stigigemla Postat 12 mars 2006 Dela Postat 12 mars 2006 Det är nästan säkert Amphipoder. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 mars 2006 Författare Dela Postat 12 mars 2006 Okej vad gör sådana? är de skadliga på något vis? eller kanske nyttiga? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 12 mars 2006 Dela Postat 12 mars 2006 Små nyttodjur har jag uppfattat det som, är mat åt andra djur tex räkor och småkryp.Hittade detta genom Google: http://saltaquarium.about.com/od/copepodamphipodprofile1/ Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 mars 2006 Författare Dela Postat 12 mars 2006 Kul, nyttodjur och mandarinmat alltså. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 mars 2006 Dela Postat 12 mars 2006 Det är nyttodjur fast roliga att kolla in. Tycker i alla fall jag som inbillar mig att jag också kan avläsa vattenkvaliteten litet grann på hur de beter sig. Kommer de fram dagtid är vattnet för magert vilket också syns på skivanemonerna som inte pöser upp som vanligt. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 mars 2006 Författare Dela Postat 12 mars 2006 Bara de mycket små som nyss dykt upp syns dagtid, den stora som jag hittat kom fram när jag bökade i sanden för att få bort lite alger. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 12 mars 2006 Dela Postat 12 mars 2006 Även om det är Mandarinmat så kommer tyvärr en Mandarin att stendö i ett så litet akvarium om den inte accepterar annan mat redan i affären. Sägs att det krävs runt 300-500 liter och rikligt med levandesten för att skapa tillräckligt med kryp för en Mandarin. Det är synd för de är så himla fina. Skulle så gärna vilja ha en själv. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 mars 2006 Författare Dela Postat 12 mars 2006 Ja , skulle INTE peta i en sådan i min burk. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 12 mars 2006 Dela Postat 12 mars 2006 Vad bra. Blev bara lite orolig när du sa Mandarinmat Tycker nog att det är den vackraste fisken som finns. Buhu... får skaffa större... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 12 mars 2006 Författare Dela Postat 12 mars 2006 Nä, jag refererade bara till just det att de kan vara svåra att få att äta annat än levande kräftdjur som finns i väl inkörda kar, dessutom är mitt kar för litet för de flesta fiskar, den lilla gobie som jag har får flytta om den blir för stor. Går just nu omkring och planerar konverteringen av mitt 375 liters, där kanske man kan ha ett par fiskar i alla fall. .Mitt intresse ligger nog mera åt lägre djur och microfaunan i sig, hur man kan få ett stabilt och intressant litet ekosystem. Så fiskar är inte prio 1. (Men mandarinerna ÄR otroligt vackra.) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 12 mars 2006 Dela Postat 12 mars 2006 Är också inne på ekosystemhållet och kör bl.a. därför med en djup sandbädd. Det finns mycket mystiskt liv i akvariet som är väldigt intressant förutom fiskar och koraller. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 13 mars 2006 Författare Dela Postat 13 mars 2006 Såg just något som jag inte gillade riktigt, en iofs mycket liten räkliknande sak rusade ut ifrån ett mellanrum mellan sanden och stenen och snappade åt sig något.Det jag han se av den var att den hadde något som liknade antenner fram, delad stjärt som en kräfta, var jämntjock längs hela kroppen (Ganska långsmal) och beige i färgen.Mycket snabb.Kan det vara en mantis månne? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
matte54 Postat 14 mars 2006 Dela Postat 14 mars 2006 mycket möjligt, det som kännetecknade min mantis lite va att jag såg den satt i sin håla med sina tentackel ögonuppstickande... min va grön kanske 1 cm lång... du kan ju hoppas att nån av dina fiskar lr nått äter den medans den är liten annars blir det börja bygga fällor när den växer till sig Mvh Máthias Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 15 mars 2006 Författare Dela Postat 15 mars 2006 Lägger upp några bilder på alger som jag inte vet vad det är och vad som skulle kunna tänkas äta dem.Av de röda menas de små buskarna (en mörk och en lite ljusare) längre bak i bilden.Någon som vet? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 15 mars 2006 Författare Dela Postat 15 mars 2006 En fråga till.Att olika metaller och saltvatten inte går bra ihop vet jag men undrar över det här med pumpar.Jag har en mängd pumpar liggandes som går, och/eller har gått i sötvatten. Flertalet av dessa har en pinne av rostfritt stål som impellern sitter på.Läste på en tillverkares hemsida att en av pumparna var för både söt- och saltvatten, rev isär pumpen och ser att även den har en liten stålpinne i sig.Hur är det egentligen? Kan jag använda dessa till salt och fortfarande sova hyffsat om nätterna? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 mars 2006 Dela Postat 15 mars 2006 Ja. Det finns olika typer av rostfritt stål och det verkar som om axlarna alltid(?) tål saltvatten. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 15 mars 2006 Författare Dela Postat 15 mars 2006 Tack! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 15 mars 2006 Dela Postat 15 mars 2006 Rostfritt stål av bra kvalitet ska hålla länge i saltvatten. Järn är heller ingen direkt fara till skillnad från koppar så du lär kunna använda den. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 15 mars 2006 Dela Postat 15 mars 2006 Hoppsan... svarade visst efter att bara ha läst t.om. sida 6 Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 19 mars 2006 Författare Dela Postat 19 mars 2006 Okidey.En fråga om utfodring, jag har ju en Amblygobius Rainfordi och en Kardinal (eld) räka, har hittills matat mycket, mycket lite med artemia varje dag, dock verkar fisken inte direkt intresserad (käkar hellre snigelbajs) och räkan kommer ej fram från sitt gömställe utan väntar tills jag slår på cirkulationen (stänger av den så att det kan "snöa" lite på stjärnpolypen) och fångar sådant som flyger förbi där han sitter.Jag vet att fisken även äter alger och inte är ett matvrak direkt.Så frågan lyder : Kan jag dra ned på utfodringen? och i så fall - hur ofta? var annan dag eller? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
matte54 Postat 19 mars 2006 Dela Postat 19 mars 2006 är faktiskt intresserad av samma frågor som h8red här , för att jag av nån anledning blivit en härmapajag har även jag en eldräka och en Rainfordi roger hade ett par så jag blev pålurad en Mvh Mathias Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 19 mars 2006 Författare Dela Postat 19 mars 2006 Eeen grej till, satt och fixilurade med en pump som jag tänkte ha i burken och limmade lite med ett snabblim, tittade sedan på innehållsförteckningen när jag limmat klart och ser att limmet innehåller cyanoakrylat (limmet heter Loctite Super Attak).Är det risk för cyanobakterier eller annat ofog om jag använder denna i burken? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 19 mars 2006 Dela Postat 19 mars 2006 Du kan använda det limmet. Har faktiskt använt det limmet till att limma fraggar. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
H8RED Postat 19 mars 2006 Författare Dela Postat 19 mars 2006 Tack och bock! :) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 20 mars 2006 Dela Postat 20 mars 2006 Cyanoakrylat var ursprungligen till för att användas inom sjukvården och limma igen sår med. Så det skall fungera bra, iaf i rimliga mängder. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg