Postat 9 november 20196 Ă„r Har funderat en del pĂ„ det hĂ€r med ph-vĂ€rde, har en alkatronic och efter senaste uppdateringen fĂ„r man dĂ€r ocksĂ„ ph i vattnet, jag ligger lite vĂ€l lĂ„gt kĂ€nner jag, pendlar mellan 7,8 och 8,0.....Har akvariet, sump och allt i ett dedikerat ganska litet rum dĂ€r det nu pĂ„ höst o vinter blir ganska varmt och fuktigt, ventilationen trycker nu ut luft (PĂ„ sommaren tvĂ€rtom), sĂ„ jag tĂ€nkte helt enkelt att det kunde vara gynnsamt pĂ„ ph att plocka skummarluften utifrĂ„n! Sagt och gjort, har skummaren ganska nĂ€ra ventilstionshĂ„let sĂ„ det gick lĂ€tt att koppla pĂ„ en slĂ€ng som suger luft utifrĂ„n.Men, det har ingen som helst pĂ„verkan pĂ„ ph i karet under de tvĂ„ dygn jag kört sĂ„! Hur tusan kan det vara sĂ„!?? Kan sĂ€ga att karet Ă€r pĂ„ 980l, kör dsb men har oxĂ„ en algreaktor som gĂ„r pĂ„ omvĂ€nd lyscykel vilket borde frĂ€mja ett jĂ€mt och högt ph....  En annan tanke Ă€r att koppla in en kalkmixer som jag har stĂ„ende och lĂ„ta doserpumpen pytsa i lite kalkvatten, frĂ€mst nattetid för att fĂ„ upp ph?  Vad tror ni? Jag trodde att uteluften iallafall skulle ha lite pĂ„verkan....  Skickat frĂ„n min SM-G960F via Tapatalk Â
Postat 9 november 20196 Ă„r Kör du koldioxidmatad kalciumreaktor?  Hur lĂ„ngt utanför ventilen tar du luften? Om du trycker ut inneluften genom ventilen kanske det Ă€r den luften du suger tillbaka in i skummaren?  Ăndrat 9 november 20196 Ă„r av petnym
Postat 9 november 20196 Är Författare Vanlig balling...Ja det finns en risk att det blir lite samma luft, intyget ligger nÄgon cm utanför, ska kanske prova dra ut nÄgon cm till frÄn vÀggenSkickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk
Postat 9 november 20196 Ă„r Om du har en luftpump kan du ta en liten spann med akvarievatten och stĂ€lla ute övet dagen. LĂ„t luftpumpen ocksĂ„ stĂ„ ute. MĂ€t pH före och efter. DĂ„ ser du om du har överflöd av kolsyra(löst koldioxid) i vattnet eller inte.Â
Postat 10 november 20196 Ă„r On 2019-11-09 at 10:12, MattiasN sa:  Har funderat en del pĂ„ det hĂ€r med ph-vĂ€rde, har en alkatronic och efter senaste uppdateringen fĂ„r man dĂ€r ocksĂ„ ph i vattnet, jag ligger lite vĂ€l lĂ„gt kĂ€nner jag, pendlar mellan 7,8 och 8,0..... Har akvariet, sump och allt i ett dedikerat ganska litet rum dĂ€r det nu pĂ„ höst o vinter blir ganska varmt och fuktigt, ventilationen trycker nu ut luft (PĂ„ sommaren tvĂ€rtom), sĂ„ jag tĂ€nkte helt enkelt att det kunde vara gynnsamt pĂ„ ph att plocka skummarluften utifrĂ„n! Sagt och gjort, har skummaren ganska nĂ€ra ventilstionshĂ„let sĂ„ det gick lĂ€tt att koppla pĂ„ en slĂ€ng som suger luft utifrĂ„n. Men, det har ingen som helst pĂ„verkan pĂ„ ph i karet under de tvĂ„ dygn jag kört sĂ„! Hur tusan kan det vara sĂ„!??  Kan sĂ€ga att karet Ă€r pĂ„ 980l, kör dsb men har oxĂ„ en algreaktor som gĂ„r pĂ„ omvĂ€nd lyscykel vilket borde frĂ€mja ett jĂ€mt och högt ph....  En annan tanke Ă€r att koppla in en kalkmixer som jag har stĂ„ende och lĂ„ta doserpumpen pytsa i lite kalkvatten, frĂ€mst nattetid för att fĂ„ upp ph?  Vad tror ni? Jag trodde att uteluften iallafall skulle ha lite pĂ„verkan....  Skickat frĂ„n min SM-G960F via Tapatalk    du kanske har för klen skummare sĂ„ skillnaden inte mĂ€rks? För rent teoretiskt skall det bli en skillnad. Men allra bĂ€st Ă€r att lĂ„ta skummare dra in luft med nĂ€stan 0 ppm i CO2, dvs kör luften genom CO2 absorb media. NĂ€re jag gör det stiger ph med 0.2 över hela dygnet. Men Ă€ven dĂ€r krĂ€vs en skummare som drar mkt luft,. för att fĂ„ full effekt .  Jonas  Â
Postat 10 november 20196 Är Författare du kanske har för klen skummare sÄ skillnaden inte mÀrks? För rent teoretiskt skall det bli en skillnad. Men allra bÀst Àr att lÄta skummare dra in luft med nÀstan 0 ppm i CO2, dvs kör luften genom CO2 absorb media. NÀre jag gör det stiger ph med 0.2 över hela dygnet. Men Àven dÀr krÀvs en skummare som drar mkt luft,. för att fÄ full effekt .  Jonas   Nja har en Bubbleking Double cone 250, minns inte riktigt effekt men den drar in ganska gott om luft sÄ visst borde det ge effekt..... Men ska dra ut slangen nÄn cm till sÄ jag inte suger in samma luft som knuffas ut i ventilationskanalen och se men det borde inte vara det eftersom slangen redan sticker ut e bit...Co2 skrubber funkar vÀl lite sÀmre i fuktig luft? Blir lite fuktigt i rummet....Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk
