rolnor Postat 8 april 2020 Postat 8 april 2020 Jag vill ha något nytt i mitt kar, har nu 2 små Clown bara. Vad kan vara lämpligt för 130l? Citera
MARHAG Postat 9 april 2020 Postat 9 april 2020 Kanske ett par Sphaeramia nematoptera? De jag har simmar inte runt mycket så det skulle nog fungera fint i ett litet akvarium. Eller en liten Goby? Finns många trevliga varianter att välja mellan. Citera
rolnor Postat 9 april 2020 Författare Postat 9 april 2020 Bra förslag, kollade upp dom. Stor fördel om dom tar flingfoder. Har haft en Blenny förut och den var mycket aktiv och kul, den dog tyvärr efter ett par år. Den grävde mycket gångar under revet. Tycker att mina Clowner är så tråkiga, mistänker att den ena inte är helt OK, den simmar mest i en konstig vinkel med huvudet nedåt. Citera
rolnor Postat 9 april 2020 Författare Postat 9 april 2020 Hittade denna sida med Blennys, tycker det finns många fina, ska kontakta min zoo-affär. Vet inte om alla passar 130l och helst då flingfoder? https://www.liveaquaria.com/category/23/ Citera
Lasse Postat 9 april 2020 Postat 9 april 2020 Jag använder fryst foder till alla mina små fiskar. MVH Lasse Citera
rolnor Postat 10 april 2020 Författare Postat 10 april 2020 Ja, det är säkert mer aptitligt för fiskarna, lite mer jobb dock. Kan du rekomendera nån fin småfisk jag kan ha i mitt 130l? Citera
Lasse Postat 10 april 2020 Postat 10 april 2020 Det tar 2 minuter för mig att mata varje dag (då har jag två akvarier) Jag tar mina kuber och lägger dem i vattnet - ingen tining före, ingen sköljning. I mitt stora så lägger jag mina kuber i den BTN klippa som en av mina streamers sitter i. Den blåser sedan ut maten under ca 15 minuter mens den tinar. I ett 130 red Sea max finns det många fiskar du kan ha. Pyjamas kardinalen är reda nämnd. Någon mindre av de bottenlevande blennierna. Gobies och framförallt ett par med räka och en räkgobie - se här från mitt gamla 130 https://www.youtube.com/watch?v=shhqN7KqTjY MVH Lasse Citera
Lasse Postat 10 april 2020 Postat 10 april 2020 Här är några mer. S. latus och den gula gyltan kan bli lite för stora - men de andra passar bra. ' Mer räkgobies MVH Lasse Citera
Qurex Postat 10 april 2020 Postat 10 april 2020 Bicolor Blenny. Har inget dåligt att säga om den. Jag har haft min i 2,5år i min 120liters kar. https://www.liveaquaria.com/product/66/?pcatid=66 Citera
rolnor Postat 10 april 2020 Författare Postat 10 april 2020 Tack, nu har jag bra tips, ska se vad Thomas zoologiska kan få hem. Citera
GJustin Postat 10 april 2020 Postat 10 april 2020 Här är några mer. S. latus och den gula gyltan kan bli lite för stora - men de andra passar bra. '[/url] Mer räkgobies MVH LasseLasse, Vad är detta för fisk som gömmer sig bland stenas intill yellow wrasser. Liknar sixliner men ser lite större. Skickat från min SM-G950F via Tapatalk Citera
Lasse Postat 10 april 2020 Postat 10 april 2020 (ändrat) Det är en Wetmorella nigropinnata - du ser den bättre 3,35 in i videon MVH Lasse Ändrat 10 april 2020 av Lasse Citera
stigigemla Postat 12 april 2020 Postat 12 april 2020 Jag matar mellan 20 och 40 akvarier under en reklamen på TV. Det tar betydligt längre tid att kolla igenom akvarierna för att se om allt mår bra. Citera
Christian J Postat 12 april 2020 Postat 12 april 2020 On 4/10/2020 at 1:00 PM, Lasse said: Det tar 2 minuter för mig att mata varje dag (då har jag två akvarier) Jag tar mina kuber och lägger dem i vattnet - ingen tining före, ingen sköljning. Jag tycker själva öppnandet av förpackningarna är det som tar mest tid (spola under varmt vatten tills det går att trycka ut fodret i en bägare). Citera
