AlienOne Postat 12 mars 2008 Författare Dela Postat 12 mars 2008 Mekanisk filtrering som rengjörs/byts ut ofta.jo det är jag med på men är det pump med filter i karet som gäller ?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 13 mars 2008 Författare Dela Postat 13 mars 2008 behöver lite tippshar nu kört min kalsiumreaktorn i par dagar och höjt KH 0.1 ?! är det fort eller långsamt ?ca har jag inte kollat men mg har minskat borde inte det höjjas också med Rowalit C+ mediat ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 14 mars 2008 Dela Postat 14 mars 2008 behöver lite tippshar nu kört min kalsiumreaktorn i par dagar och höjt KH 0.1 ?! är det fort eller långsamt ?ca har jag inte kollat men mg har minskat borde inte det höjjas också med Rowalit C+ mediat ?Kh kan höjas med 1.0 dKH/dygn utan att något tar skada.En rektor är väl till för att bibehålla värdena på stbil nivå?Personligen hade jag nog höjt upp värdena med andra preparat till önskade nivåer, sedan kört igång reaktorn för att bibehålla värdena (dvs, om dom är åt h-e). Om värdena ligger någorlunda bra nu så är det bara att låta reaktorn gå, det stabiliserar sig så småningom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 14 mars 2008 Författare Dela Postat 14 mars 2008 K tackar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 14 mars 2008 Författare Dela Postat 14 mars 2008 En bra sida för oss nybörjage att Göra ID på våra Fiskarhttp://www.freshmarine.com/index.htmlSillen du kan väll lägga denna länk någonstanns där den passar vad menar de med "Behavior :Aggressive" på denna corall http://www.freshmarine.com/hairy-leather.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 18 mars 2008 Författare Dela Postat 18 mars 2008 var mäter ni temperaturen i era kar Topen Mitten Botten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Orion Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 jag har termometern i mitten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 Det skall inte skilja något om man har tillräcklig cirkulation i karet, ha den där det passar dig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 18 mars 2008 Författare Dela Postat 18 mars 2008 Fel del i forumet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 1 juli 2008 Författare Dela Postat 1 juli 2008 har sökt lite på forumet men inte hittat Denna fråga eller liknande har säker varit uppe innansom ni ser på denna bilden så har jag mycket partiklar i vattnet hur kan man reducera det iallafall 50%denna korall är den enda jag förlorat vet inte riktigt vad som hände "tradigt" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 24 november 2008 Författare Dela Postat 24 november 2008 Hejhar någon lite alien som håller på att ta över karet Vet någon vad det är ?Hur blir jag av med denna villket djur äter den ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 24 november 2008 Dela Postat 24 november 2008 Sök på "plattmaskar" eller "flat worms" i forumet så får du många träffar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 27 november 2008 Dela Postat 27 november 2008 Plattmask ser det klart ut som. Det finns en del djur som tar dessa, "sixline wrsse" ska tydligen vara effektiv. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 27 november 2008 Dela Postat 27 november 2008 vissa sexbandswrassar tar plattmaskar andra gör det inte. Min rensade upp rejält i mitt akvarium och nu ser jag aldrig några. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 27 november 2008 Författare Dela Postat 27 november 2008 Tackar för svarenska kolla om zoogiganten har någon sådan fisk hemma Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 27 november 2008 Dela Postat 27 november 2008 väldigt trevlig fisk också, och inte så dyr. