Gå till innehåll

Hur gör ni med semestrar?


vbownswow

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har tidigare dippat tårna i saltvattenkar men slutade bland annat för att jag inte hade tänkt genom mitt val av kar och kände att jag gick lite för fort fram allmänt.

Nu går jag i tankarna att göra om och göra rätt men har några funderingar kring semestrar och sånt.

 

Hur gör ni när ni åker på semester i säg en vecka? Kan karet klara sig själv under tiden utan mat och "underhåll"? Jag tänkte inte köra på stort utan tänkte mig något i stil med ett 60 liters red sea reefer nano max. Denna har tex en ato inbyggd som räcker i 3 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt nuvarande kar har jag byggt för minmalt underhåll och har en stor sötvattensbehållare och inga andra doserpumpar eller tillsatser.
Det jag gjorde med mina tidigare akvarium när jag åkte bort var att koppla in en extra stor extern sötvattensbehållare. Så mitt tips är att köpa en plastlåda godkänd för livsmedel med stor volym och placera ATO pumpen i den. Sen en automatisk matare, tex eheim, samt se till att ev tillsatser är påfyllda till max. Är man extra nojig kan man koppla en webbkamera mot akvariet, tex har autoaqua en variant. Men då bör man ha någon som man kan skicka för att åtgärda eventuella missöden också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Strikt said:

I mitt nuvarande kar har jag byggt för minmalt underhåll och har en stor sötvattensbehållare och inga andra doserpumpar eller tillsatser.
Det jag gjorde med mina tidigare akvarium när jag åkte bort var att koppla in en extra stor extern sötvattensbehållare. Så mitt tips är att köpa en plastlåda godkänd för livsmedel med stor volym och placera ATO pumpen i den. Sen en automatisk matare, tex eheim, samt se till att ev tillsatser är påfyllda till max. Är man extra nojig kan man koppla en webbkamera mot akvariet, tex har autoaqua en variant. Men då bör man ha någon som man kan skicka för att åtgärda eventuella missöden också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Så det enda du har nu är en ato som fyller på med sötvatten och sen kan du låta karet stå i säg en vecka? Hur gör du för att minimera risken för att den börjar läcka tex?

 

Hur länge kan man låta ett kar gå utan mat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt är ett snöre :)

 

Vissa djur (extremt få) behöver mat varje dag, de allra flesta kan gå en vecka utan att få mat utan problem.

 

Hur länge den ato'n räcker går inte att veta på förhand, avdunstning varierar mellan olika hem och mellan årstiderna, det hänger på skillnader mellan temperaturer och luftfuktighet mellan rum och vatten. Med lock på ett litet ganska stängt kar kan man gå flera veckor utan att det dunstar nämnvärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I regel går det nog att lösa så att en vecka inte är några problem.
När vi var iväg två veckor fixade jag så att matning gjordes några gånger men då hade jag en Blåprickig rocka som behövde äta upp sig lite och var relativt ny i karet..... Idag tror jag att jag skulle vilja ha tillsyn och kanske matning nån gång om jag skulle lämna två veckor men en vecka är inga problem

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har oftast fiskvakt som dyker förbi varannan dag och matar om jag är borta mer än 3-4 dar. Har extra med osmosvatten tillgängligt ifall det skulle behövas och kollar att inte nån av ballingbehållarna håller på att bli tom om jag är borta mer än en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en risk med för stor osmosbehållare. Om ATO:n hänger sig/går sönder och tömmer hela behållaren. Man ska väl helst räkna ut så att osmos/ro behållarens hela volym kan sväljas av sumpen och det totala systemet utan att ge översvämning. Nuförtiden finns det visserligen en hel del extra säkerhetslösningar även mot detta såsom ÖVRE flottörer - optiska ögon, tidrelän ( dvs hur länge pumpen kan gå nonstop ) Jättebra tills det inte fungerar ;) Det går att dra säkerhetstänket hur långt som helst egentligen. En flottör uppe, nere, en flottör för att kontrollera flottörerna .. ;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min färskvattentank räcker i 7 dagar.

 

Vid längre semestrar kopplar jag in en extra doserpump till en egen sötvattentank, som då trycker nästan allt som ATO skulle tryckt i, o får alltså på så vis min vanliga osmolator att räcka mycket längre (beroende på hur nära man vågar gå).

 

Mat verkar dom klara sig utan i kortare perioder (ett clown par), vid långsemester ordnar jag nån som kommer o matar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan eventuellt minska avdunstningen och djurens behov av mat genom att sänka temperaturen.

 

Ökad salthalt pga avdunstning behöver dock inte vara något större problem. Om man sänker salthalten till en låg nivå innan man reser bort så hinner den inte stiga till farligt höga nivåer på en vecka (eller två?). Är man borta två veckor kanske man rentav skulle kunna sätta en digital timer på ATO:n, så att den stängs av permanent efter en vecka när ATO-behållaren börjar bli tom (så att inte pumpen går torr).

 

Däremot kan viss teknisk utrustning vara beroende av exakt vattennivå (t ex inneskummare med ytavsug), och om man har en sump kanske det blir för stora nivåskillnader i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det enda du har nu är en ato som fyller på med sötvatten och sen kan du låta karet stå i säg en vecka? Hur gör du för att minimera risken för att den börjar läcka tex?
 
Hur länge kan man låta ett kar gå utan mat?


Ja, endast en ATO med stor behållare och en auto-matare av fiskmat. Om man köper en rejäl plastback är läckagerisken minimal. Jag brukar också rengöra optiska sensorn på ATO:n för att mota ”murphy” vid grind, så att säga.
Sen tidigare kar har jag också som vana att ändra så lite som möjligt i akvarieskötseln innan bortavaro för att inte strula till det i onödan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips för dem som är lite nojjig och vill ha lite extra säkerhet så finns en app till android(finns säkert till ifånar oxå) som ger funktionen att med en gammal avdankad telefon, uppkopplad till hemmets wifi möjligheten att när som helst logga in i sin vanliga telefon och se vad som händer där hemma. Appen har funktioner som rörelse sensor där den spelar enbart in om den känner av rörelse, skickar även ett mess till din vanliga telefon att den känner av något. Sen såklart direktkontakt och kunna både se å höra vad som händer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...