Postat 22 januari 20205 Ă„r Det har gĂ„tt drygt ett halvĂ„r sedan jag stĂ€ngde ner mitt RSR525XL. NĂ€r jag för ett par veckor sedan bytte jobb och fick reda pĂ„ att en kollegas son hĂ„ller pĂ„ med salt började det klia i fingrarna igen. Blev inspirerad av Reef Jar/Coral Vase-utmaning som en del körde pĂ„ Youtube runt 2018 och funderar pĂ„ att köra nĂ„got liknande. En vas pĂ„ ca 5-10 liter, luftpump för syresĂ€ttning, vĂ€rmare och lampa i teknikvĂ€g. Lagom mycket levande sten och sand. Enkla koraller sĂ„som knappar och mjukisar, eventuellt nĂ„gon Euphyllia (Ă€r svag för de) om det lilla flödet tillĂ„ter. Levande - inget större Ă€n nĂ„gon rĂ€ka och turbos för att hĂ„lla algerna i schack.  Ăr det nĂ„gon som har gjort nĂ„got liknande? Vore kul att se! Kom gĂ€rna med tips och idĂ©er!  Inspo-bild frĂ„n google:
Postat 27 januari 20205 Ă„r Författare Nu Ă€r den igĂ„ng. En cylindervas pĂ„ 8 liter. Har i ca 0,5kg levande sten och 2kg marco. Kör red seas reef mature. Blev lite tjockt med sten sĂ„ kommer troligtvis göra om scapen i veckan. Â
Postat 28 januari 20205 Är spÀnnande, hur Àr skötseln? antar du mÄste fylla pÄ dunstat vatten varje dag?
Postat 28 januari 20205 Ă„r Författare 19 minuter sedan, Rameau sa: spĂ€nnande, hur Ă€r skötseln? antar du mĂ„ste fylla pĂ„ dunstat vatten varje dag? Ăn sĂ„ lĂ€nge har det knappt dunstat nĂ„gonting pĂ„ tre dagar, sĂ„ det Ă€r ytterst lite som behöver toppas upp. Har ingen lampa Ă€n, kommer i slutet av veckan, sĂ„ fĂ„r se om det dunstar mer av vĂ€rmen frĂ„n den. Sedan kommer jag bygga ett lock av plexi för att minska avdunstning. I övrigt kommer det vara regelbundna vattenbyten Â
Postat 31 januari 20205 Ă„r Författare Film frĂ„n uppstarten. Vasen har snart stĂ„tt en vecka. Hade hoppats pĂ„ mer alger Ă€n vad som kommit, men det kommer. Funderar dock redan pĂ„ att göra om scapen. Nu ligger stenarna pĂ„ hög och det Ă€r trĂ„ngt ner. Vill ju ha plats för lite knappar framöver! IgĂ„r kom lampan frĂ„n Amazon men har inte fixat nĂ„got fĂ€ste till den Ă€n. En enkel, superbillig lampa men ser ut att vara schysst ljus Ă€ndĂ„, troligtvis fullt tillrĂ€ckligt för ett 8-liters.. Hoppas nĂ„gon ser och gillar filmen! Â
Postat 2 februari 20205 Är VÀldigt snygg film! Men 2L, du gör det inte lÀtt för dig  Ska bli kul att följa.
Postat 2 februari 20205 Ă„r Författare 5 minuter sedan, ormet sa: VĂ€ldigt snygg film! Men 2L, du gör det inte lĂ€tt för dig  Ska bli kul att följa. Tack! Den Ă€r pĂ„ 8 liter (â2g). Men kommer nog bli en utmaning Ă€ndĂ„ đ
Postat 2 februari 20205 Är Haha ja ok, 8L Àr nog sÄ stor utmaning ja  Lite Sexy Shrimp och en nano goby i det dÀr blir perfekt.