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 24 januari 2009 Författare Dela Postat 24 januari 2009 Hej alla Har en "Goniopora fruticosa" tror den heter som har varit ihopdragen nu i 2 månaders tid vad kan det bero på den har varit månster stor innan "hel utsträckt/fälld" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 29 januari 2009 Författare Dela Postat 29 januari 2009 ingen ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Crillo Postat 29 januari 2009 Dela Postat 29 januari 2009 Hur gick det med plattmaskarna?Angående Gonioporan så saknar troligen något, hur står det till med salthalt, KH, Ca och Mg? Tillsätter du spårämnen separat eller bara genom vattenbyten? Får den tillräckligt med ljus? Matar du den nåt?Inget konkret men lite att fundera över iallafall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 29 januari 2009 Författare Dela Postat 29 januari 2009 Matar du den nåt?Ohh nja ska inte den bara ha ljus ? har jag missat nått.Hur gick det med plattmaskarna?Angående Gonioporan så saknar troligen något, hur står det till med salthalt, KH, Ca och Mg? Tillsätter du spårämnen separat eller bara genom vattenbyten? Får den tillräckligt med ljus? Matar du den nåt?Inget konkret men lite att fundera över iallafall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 29 januari 2009 Författare Dela Postat 29 januari 2009 ang plattmaskarna så är de kvar men de verkar hålla sig i ett rimligt antal Minna vatten värden just nu är No2 0,1No3 25pH 8,2KH 6,1Ca 450Mg 960PO4 0Salt 1,022C 27,2 brukar vara 26 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Crillo Postat 29 januari 2009 Dela Postat 29 januari 2009 Vet inte om man behöver stödmata dom men läste på Reeflex att plankton var en del av dieten så det kanske kan vara bra med nåt ibland.Salthalten är väl låg, ta upp den till 1.024-1.025 över några dagar, även KH är på gränsen men kanske drar sig närmare 8 efter saltökningen, annars buffra försiktigt. Mäter du salthalten med refraktometer? Bäst att kolla vipparmsmätaren eller vad du har annars så den visar rätt.Mg är väldigt lågt och behöver buffras till 1320-1350 (använd t.ex Grotechs pulver, vätskor brukar mest vara för att bibehålla halten man har), vet inte hur mycket man kan öka på en gång men jag brukar inte köra mer än 50 åt gången. Men öka salthalten först eftersom det kommer tillföra lite.Mät värdena (Ca, KH, Mg) när du blandar nytt saltvatten också, kan nog vara ganska lågt redan där så det behöver buffras innan du gör vattenbyten.Inte sett plattmaskarna på korallerna? Blir som små märken om dom varit där å gnagt vad jag sett. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 2 februari 2009 Författare Dela Postat 2 februari 2009 min Ca är 460 nu och allt ser ok ut ?!Gör detta nått ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 16 april 2009 Författare Dela Postat 16 april 2009 Nitrat nitrat nitrat, jag blir inte av med det !Körde vodkametoden i ett par veckor var uppe på 8,5ml/dygn när jag gick över tillZEOstart2+ZEObak och nu kört det i en vecka ska inte nitraten gå neråt nu ?no3 = 50verkar inte gå upp eller ner oavsätt vad jag gör ?/Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 16 april 2009 Dela Postat 16 april 2009 För mig tog det ungefär 6 månader innan jag började se resultat på nitraterna med zeovit metoden. Jag körde försiktigt. Det kan ta lång tid innan det ger resultat oavsett metod. Vodkametoden fungerade inte alls i mitt kar.Kör på med en dagsdos av baken varje dag i ett par veckor, så borde det hända något. Bättre dosera lite varje dag, än mycket två ggr/v. Baken kan man dubbla dosen på, men jag skulle vara försiktig med det så det inte leder till bakterieblomning och därmed syrebrist. Kolkällan kör du på enligt rekommendation varje dag.BAK 5dr/dag i två veckor.START ~1ml/dagKan jag tänka mig blir ganska lagom i ditt kar. Du får helt enkelt testa dig fram lite vilket som funkar bra i din bytta. Mät gärna varannan dag eller så, när nitraterna börjar gå neråt så går det fort, så minska dosen något då.Överdosering leder troligen bara till motsatt effekt, då tar bakterierna bara kolkällan och låter bli nitraterna.EDIT:Hur ligger fosfaterna?Jag anser att bakterierna behöver lite fosfat med för att det ska fungera optimalt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.