Lasse Postat 20 december 2017 Postat 20 december 2017 (ändrat) 4 timmar sedan, Larsson sa: Nu vill vi få se lite bilder på karet med Instämmer med föregående talare MVH Lasse Ändrat 20 december 2017 av Lasse 1 Citera
Maglofster Postat 20 december 2017 Författare Postat 20 december 2017 7 timmar sedan, Larsson sa: Nu vill vi få se lite bilder på karet med Ja, det kommer strax! Verkar som min efterlängtade algskrapa för akrylakvarier kommer med posten idag eller imorgon Så då kan jag börja ta bilder snart! 1 Citera
Maglofster Postat 22 december 2017 Författare Postat 22 december 2017 (ändrat) Några usla mobilbilder på mina två "revpelare". Har petat i några koraller och får se hur det går. Tänkte först köra bare bottom, men tycker det är finare med sand. Har dykt mycket på Bali där det mestadels är mörk botten, så jag tänkte att jag testar det nu. Ändrat 22 december 2017 av Maglofster 4 Citera
Maglofster Postat 22 december 2017 Författare Postat 22 december 2017 (ändrat) Har också påbörjat installation av dessa. Dom sitter på väggen i garderoben bakom akvariet på samma ställe som jag har algreaktorn. Hade fått plats med dom i sumpskåpet, men tycker det är bra att lätt komma åt dom för service och så och vill helst inte fylla sumpskåpet helt med grejer heller. Ändrat 22 december 2017 av Maglofster 5 Citera
Maglofster Postat 23 december 2017 Författare Postat 23 december 2017 (ändrat) Nu börjar jag långsamt tuffa igång med Tritonmetoden. Hatten av till min fru som låter mig ha detta i garderoben Ändrat 23 december 2017 av Maglofster 8 Citera
Maglofster Postat 26 december 2017 Författare Postat 26 december 2017 (ändrat) Rullar på så sakteliga Ändrat 26 december 2017 av Maglofster 6 Citera
Maglofster Postat 27 december 2017 Författare Postat 27 december 2017 Hmm.. Verkar som om mitt exemplar av Gobidon Okinawae är en korallätare.. typiskt. Frågan är om jag behöver plocka ur den, hur elaka är dom, dödar dom sps:er? @Lasse vad är din erfarenhet, du har ju haft en hel bunt med liknande gobies? Citera
Lasse Postat 27 december 2017 Postat 27 december 2017 Hen äter inte - hen bygger bo :). Då återstår bara att du sköter om dina koraller så väl att de växer mer än vad okinawan bygger bo MVH Lasse 1 Citera
Maglofster Postat 27 december 2017 Författare Postat 27 december 2017 12 minuter sedan, Lasse sa: Hen äter inte - hen bygger bo :). Då återstår bara att du sköter om dina koraller så väl att de växer mer än vad okinawan bygger bo MVH Lasse Hmm.. den bygger isf bo i tre olika koraller. Citera
Lasse Postat 27 december 2017 Postat 27 december 2017 Du vet - bostadsbristen kan övergå att prova lediga lägenheter Jag har inget hör om att de äter polyper - däremot bosbyggandet och att de lever i symbios genom att rensa från alger och annat. Jag har 4 midnight levandes i lite olika färgade pinnar - aldrig sett någon direkt skada på korallerna. MVH Lasse 1 Citera
Maglofster Postat 28 december 2017 Författare Postat 28 december 2017 8 timmar sedan, Lasse sa: Du vet - bostadsbristen kan övergå att prova lediga lägenheter Jag har inget hör om att de äter polyper - däremot bosbyggandet och att de lever i symbios genom att rensa från alger och annat. Jag har 4 midnight levandes i lite olika färgade pinnar - aldrig sett någon direkt skada på korallerna. MVH Lasse Hmm, ja vi får se. Googlade lite och det verkar råda delade meningar om dom är revsäkra eller inte. Men jag avvaktar lite. Citera
Lasse Postat 28 december 2017 Postat 28 december 2017 Jag tror att de delade meningarna beror på misstolkning av fiskens algrensande beteende. Har den skadat dina koraller? MVH Lasse 1 Citera
Maglofster Postat 28 december 2017 Författare Postat 28 december 2017 1 timme sedan, Lasse sa: Jag tror att de delade meningarna beror på misstolkning av fiskens algrensande beteende. Har den skadat dina koraller? MVH Lasse Inte vad jag kan se. Polypexpansionen är något sämre, det är den enda påverkan jag noterat. Det är ju en vansinnigt charmig rackare, tillika min frus absoluta favorit, så jag vill ju helst inte göra mig av med den. Citera
Lasse Postat 28 december 2017 Postat 28 december 2017 (ändrat) i en artikel jag läste för några år sedan beskrevs ett ömsesidigt förhållande mellan dessa gobies och färgade pinnar. Koraller ger skydd och gobien håller rent från alger, parasiter och annat. Jag tror att det är detta som get upphov till ryktet att de inte är revsäkra. Jag har fyra midnight (en helt svart variant) som går in och ut ur olika koraller - har heller inte sett några skador. Behåll den tycker jag och speciellt med tanke om vad som står i din första post i denna tråd vad som var anledningen till ditt uppehåll i akvarieträsket så vill vi ju absolut att du skall vara kvar här och stå på god fot med din fru MVH Lasse Ändrat 28 december 2017 av Lasse 1 Citera