Qurex Postat 12 april 2020 Postat 12 april 2020 7 minuter sedan, Christian J sa: Jag tycker själva öppnandet av förpackningarna är det som tar mest tid (spola under varmt vatten tills det går att trycka ut fodret i en bägare). Kanske är olika mellan olika märken med Ocean nutrition brukar det gå bra att trycka ut kuben direkt från frysen. Man får ta i lite men behövs inte värmas med vatten. Citera
rolnor Postat 12 april 2020 Författare Postat 12 april 2020 Jag har kollat in Banggai Cardinal, den beskrivs som mycket tålig och lättskött, den ska också gå bra i mindre kar. Vad har den för temperament? Citera
Lasse Postat 12 april 2020 Postat 12 april 2020 Jag använder ocean nutrion. Spolar med kallt vatten över plasten i 5 sek. Sedan trycks de väldigt lätt ut faktiskt MVH Lasse Citera
rolnor Postat 12 april 2020 Författare Postat 12 april 2020 Det känns som ni kapat min tråd typ? Please, diskutera fiskar till 130l. Citera
Christian J Postat 12 april 2020 Postat 12 april 2020 58 minutes ago, rolnor said: Det känns som ni kapat min tråd typ? Please, diskutera fiskar till 130l. Förlåt, se det som bonusinformation! En Pictichromis (Pseudochromis), Chromis eller Chrysiptera kanske? Dessa kan vara aggressiva men clowner borde väl klara av dem. Nemateleotris är fredliga men kan hoppa, Apogon/Ostorhinchus lär också vara fredliga men jag har aldrig provat. Vet inte om de trivs med flingfoder. En liten gylta (wrasse på engelska) kanske går bra så länge den inte växer för mycket, även dessa lär kunna hoppa och vill kunna gräva ner sig i sanden. Citera
Lasse Postat 12 april 2020 Postat 12 april 2020 Jag lämnar eftersom det anses som trådkapning med att rekommendera fryst foder som skulle göra fiskurvalet större. Du får väl läsa dig fram i någon nybörjarbok istället. MVH Lasse 1 Citera
stigigemla Postat 13 april 2020 Postat 13 april 2020 Om en Anemonfisk ofta simmar med huvudet nedåt efter att ha ätit flingor beror det ofta på att den svalt luft med flingorna. Det är lätt åtgärdat. Ge fisken annan mat! 1 Citera
rolnor Postat 13 april 2020 Författare Postat 13 april 2020 16 timmar sedan, Lasse sa: Jag lämnar eftersom det anses som trådkapning med att rekommendera fryst foder som skulle göra fiskurvalet större. Du får väl läsa dig fram i någon nybörjarbok istället. MVH Lasse Oj! Ömma tår där! Citera
rolnor Postat 13 april 2020 Författare Postat 13 april 2020 4 timmar sedan, stigigemla sa: Om en Anemonfisk ofta simmar med huvudet nedåt efter att ha ätit flingor beror det ofta på att den svalt luft med flingorna. Det är lätt åtgärdat. Ge fisken annan mat! Den simmar alltid så, även före matning. Tror det är nåt fel på den tyvärr, tråkigt. Citera
rolnor Postat 13 april 2020 Författare Postat 13 april 2020 9 timmar sedan, ChoBits sa: Tror inte att det är framgångsrikt att välja fiskar utifrån att de bara ska äta fling/torrfoder, eftersom det kan variera från individ till individ. Vi har både Banggai och Pyjamas i vårt kar, och ingen av de fyra äter flingfoder eller pellets. De tar bara frysmat. Däremot äter alla andra firrar allt man släpper ner, kirurger, clowner, blenny, Andra saltisar har med framgång matat sina kardinaler med flingfoder, men hos mig vägrar de. Det är inget absolut krav att dom ska äta flingfoder, tycker bara det är smidigt. Citera
rolnor Postat 13 april 2020 Författare Postat 13 april 2020 19 timmar sedan, Christian J sa: Förlåt, se det som bonusinformation! En Pictichromis (Pseudochromis), Chromis eller Chrysiptera kanske? Dessa kan vara aggressiva men clowner borde väl klara av dem. Nemateleotris är fredliga men kan hoppa, Apogon/Ostorhinchus lär också vara fredliga men jag har aldrig provat. Vet inte om de trivs med flingfoder. En liten gylta (wrasse på engelska) kanske går bra så länge den inte växer för mycket, även dessa lär kunna hoppa och vill kunna gräva ner sig i sanden. Apogon ser fina ut, tack för tips! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.