Gå till innehåll

Peter's första Saltbalja


AlienOne

Rekommenderade inlägg

Det jag tänker på om man har tex calcium reaktro som droppar i sumpen har det någon betydelse om det som den droppar i åker in i skummaren sen uv via nitrat filter och slutligen till karet ??

eller uv ska köras innan skummaren ?! osv.

Förlorar man någon funktion om nått är före den andra ?

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11cm morse vad märkligt att man kan vakna nästan exakt med 2 timars mellanrum en hel natt för att kolla så inget läcker ?!

jisses vad långsamt detta går skulle köppt en större osmos anläggning ;)

Får min levandesten till hälgen ohhh vad qul det ska bli samt om jag har tur får jag min Aquatronica på fredag han bara fixa bas kittet så just nu är det värdens dyraste termometer ;)

kommer mer bilder på förhoppningsvis min framgång med karet, nu har den värsta nervositet lagt sig doc men lite nagel bitande är kvar...

Har moddat min 509 calsium raktor för styrnig det var inte särskilt svårt men jag tänkte försöka bidra till forumet med en liten DIY anvisning för den..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är det snart dags att pyttsa i salt men en fundering på det är om man får i för mycket så är det ju bara att hälla i mer vatten och samma andra hållet men ungefär hur mycket samt hur lång tid ska man vänta innan man kollar salthalten igen ? om man har för lite salt tex. hur myckt pyttsar ni i 1dl i stöten ?! eller det är för mycket ....

Någon ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova KH på mitt osmosis vatten bara för att testa

Märke Salifert

den är ju rätt svår att mäta nått lågt KH då du måste komma ner till 95ml från 100ml för att få ut en droppe och skalan börgar på 98, 96, 94ml 98 kan man ju glömma med det testet.

men det är kanske inte nått problem efter som man mäter väll normalt inte så lågt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...