Gå till innehåll

ATO fråga när man har sump!


Mattias7898

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag har byggt ca 90 liter sump till mitt Juwel akvarium. över riningen består av 1 tums rör, ett ner i akvariet som sitter i ett  2 tums rör och returen är på andra sidan och är också 1 tum.

Sitter en kulventil nere på överringings röret för att förhindra gurglande. Returpumpen är på 5500l/h  körs på 60% 

 

Nivån i sumpen och akvariet är stabilt. 

 

Har tunze ato 3155 och det sitter i retur facket i sumpen, till mitt problem jag har märkt är att när aton går när vattnet har evaporerat så fyller den upp till min nivån jag har satt sensorn på i sumpen, sen kan det ta 5 min så går ato:n igen och fyller upp till min markeringen och så kan den hålla på till den har tömt hela ato behållaren upp i akvariet så då har den höjt hela nivån i akvariet istället. Samma fenomen om jag tar 2 liter från akvariet och häller i sumpen så pumpar den sakta tillbaka allt det tills den är på min markeringen i sumpen igen.

 

Är det något att vattnet inte hinner rinna tillbaka fort nog?

 

Har provat att justera kranen mer/mindre och hastigheten på returpumpen men får inte till det. 

 

Gör jag fel på något vis?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som går upp måste komma ner i samma takt annars fyller du rummet förr eller senare. Din avrinning är inte stor nog helt enkelt. Förstog inte om du hade 1 eller 2 rör ner till sumpen. Sätt din pump på min och din ventil på max öppen - Testa det - din pump skall inte succesivt höja nivån i din visningsdel.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Mattias7898 said:

Hade ett filter i bubbelfällan för att minimera skvalande ljud, tydligen bromsa det flödet så mycket att pumpen han pumpa upp vattnet fortare än det han rinna tillbaka.

Är det något slags lock på filtersockan? Annars skulle väl vattnet bara rinna över, det gör det på min bubbefällesocka när maskorna på den sätts igen av smuts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inget lock, det är filtervadd som jag har tryckt i, som tar det finaste skräpet. Man får rengöra det var/varannan dag, annars blir det som du säger, att det rinner över. 

 

Sumpen är ju inte så stor, så jag har inte klurat ut något bättre än sockan än så länge.

 

bara nöjd att fått till sumpen så jag slapp ha skummaren mm i akvariet.

 

Men med facit i hand skulle man köpt ett färdigt red sea:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med dimensioner på rör är lurigt. Det finns 3 olika måttsättningar som används.

För stålrör brukar man äta inre diameter i tum.

För de mörka PVC- rören vi har till akvarier mäter man på utsidan. Och där är dimensionerna 16, 20, 25, 32, 40 och 50 mm.

Men är karet köpt i USA kan rören vara efter Amerikanska mått: 5/8, 3/4, 1, 11/4, 11/2, 2 tum,

De måtten liknar de Europeiska men det skiljer tillräckligt för att det skall vara svårt att limma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Mattias7898 sa:

Nej inget lock, det är filtervadd som jag har tryckt i, som tar det finaste skräpet. Man får rengöra det var/varannan dag, annars blir det som du säger, att det rinner över. 

Hej Mattias , ta bort filtersockan helt och kör utan , det skiljer i täthet mellan ny och använd socka och filtervadd , till 99% sitter felet i returkranen ner ,

misstänker att du försöker ställa in allt minst 25 gånger om dagen för att få tyst på det , när det blir mottryck i retur röret stiger vattnet i röret ,

när det kommer upp till kranen så får du en luftficka där ,då blir flödet lite som det vill ,då måste du öppna kranen hel för att få bort luften ,

och då funkar allt några timmar igen ,sedan börjar det om att samla luft i kranen ,  ta en bild på röret ner i karet så blir allt lättare att se , 

allt blir enklare om du har returkranen helt öppen och har en kran eller strypning där du har filtersockan ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, stigigemla sa:

Det här med dimensioner på rör är lurigt. Det finns 3 olika måttsättningar som används.

För stålrör brukar man äta inre diameter i tum.

För de mörka PVC- rören vi har till akvarier mäter man på utsidan. Och där är dimensionerna 16, 20, 25, 32, 40 och 50 mm.

Men är karet köpt i USA kan rören vara efter Amerikanska mått: 5/8, 3/4, 1, 11/4, 11/2, 2 tum,

De måtten liknar de Europeiska men det skiljer tillräckligt för att det skall vara svårt att limma.

Jag håller med om det du säger om plaströren, men inte trycksatta stålrör. ANSI-rör mäts i tum, fast ytterdiametern är hela tiden desamma. Tjockleken "växer" innåt. 

Europastandard EN mäts i millimeter och även här är diametern samma oberoende av godstjocklek. 

Sen har vi sk NPS- rör som används av rörmokaren tex. De har en fixerad innerdiameter.

Utöver dessa finns en uppsjö av andra standarder, DIN, JIS, Metriska osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!
 

Tack för all info, rören är av 25mm pvc. Kranen är 32mm med förminskning till 25mm för att inte bromsa flödet. Sen går 25mm röret ner i 50mm röret i karet. Sen har jag ett t på returen tillbaks till akvariet 16mm som jag också har en 20mm kran på som går igenom uv-c:en.
 

Det är som du säger Stefan jag får justera det dagligen. Jag prova det som Lasse skrev att ha det helt öppet men då bara gurglar det och kommer massa luft, även om jag kör pumpen från 30-70%

 

Hade det funkat bättre med en mebranventil? 
 

