Gå till innehåll

Peter's första Saltbalja


AlienOne

Rekommenderade inlägg

behöver lite tipps

har nu kört min kalsiumreaktorn i par dagar och höjt KH 0.1 ?! är det fort eller långsamt ?

ca har jag inte kollat men mg har minskat borde inte det höjjas också med Rowalit C+ mediat ?

Kh kan höjas med 1.0 dKH/dygn utan att något tar skada.

En rektor är väl till för att bibehålla värdena på stbil nivå?

Personligen hade jag nog höjt upp värdena med andra preparat till önskade nivåer, sedan kört igång reaktorn för att bibehålla värdena (dvs, om dom är åt h-e).

Om värdena ligger någorlunda bra nu så är det bara att låta reaktorn gå, det stabiliserar sig så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
har sökt lite på forumet men inte hittat

Denna fråga eller liknande har säker varit uppe innan

som ni ser på denna bilden så har jag mycket partiklar i vattnet hur kan man reducera det iallafall 50%

attachment.php?attachmentid=21047&d=1203970005

denna korall är den enda jag förlorat vet inte riktigt vad som hände "tradigt"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 1 månad senare...

Hur gick det med plattmaskarna?

Angående Gonioporan så saknar troligen något, hur står det till med salthalt, KH, Ca och Mg? Tillsätter du spårämnen separat eller bara genom vattenbyten? Får den tillräckligt med ljus? Matar du den nåt?

Inget konkret men lite att fundera över iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar du den nåt?

Ohh nja ska inte den bara ha ljus ? har jag missat nått.

Hur gick det med plattmaskarna?

Angående Gonioporan så saknar troligen något, hur står det till med salthalt, KH, Ca och Mg? Tillsätter du spårämnen separat eller bara genom vattenbyten? Får den tillräckligt med ljus? Matar du den nåt?

Inget konkret men lite att fundera över iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om man behöver stödmata dom men läste på Reeflex att plankton var en del av dieten så det kanske kan vara bra med nåt ibland.

Salthalten är väl låg, ta upp den till 1.024-1.025 över några dagar, även KH är på gränsen men kanske drar sig närmare 8 efter saltökningen, annars buffra försiktigt. Mäter du salthalten med refraktometer? Bäst att kolla vipparmsmätaren eller vad du har annars så den visar rätt.

Mg är väldigt lågt och behöver buffras till 1320-1350 (använd t.ex Grotechs pulver, vätskor brukar mest vara för att bibehålla halten man har), vet inte hur mycket man kan öka på en gång men jag brukar inte köra mer än 50 åt gången. Men öka salthalten först eftersom det kommer tillföra lite.

Mät värdena (Ca, KH, Mg) när du blandar nytt saltvatten också, kan nog vara ganska lågt redan där så det behöver buffras innan du gör vattenbyten.

Inte sett plattmaskarna på korallerna? Blir som små märken om dom varit där å gnagt vad jag sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nitrat nitrat nitrat, jag blir inte av med det !

Körde vodkametoden i ett par veckor var uppe på 8,5ml/dygn när jag gick över till

ZEOstart2+ZEObak och nu kört det i en vecka ska inte nitraten gå neråt nu ?

no3 = 50

verkar inte gå upp eller ner oavsätt vad jag gör ?

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig tog det ungefär 6 månader innan jag började se resultat på nitraterna med zeovit metoden. Jag körde försiktigt. Det kan ta lång tid innan det ger resultat oavsett metod. Vodkametoden fungerade inte alls i mitt kar.

Kör på med en dagsdos av baken varje dag i ett par veckor, så borde det hända något. Bättre dosera lite varje dag, än mycket två ggr/v. Baken kan man dubbla dosen på, men jag skulle vara försiktig med det så det inte leder till bakterieblomning och därmed syrebrist.

Kolkällan kör du på enligt rekommendation varje dag.

BAK 5dr/dag i två veckor.

START ~1ml/dag

Kan jag tänka mig blir ganska lagom i ditt kar. Du får helt enkelt testa dig fram lite vilket som funkar bra i din bytta. Mät gärna varannan dag eller så, när nitraterna börjar gå neråt så går det fort, så minska dosen något då.

Överdosering leder troligen bara till motsatt effekt, då tar bakterierna bara kolkällan och låter bli nitraterna.

EDIT:

Hur ligger fosfaterna?

Jag anser att bakterierna behöver lite fosfat med för att det ska fungera optimalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...