Maglofster Postat 28 december 2017 Författare Postat 28 december 2017 3 timmar sedan, Lasse sa: i en artikel jag läste för några år sedan beskrevs ett ömsesidigt förhållande mellan dessa gobies och färgade pinnar. Koraller ger skydd och gobien håller rent från alger, parasiter och annat. Jag tror att det är detta som get upphov till ryktet att de inte är revsäkra. Jag har fyra midnight (en helt svart variant) som går in och ut ur olika koraller - har heller inte sett några skador. Behåll den tycker jag och speciellt med tanke om vad som står i din första post i denna tråd vad som var anledningen till ditt uppehåll i akvarieträsket så vill vi ju absolut att du skall vara kvar här och stå på god fot med din fru MVH Lasse Du är klok du Lasse! 1 Citera
wrang Postat 28 december 2017 Postat 28 december 2017 On 2017-12-23 at 15:23, Maglofster sa: Nu börjar jag långsamt tuffa igång med Tritonmetoden. Hatten av till min fru som låter mig ha detta i garderoben Kör transparenta flaskor så du ser att det ligger gämt med doseringen utav alla vätskor samt att du släpper in luft k flaskan å ej får inplodering av flaskan. jag själv kör med juice 1liters Ica apelsin juice och satt på original etikett på dessa. 1 Citera
stigigemla Postat 28 december 2017 Postat 28 december 2017 Jag undrar. Vad hände när Lasse fyllde 45? 1 Citera
Maglofster Postat 29 december 2017 Författare Postat 29 december 2017 8 timmar sedan, wrang sa: Kör transparenta flaskor så du ser att det ligger gämt med doseringen utav alla vätskor samt att du släpper in luft k flaskan å ej får inplodering av flaskan. jag själv kör med juice 1liters Ica apelsin juice och satt på original etikett på dessa. Vet precis vilken flaska du menar. Ska ta och skaffa några sådana. Luft släpper jag faktiskt in genom korken, kom på det i sista sekunden innan jag drog igång doseringen Citera
Maglofster Postat 29 december 2017 Författare Postat 29 december 2017 (ändrat) Har inte riktigt fått PH dit jag vill. Ligger strax över 8, men är i princip aldrig över 8,1. Så jag kommer börja dra luften till skummaren genom Sofnolime. Ändrat 29 december 2017 av Maglofster 1 Citera
irwin_fletch Postat 29 december 2017 Postat 29 december 2017 1 timme sedan, Maglofster sa: Har inte riktigt fått PH dit jag vill. Ligger strax över 8, men är i princip aldrig över 8,1. Så jag kommer börja dra luften till skummaren genom Sofnolime. Kommer du bli nöjd med. Sen är bara frågan hur ofta du måste byta media för att hålla uppe ph. Jag har 7,9 natt och 8,2 dag med mättad media. 8,0 natt och 8,3 dag med fungerande media. Men går tyvärr rätt så snabbt (två till tre veckor) för 1 liter media att bli verkningslös. Men jag har en riktigt fattigmanslösning på installationen så möjligt att det kan vara en bidragande orsak. Vart köpte du sofnolime? Behöver göra ett nytt inköp för kommande år. 1 Citera
Maglofster Postat 29 december 2017 Författare Postat 29 december 2017 2 minuter sedan, irwin_fletch sa: Kommer du bli nöjd med. Sen är bara frågan hur ofta du måste byta media för att hålla uppe ph. Jag har 7,9 natt och 8,2 dag med mättad media. 8,0 natt och 8,3 dag med fungerande media. Men går tyvärr rätt så snabbt (två till tre veckor) för 1 liter media att bli verkningslös. Men jag har en riktigt fattigmanslösning på installationen så möjligt att det kan vara en bidragande orsak. Vart köpte du sofnolime? Behöver göra ett nytt inköp för kommande år. Jag har en variation mellan 8,01 till 8,1 - hade varit fint om jag kunde få kanske 8,2 till 8,3. Jag kommer köra det genom en FM Skim Breeze, 1 liters reaktor. Jag köpte min dunk hos www.dykmagasinet.se - köper min dykprylar där också, dom är riktigt bra att ha att göra med. 1 Citera
danne031 Postat 3 januari 2018 Postat 3 januari 2018 Apropå okinawa så hade jag en rackare om under ett par år putsade en pavona cactus. Det var inte förrän fisken dog som jag fick se att pavonan hade polyper, det var ett wow moment 1 Citera
Bujje Postat 3 januari 2018 Postat 3 januari 2018 On 29 december 2017 at 12:57, Maglofster sa: Jag har en variation mellan 8,01 till 8,1 - hade varit fint om jag kunde få kanske 8,2 till 8,3. Jag kommer köra det genom en FM Skim Breeze, 1 liters reaktor. Jag köpte min dunk hos www.dykmagasinet.se - köper min dykprylar där också, dom är riktigt bra att ha att göra med. Ni som kör Sofnolime, hur vet ni när det är "slut"? Gissar genom pH-kurvan? Hur länge varar sofnolime? Varför kör ni inte typ ATI:s Carbo Ex (https://www.shop-meeresaquaristik.de/Protein-skimmer/Skimmer-pumps-and-spare-parts/spareparts-skimmer/ATI-Carbo-Ex-Refill-Bag-3250g-10966::20351.html ) 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.