Idag funka ATO:n i 30 min, men när jag kom hem ifrån stan 3h senare hade den fyllt på 10l och nivån var högre igen i tanken.

kan jag få det att funka om jag flyttar kranen ner till där sockan sitter eller skall jag gå upp till 32mm

Räcker flödet som man kan få ut av 25mm? Det jobbiga är att nu är det limmat men kan kanske kapa det ändå en bit upp och rädda kranen.

 

Det är denna överriningen jag har byggt, den utan de borrade hålen.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias , det är inga problem att ta isär limmad pvc ,såga av röret värm rör biten i lim delen med en varmluftspistol ,

ta en spetsig tång och vrid ur rörstumpen , den blir mjuk som ett gummi band , 

du har detta problemet , du kör med hävert för att få det tyst , men sakta fylls det på mer vatten och mer vatten som gör att ATO fyller på mer och mer , 

och tillslut stiger även vatten nivån i karet mer och mer,

du kan aldrig köra hävert med den modellen , du sätter en pvc propp där han häller i vattnet på videon ,

borra ett hål i proppen för en bit syreslang 6mm och sätt dit en syresten som ljuddämpare , då kommer den fungera som en durso istället ,

ha sedan returkranen helt öppen , sedan ökar du flödet upp från sumpen tills du hittar en ljudnivå du tycker är ok ,

det är flödet upp som orsakar  dit problem , du får fram (badkars grisen) den orsakar slurpande ljud i rören som jäkligt irriterande , 

sänk flödet så löser det sig ,

mvh stefan

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias , här är några , men för säkerhets skull bör du ha en nivåbrytare uppe i karet , en del fungerar till 100% 

och en del är 50% , har du en nivå brytare vid vattenytan i karet blir det 100% , du bygger en lätt själv för några kronor,

https://www.google.com/search?q=overflow+box&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiIy5umrMvmAhVlwsQBHa1hBkMQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1350&bih=640

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,glömde en sak , du kan även bygga en box själv , du behöver 1 st genomförning , och några 45 böjar ,

rensa sambons plastburks skåp eller åk till en loppis så kan du hitta rätt burkar ,

vill du limma en box sedan ,gnid på plasten med tummen ,är den sträv går den limma ,är den slät är det pp plast ,

sedan dubbelkollar du , ta lite Aceton på lite hushållspapper  och gnid på plasten ,limmbar plast lämnar märke av Aceton , 

då är det Tangit lim som gäller , annars använder du Acrifix lim 

mvh stefan

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,jag börjar nog bli senil , du har ju ett Juwel kar då borra du ju naturligtvis i plastramen ,

det blir 2st hål ,sedan skruvar du fast en burk på insidan och en på utsidan ,

den på insidan kapar du ur på framsidan i den höjde du vill ha - 0,5 - 1 cm beroende på hur högt du vill ha vatten ytan , 

vill du ha galler och inte har något hemma så han du använda en ram för diabilder ,funkar utmärk som galler när man tar bort varannan pinne , 

mvh stefan

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stefan!
 

Hur skulle man kunna borra menar du?  Plastramen ser ut att vara ovanför vattenlinjen.

 

Kan jag få min nuvarande hävert grunka att funka bättre utan gurgel om jag får ner kranen där sockan sitter?

 

Har fått prick igen på fiskarna så jag håller på att försöka fånga dem med den värdelösa fällan för 500kr.

Där är även massa mossa på stenarna så jag sitter och funderar om jag skall ta ut allting och börja om eller kan man svälta bort mossan? Den är näst intill omöjligt att dra bort eller skrubba väck.

 

God Jul på er alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ,köp 2st sådan den höga modellen ,https://www.amazon.in/Tupperware-First-Storage-9-Pieces-Smart/dp/B00NUYEVIU

och gör en kopia av denna ,eller om du köper en färdig

,https://www.drakfisken.se/vattenpafyllning-nivavakt/tunze-overringsbox-1074-2.html?gclid=EAIaIQobChMIh-nuyP_O5gIVkIGyCh0L1AgIEAQYASABEgIG6_D_BwE

 

det är enkelt beskrivet en burk på insidan och en på utsidan ,med en u böj för att skapa hävert mellan burkar, 

tuppeware burkar kan du köpa för nån tia på loppis , det dyra är en genomförning ca 100kr så  du bygger en själv för ca 150kr 

du fäster burkarna med 2st genomgående skruv , 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

God fortsättning till er alla!

 

Då var karet borrat, tänkte köra herbie överriningen, 2 st 32 mm rör och en membran ventil ner till sumpen. Är det något speciellt jag kan behöva tänka på innan jag limmar ihop det?

 

Skall genomföringen bara hand spännas? 

 

Räcker det med en överinningsbox som är 25cm bred och 10cm per sida?

 

Mina fiskar börjar dö ifrån mig i sjukhustanken, jag byter lite vatten var dag, har ni något tips där ? Har mätt värdena och det ser inte ut som det har börjat att bli amonia och nitrit i vattnet.

 

 

IMG_1526.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den storleken på avrinning blir alldeles lagom till 2 32mm. Jag brukar ge mina genomföringar en liten extra knyck med polygrip, dels för att jag verkar ha klena handleder men även för att något fabrikat jag haft helt enkelt behövde det för att hålla tätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den blev alldeles lagom, mycket lättare att justera nu med den nya membranventilen. Skall köpa mer salt idag och köra igång uppstarts bakterierna imorgon.

Det enda man hör är ett svagt sus ifrån pumparna, annars knäpp tyst. Hoppas nu ATO:n nu funkar bättre, då det var det som var ursprungs problemet.

 

Kan man ha i aktivt kol och nitrat reaktorn under uppstarten?

 

Lite bilder om någon får för sig att modifiera sitt JUWEL akvarium. 

 

 

 

 

IMG_1531.jpg

IMG_1533.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...