Gå till innehåll

Kemi-forum.


Capote

Rekommenderade inlägg

En viktig del i hobbyn är förståelsen för den kemi vi har att hantera. Jag föreslår starten av ett sådant underforum där trådar kring detta kan samlas. Nyttig information för nybörjare som är på väg att starta upp och fördjupade utbyte för de som varit med länge. Som det är nu ligger dessa ofta under andra ämnen och kan vara svåra att hitta för det är oftast ett akut problem som beskrivs och där lösningen ligger i förståelsen för de kemiska processerna.

Någon mer än jag som har detta intresse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan hålla med om att det skulle vara bra med en kemi del i forumet. Men det är bara det att ofta kommer kemin tillsammans med teknik och då hör de ihop eller så kommer det tillsammans med första akvariet. Jag har i och för sig funderingar på kemin men vet inte riktigt om inte det ofta hänger ihop med andra ämnen som ovan eller vatten.

Det kan säkert finnas anledning att ha en avdelning för kemi men vi ska inte heller ha för många indelningar så det gör det svårt att veta vart man ska söka eller lägga in ämnen.

Önskar gärna få exempel på frågor som skulle kunna komma in under kemi avdelningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spontant tycker man ju att det låter jättebra men var skall man starta sina trådar? Då får vi välja mellan styrsystem, kalkreaktor och akvariekemi bara för att ta ett exempel.

Man skulle t.ex kunna kalla det för :

Vattenkemi

Värden, tester, tillsatser.

Eller blir det för snävt så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag ursprungligen menade var t.ex. frågor av typen:

Calciumclorid Calciumhydroxid, varför den ena eller den andra.

Som Ingvar skriver CO2 när det löser sig i vatten, relaterat till ph och karbontakoncentration m.m.

Vad driver ph

Kh högt/lågt varför, defintion, vad beror det på, vad hänger det ihop med.

Redox-diskussioner

Nitrit/Nitrat

Vad gör vodkan i burken egentligen.

Järn, magnesium, strontium Jod, m.m. Spårämnen varför, hur ofta förutsättningar o.s.v.

m.m. m.m.

Det finns massor och att vi hjälper varandra att lära oss mer om de kemiska processerna från basalt till "nörd-nivå".

Plats att leta när kh't rasar i den egna burken utan anledning... t.ex.

Jag menar att det hälls och pytsas rätt mycke i våra burkar utan att vi alltid vet riktigt vad som händer eller borde hända.

Jag menar alltså inte filter-diskussioner, styrsystem, zeovit, balling m.m för det finns på andra platser och det handlar mer om att på ett eller annat försöka nå dit man önskar.

Den här skulle bli lite mer torr och teoretisk om man säger så.:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag ursprungligen menade var t.ex. frågor av typen:

Calciumclorid Calciumhydroxid, varför den ena eller den andra.

Som Ingvar skriver CO2 när det löser sig i vatten, relaterat till ph och karbontakoncentration m.m.

Vad driver ph

Kh högt/lågt varför, defintion, vad beror det på, vad hänger det ihop med.

Redox-diskussioner

Nitrit/Nitrat

Vad gör vodkan i burken egentligen.

Järn, magnesium, strontium Jod, m.m. Spårämnen varför, hur ofta förutsättningar o.s.v.

m.m. m.m.

Det finns massor och att vi hjälper varandra att lära oss mer om de kemiska processerna från basalt till "nörd-nivå".

Plats att leta när kh't rasar i den egna burken utan anledning... t.ex.

Jag menar att det hälls och pytsas rätt mycke i våra burkar utan att vi alltid vet riktigt vad som händer eller borde hända.

Jag menar alltså inte filter-diskussioner, styrsystem, zeovit, balling m.m för det finns på andra platser och det handlar mer om att på ett eller annat försöka nå dit man önskar.

Den här skulle bli lite mer torr och teoretisk om man säger så.:x

Några av de ämnen du tar upp är biologi, skulle man ha en sån tråd också? Duger det inte med vatten och sjukdommar eller vad den heter, kemi känns så begränsad?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker ni är inne på rätt väg. Dock tycker ju jag som icke erfaren att kemi hör mer ihop med vatten än sjukdomar. För vattnet är basen i all kemi när det gäller saltvatten. Vilket gör att jag i så fall tycker att man ska göra om rubriken sjukdommar/vatten till bara sjukdommar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig får ni gärna skapa en kemitråd. Men för att visa att det inte är så lätt att sätta in dem i kemifacket så tog jag några av dina ämnen igen Capote.

Biologi:

Nitrit/Nitrat

Vad gör vodkan i burken egentligen.

Kemi, men hur mycket och varför är biologi:

Järn, magnesium, strontium Jod, spårämnen Calciumclorid, Calciumhydroxid och kh.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig får ni gärna skapa en kemitråd. Men för att visa att det inte är så lätt att sätta in dem i kemifacket så tog jag några av dina ämnen igen Capote.

Biologi:

Nitrit/Nitrat

Vad gör vodkan i burken egentligen.

Kemi, men hur mycket och varför är biologi:

Järn, magnesium, strontium Jod, spårämnen Calciumclorid, Calciumhydroxid och kh.

/Janne

Visst är det svårt: En denitrifikationsprocess som bryter ned Nitrit till Nitrat o.s.v. är en kemisk process även om den beror av en bakterieflora. Visst sägs karbonaterna i etanolen göda en heterotrophisk bakterie som kan bryta ned nitrat, men vad är en karbonat och finns det andra sätt att tillföra det än via vodka och vad har vodkans innehåll för påverkan på övriga processer.

Mig spelar det inte så stor roll hur vi namnger det. Men jag såg en nybörjare i en tråd som köpte ett nitrit-test när han ville ha ett nitrat-test och det är ju onödigt. Han borde kunna hitta infon enklare.

Jag önskar bara mer och lättfunnet snack om detta område. Man får ge det ett hyggligt bra sammanfattande namn. Det finns ju alltid gränsdragningsproblem. (sjukdomar & vattnet t.ex.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte bara till att skapa forumet och om trådarna hamnar fel så kan man väl be en moderator att flytta dem som jag har sett att vargklo gjort med ett par trådar.. Sedan får vi väl se om forumet blir tomt eller bara innehåller rent och luddigt kemisnack.. Kan nog vara bra att ha mer "rena" forum så man slipper känna sig helkorkad när man läser i nybörjarsektionerna. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det nu är så att det finns behov att ha ett eget "forum" för kemi tycker jag att sjukdomar och vatten ska var tvår separata delar. Sen får vatten innehålla kem och biologi samt praktiska problem. Men ser igentligen inte något behov då det går att ställa frågorna under sjukdomar och vatten alternativt koplatt till någon teknisk utrustning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...