Nu gjorde jag ett nytt test, bytte vatten igår och har kommit upp i bra salthalt. 1ml vatten krävde 1 ml av reaktionsvätska innan det hände något alls med färgen.

Det låter väldigt mycket. Jag har inte använt Saliferts KH-test, men enligt bilderna på Marin Depot så verkar det följa med tre vätskor men bara två nämns i instruktionerna. Är den tredje en referensvätska? Testa även kranvattnet (fast jag vet inte vad det borde vara hos dig).

 

Salifert brukar annars vara ett bra fabrikat (för att vara hobbytest), men just det här testet verkar lite krångligt. Med andra fabrikat (t ex JBL) brukar det räcka att droppa en enda vätska i testvattnet och räkna dropparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Salifert test skall man använda 4 ml vatten, 4 droppar kH-ind och sedan droppa i kH - den stora flaskan. En spruta kH i en ml vatten skulle betyda ett kH- värde på runt 60 och det är omöjligt om testvätskan liknar saltvatten bara lite.   

Ditt vattenledningsvatten skall ha kH 3,5 ungefär så testa det. KH testen fungerar lika bra i salt och sött vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, stigigemla sa:

Är det Salifert test skall man använda 4 ml vatten, 4 droppar kH-ind och sedan droppa i kH - den stora flaskan. En spruta kH i en ml vatten skulle betyda ett kH- värde på runt 60 och det är omöjligt om testvätskan liknar saltvatten bara lite.   

Ditt vattenledningsvatten skall ha kH 3,5 ungefär så testa det. KH testen fungerar lika bra i salt och sött vatten.

 

Det är precis så jag har gjort flera gånger. Och enligt det här testet så ska kranvattnet också ligga skyhögt.. men inte lika illa som i karet. Som tidigare nämnt så gick det år ca 0,2 ml med kranvatten.  Läser instruktionen om och om igen men har inte missat något vad jag kan se!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Har du några djur i akvariet? Om du inte matar så kommer du inte att cykla akvariet förrän det levande i din sten dör. Gå ner till Sivert (om han fortfarande har kvar Zoo butiken i Falköping) och köp en black molly av bra kvalite. (Guppy som ligger nära viltformen brukar också funka) Den klarar saltvatten. sätt i den. Köp en förpackning djupfryst artemia också. Mata din Molly (guppy) med 1 till 3 artema (stycken alltså - eller med andra ord - pyttelite) var tredje dag första veckan. andra veckan - samma mängd varannan dag och tredje veckan varje dag. Köp samtidigt 1 flaska Sera Nitriveck och ge ca 15 ml av den per dag under dessa tre veckor. (strunt i vad som står på bruksanvisningen) Detta kommer att ge dig en mjukstart. du kan mäta nitriten om du vill. efter denna treveckorsperioden är det oftast klart. Försök att få tag på en städpatrull så fort som möjligt (snäckor och Eremiter) för att förebygga algtillväxt

 

Här har du hur jag brukar göra med sådana här kar

 

PS - jag börjar med att skriva att jag är gammal som gatan och det var för 9 år sedan - nu har jag övergått till att vara en relik :) Och Simsjön vet du nog var den ligger :)

 

 

MVH Lasse

 

 

Tack så mycket för tipsen! Inga fiskar.. ska kika på djuraffären och se vad de har. Och kika på länken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Är det Salifert test skall man använda 4 ml vatten, 4 droppar kH-ind och sedan droppa i kH - den stora flaskan

 

Detta stämmer väl inte? Det är ju två droppar för 4 ml vatten. Det iaf enligt de instruktioner jag har och hittar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, stigigemla sa:

Läs en gång till. i Saliferts instruktion står det 4 droppar till 4ml vatten. Men man kan göra ett snåltest med 2 ml vatten och 2 droppar kH- ind. Då får man dubbla avläst värde.

 

Läste en gång till, det står 4 droppar i mitt nya kit jag köpte. Jag har utgått från några instruktioner som är felaktiga eller gamla där det står 2 droppar för hög och en för låg. Nu får jag mäta om mina kH värden...

 

http://www.f3images.com/IMD/UserManuals/SF1123.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, Stefan molin sa:

Hej Johanna , annars kan du få 25kg korallsand av mig, tog ur det ur karet i går , det ska jag ändå kasta eller ge bort om nån vill ha , jag bor i Falköping , 

om vill du ha det slå en signal 0515 13845

Mvh Stefan

 

Oj, jättesnällt! Jag behöver tydligen all hjälp jag kan få :) Kan jag hämta imorgon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...