Postat 24 november 20196 Är Författare Har provat lite olika senaste tiden, inget som gett omedelbar mÀrkbar effekt pÄ ph... Har testat ta av tÀckskivan över min första sump med dsb, sumpen Àr pÄ 200l och har haft tÀckskiva över för att hÄlla nere avdunstningen. TÀnkte att att det kanske kunde göra skillnad men ingen effekt...Provar oxÄ köra i kalkvatten men har tagit försiktig dos Àn sÄ lÀnge sÄ det har inte heller gett effekt Àn, men kommer öka dosen efterhand nuHar dessutom vÀnt flÀkten i ventilationen, har tidigare kört med flÀkt som blÄser ut varm/fuktig luft ur rummet under vinterhalvÄret, men har nu vÀnt sÄ att den istÀllet drar in luft utifrÄn för att fÄ in friskluft, men ingen effekt dÀr heller...Har bra cirkulation pÄ ytan i karet och skummare som borde dra in tillrÀckligt .ed luft, BK Doublecone 250...Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk
Postat 24 november 20196 Är Det Àr inget problem med fuktig luft och CO2 scrubber - tvÀrtom sÄ förbÀttrar fuktig luft förmÄgan att ta bort CO2  MVH Lasse
Postat 24 november 20196 Är Författare Okej, hade för mig att det försÀmrades av luftfuktigheten, co2-skrubb Àr vÀl nÀsta projekt att prova, men anledningen var egentligen mest att fÄ in mer frisk uteluft i akvarierummet....Det verkar som dykarvarianten av co2-skrubb Àr lite svÄrare att fÄ tag pÄ, har kÀnslan att det blir ganska dyrt med akvarietillverkarnas urval... Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk
Postat 24 november 20196 Är HÀr har du i Lund  Sök pÄ sofnolime 797. tips - anvÀnd bÄde utomhusluft och en seriekopplad C=2 scrubber  MVH Lasse
Postat 2 december 20196 Ă„r Författare On 2019-11-24 at 21:29, Lasse sa: HĂ€r har du i Lund  Sök pĂ„ sofnolime 797. tips - anvĂ€nd bĂ„de utomhusluft och en seriekopplad C=2 scrubber  MVH Lasse Perfekt tack! Har fĂ„tt lite positiv effekt pĂ„ ph genom att dosera kalkvatten, senaste dagarna hyfsat stabilt mellan 7,9-8,1 Det ska gĂ€rna gĂ€rna upp lite till, men fĂ„r se om ekonomin klarar fler akvarieinköp innan jul....Â
Postat 2 december 20196 Ă„r Vet inte om det Ă€r off topic. Jag kör 2 intag med syre till min skummare. Har kopplat pĂ„ 2 st CO2 scrubbers till dem.  Ser nu runtomkring att folk börjar koppla pĂ„ recirkulerande CO2 filter. Varför vill man ha det recirkulerande? Blir det mer effektivt? Varar median lĂ€ngre? Blir effekten pĂ„ pH lika stor om det Ă€r samma luft som gĂ„r runt och runt? Â
Postat 2 december 20196 Ă„r Har slangen utifrĂ„n betydelse större dimension samma sug vid skummare eller Ă€rĂr det Ă€ven bĂ€ttre hĂ€r med Större dimension pĂ„ slangen fram till skummaren?Skickat frĂ„n min iPhone med Tapatalk
Postat 3 december 20196 Ă„r 9 timmar sedan, wrang sa: Har slangen utifrĂ„n betydelse större dimension samma sug vid skummare eller Ă€r Ăr det Ă€ven bĂ€ttre hĂ€r med Större dimension pĂ„ slangen fram till skummaren? Skickat frĂ„n min iPhone med Tapatalk  Jag bad flödesgurun Slanten titta pĂ„ det en gĂ„ng, koncensus blev att luft flyttar sig sĂ„ lĂ€tt att det ska till vĂ€ldigt mĂ„nga meter slang innan dimensionen hindrar flödet. Jag valde sjĂ€lv en slang som var dimensionen större sĂ„ att den frĂ„n skummaren kan sticka in i den, rĂ€tt eller fel men 5m slang och jag upplever Ă„tminstone inga problem.
Postat 3 december 20196 Är 7 timmar sedan, danne031 sa:  Jag bad flödesgurun Slanten titta pÄ det en gÄng, koncensus blev att luft flyttar sig sÄ lÀtt att det ska till vÀldigt mÄnga meter slang innan dimensionen hindrar flödet. Jag valde sjÀlv en slang som var dimensionen större sÄ att den frÄn skummaren kan sticka in i den, rÀtt eller fel men 5m slang och jag upplever Ätminstone inga problem. Kanon tack dÄ Àr det inget ogjort jobb. Satte in ett 16mm VP rör i vÀggen Ä ut pÄ utsidan med tejpade skarvar. TÀnkte att detta skulle funka...
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.