Postat 2 februari 20205 Ă„r HĂ„ller med snyggt filmat đ friskt vĂ„gat hĂ€ften brunnet som man sa förr đ
Postat 2 februari 20205 Ă„r Författare 1 timme sedan, ormet sa: Haha ja ok, 8L Ă€r nog sĂ„ stor utmaning ja  Lite Sexy Shrimp och en nano goby i det dĂ€r blir perfekt. Funderar pĂ„ bara sexy shrimps, 3-4st. Vill undvika fisk för att minska belastningen. Gillar porslinskrabbor med, men ingen aning om de krĂ€ver större?  49 minuter sedan, Conjor sa: HĂ„ller med snyggt filmat đ friskt vĂ„gat hĂ€ften brunnet som man sa förr đ Tack! đ haha, visst Ă€r det sĂ„ đ
Postat 2 februari 20205 Ă„r Författare Nu har jag gjort om scapen för att fĂ„ plats med mer koraller. Fick till ett par hyllor och pelare och ser riktigt schysst ut. Och nu Ă€r det betydligt mer plats runtom stenen för att kunna placera koraller senare. Förhoppningsvis fĂ„r jag Ă€ven runt en mini-magnetskrapa utan att det tar i nĂ„gonstans. Filmade Ă€ven denna gĂ„ngen. Hoppas nĂ„gon uppskattar det!  Â
Postat 3 februari 20205 Är Författare Har massa supersmÄ ljusa larver som kryper lÄngt ner pÄ glaset. Dels Àr jag glad att se att dÀr finns liv, har inte sett nÄgot annat frÄn den levande stenen. Men sÄnna hÀr har jag aldrig sett i mina tvÄ tidigare kar. NÄgon som vet vad det kan vara och de Àr bra? De Àr alltsÄ riktigt jÀkla supersmÄ
Postat 9 februari 20205 Ă„r Snyggt! TĂ€nkte köra nĂ„got liknande pĂ„ jobbet. Vad Ă€r det för lampa du bestĂ€llt? Har haft svĂ„rt att hitta nĂ„gon bra.Â
Postat 9 februari 20205 Är Snyggt! TÀnkte köra nÄgot liknande pÄ jobbet. Vad Àr det för lampa du bestÀllt? Har haft svÄrt att hitta nÄgon bra. Coralbox AS-80 Finns pÄ Fish-street för en femhundring. Kör samma sjÀlv. Riktigt bra ljus med fyra olika stÀllbara kanaler.
Postat 11 februari 20205 Är Författare On 2020-02-09 at 11:43, Vetekli sa: Snyggt! TÀnkte köra nÄgot liknande pÄ jobbet. Vad Àr det för lampa du bestÀllt? Har haft svÄrt att hitta nÄgon bra.  On 2020-02-09 at 11:50, tiomm sa:  Coralbox AS-80 Finns pÄ Fish-street för en femhundring. Kör samma sjÀlv. Riktigt bra ljus med fyra olika stÀllbara kanaler.  Nej det Àr en Lominie S20 Marine frÄn Amazon. Kanske Àr samma?https://www.amazon.de/dp/B076M15G2S/ref=pd_rhf_se_p_img_1?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=Y9S380HDPWSC9SCM2BX3
Postat 11 februari 20205 Är Ser absolut ut att vara samma. BÄde till utseende och innehÄll [emoji846]
Postat 15 februari 20205 Ă„r Författare De första korallerna Ă€r i! Tre kolonier med olika zoas och tvĂ„ gonioporor. Ăntligen lite fĂ€rg i vasen! đ hoppas de ska trivas, och spana gĂ€rna in de hĂ€r: https://youtu.be/JqcZ8CO-o6w
Postat 15 februari 20205 Ă„r Författare  De första korallerna Ă€r i! Tre kolonier med olika zoas och tvĂ„ gonioporor. Ăntligen lite fĂ€rg i vasen! đ hoppas de ska trivas, och spana gĂ€rna in de hĂ€r: https://youtu.be/JqcZ8CO-o6w Ăndrat 15 februari 20205 Ă„r av Kimpos
Postat 15 februari 20205 Är Vad kör du lampan pÄ för instÀllning? Jag stoppade i en rosa Goniopora och precis likadana zoas som du (antar att vi handlar pÄ samma stÀlle) förra helgen. Körde de bÄda blÄ kanalerna pÄ +8 och UV/grön pÄ +4 och Gonioporan bleknade pÄ nÄgra dagar. Halverade styrkan efter det och hoppas pÄ förbÀttring. Alla zoas verkar inte bry sig.
Postat 16 februari 20205 Ă„r Författare 13 timmar sedan, tiomm sa: Vad kör du lampan pĂ„ för instĂ€llning? Jag stoppade i en rosa Goniopora och precis likadana zoas som du (antar att vi handlar pĂ„ samma stĂ€lle) förra helgen. Körde de bĂ„da blĂ„ kanalerna pĂ„ +8 och UV/grön pĂ„ +4 och Gonioporan bleknade pĂ„ nĂ„gra dagar. Halverade styrkan efter det och hoppas pĂ„ förbĂ€ttring. Alla zoas verkar inte bry sig. Köpte de hĂ€r i Kungsbacka förra helgen, kan det vara frĂ„n samma?  Kör pĂ„ blĂ„tt +6 och vitt +2. Första tvĂ„ dagarna körde jag bara blĂ„tt +2 och sĂ„ fort jag satte pĂ„ lampan tjurade den rosa gonioporan ihop. Det blir bĂ€ttre och bĂ€ttre för varje dag och jag ökar successivt. Den gröna gonin och knapparna blir bara glada nĂ€r jag tĂ€nder lampan âșïž
Postat 16 februari 20205 Är Det blev grymt snyggt nÀr blÄljuset kom pÄ! Hur fixar du panoreringen? Har du hjul pÄ stativet?
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.