Gå till innehåll

Bosses akvarie


Syd

Rekommenderade inlägg

Hej på er tänkte visa lite bilder från mitt akvarie, har smygtittat länge på er andras nu och läst många lärorika frågeställningar på forumet.

Man är fortfarande lite grön på detta med saltvatten men det går åt rätt håll tycker jag.

post-2168-144689125123_thumb.jpg

post-2168-14468912512428_thumb.jpg

post-2168-1446891251255_thumb.jpg

post-2168-14468912512663_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en bild på sumpen, den är placerad i källarplan under akvariet, det fungerar även som avkylning under sommartid det är 19 grader i tvättstugan året om vilket ger ca 28 grader i akvariet under heta sommardagar.

Tekniken är Nitratfilter, Skummare, Uvc och Rowaphos i eget fack i sumpen. Belysning två blå lysrör ett vitt 10 000 k lysrör och en Geismann 250W 14 000k. Akvariet är på ca 300 lit 150 x 50 x 50 med välvd framruta och sumpen på ca 90 lit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart smart med sumpen i källaren, det e ju ett vanligt problem med för varma akvarium, speciellt på sommaren.

Jag har funderat lite på min egen källare, men har inte vågat nämna nåt för frugan.

Hon skulle garanterat slå ihjäl mej om jag borrar hål i vardags/TV-rummet!

Vad har du för returpump? Hur mycket ger den med den stora höjdskillnaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De e bra att ni påpekar böjarna på returen man blir lite hemmablind, sumpen stod i garderoben sidan om akvariet tidigare men då jag fick värmeproblem flyttades den ner i källaren och sugen på att provköra så testade jag med de gamla rören plus en bit styv golvärmeslang sedan har det fått vara kvar av ren lättja. Det ska nu åtgärdas.

Pumpen är en Deltec HLP 5250 lyfthöjd 5,3 m står det på den och det verkar fungera körde tidigare med en dammpump men den stod i sumpen (=värme), angående den vita sanden så har jag bara ett tunt lager framtill på den fria glasbottnen, så när det är dax för vattenbyte suger jag ut den och lägger i ny.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian

Skummaren är en Deltec AP 600, nitratfiltret är också Deltec utan intern pump, kalkreaktorn är en Dupla.

Nitratfiltret har varit lite upp och ner för det brukar slagga igen i kranen som man använder för att begränsa vattenflödet, men en lokal akvariehandlare hade små flödesbegränsare som man bara satte på slangen, de finns från 2 lit per tim till 8 lit per tim, jag använder nu 2 litersen och behöver inte använda kranen alls satte en likadan till kalkreaktorn också det verkar fungera bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det droppknappar för trädgårdsbevattning får man kolla funktionen.Vissa är tryckreglerade och behöver en bar för att öppna men det har väl handlaren kollat. De som inte är tryckreglerade minskar flödet genom att leda vattnet genom en labyrint med många 180 graders vändningar som bromsar vattnet. De brukar vara märkta med flöde vid fyra bar tryck så de ger betydligt mindre än märkt flöde. Vissa är färgmärkta.

De finns för en till tolv liter per timme vid fyra bar. En fjärdedel av trycket ger halva flödet så det blir betydligt mindre när man driver dem med en vanlig akvariepump. De fungerar mycket bättre än en kran för där är det en smal springa som begränsar flödet. Genom den större ytan på kanalen kalkar de inte igen lika lätt som en kran. Normalpris i trädgårdshandeln runt 15 kronor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...